Jump to content

Hvor ofte trener dere?


Litago

Recommended Posts

Mange skudd hver dag har jeg liten tro på at er heldig med en kraftig bue, vil tro det fort kan ende med en skulderskade, noe som er den mest vanlige skaden innenfor sporten. Skal du skyte mye hver dag ville jeg hvertfall gjort det med en lav pundstyrke. Skuldre og armer trenger hvile innimellom de også :)

 

2 treninger i uka er noe jeg har trivdes med, opp mot 3 treninger på det værste.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror du har rett Bowfreak i første omgang da jeg begynte og dra 60 dro jeg ca 5piler

håpte jo at musklene skulle forsterke seg med trening hverdag men endte jo med at jeg greide mindre og mindre

skal prøve slik du sa og ha hviledager og prøve meg på 2 dager i første omgang

Link to comment
Share on other sites

Ville nok prøvd det for å sett om det hjalp :) Men det er som med all muskelbygging, musklene trenger hvile, å det vil jo da også de musklene man bruker til bueskyting gjøre. Men nå er det jo også mye teknikk akurat det med å trekke opp en bue. Jeg ville trent ca 60 piler 2 ganger i uka, 3 skudds serier med med noen få minutters pause innimellom og etter 30 piler hadde jeg tatt en god pause på 20-30 min.

 

Har hatt sommerferie fra buen nå å det blir spennende hvordan det blir å trekke opp buen nestegang, men jeg har den heldigvis ganske snill nå på 53-54 pund, men før NM skal den opp mot 60 pund, men i 3D er det jo ikke mengdeskyting, der er det jo en pil å så en god pause til neste.

Link to comment
Share on other sites

He he. Pingler ;) løfter nokk på jobben som kommer til og ødelegge nakke og skuldrer før bua.

Og som alle veit viktig og varme opp.

Og den som trener mest blir best akkurat som alle andre sporter :)

Det er jo viktig og trene med den styrken man vill jakte med for og få Max utbytte under en jakt situasjon der man må spenne bua og slippe opp igjen noen ganger.

 

Men man må føle på hvor mye trening man vill legge i det. :)

Link to comment
Share on other sites

Bueskyting handler ikke om muskelbygging. Trenger du mer muskler eller vil ha det uansett så gjør styrkeøvelser, gjerne spesifikke for bueskyting. Er du hard på disse så bør du skyte lite, men hver dag, om du vil bli god. Generell styrketrening er selvsagt bra,

 

Jeg skyter ikke hver dag lenger, men så er jeg ikke god heller. Uansett, i de periodene jeg har vært best så har jeg skutt 2-3 lange treninger (100-150 piler) hver uke og 10-20 piler to ganger hver dag, gjerne med fokus på et spesielt forbedringspunkt hver gang.

I tillegg til moderat styrketrening på de spesifikke bue-skuldermusklene.

Problemet mitt med lange treninger er at jeg mister fokus, og bare står og skyter, istf. å konsentrere meg om å skyte riktig. På ei slik 2timers økt klarer jeg kanskje 2x30 piler med rimelig konsentrasjon, og resten er bare skyting på auto.

 

Når en øker dravekten, så bør en ikke gå mer enn 2-3 pund om gangen, og holde seg på den til man er godt og vel vant til det. Om er mer enn sliten, dvs. får vondt når en skyter eller etterpå, etter omtrent 100 piler, så er det for mye vekt på.

 

Hva en skal med dravekt over 50# sålenge en ikke skal skyte 90m eller jakte bøffel er delvis beyond me, men det er fint å være macho om en kan seff :wink: Jeg er en fullstendig middelmådig compoundskytter, men blant wannabe-buejegere ser jeg ut som den eksperten der folket står og haler på alle pundene sine.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eneste vitsen med "høy" pundstyrke jeg ser så lenge man ikke skal på jakt er flat pilbane, noe som kan gi store utslag ved en feilbedømmelse av avstand på f.eks ett 3D stevne, det er eneste grunn til at min bue skal opp i styrke. Pilbanen fra 50-60 pund er det stor forskjell på, hvertfall med de buene jeg har brukt. For min del har det ingenting med å være matcho på i motsetning til hva andre kanskje måtte tro og mene :P

Link to comment
Share on other sites

stemmer det jeg ser selv på min egen bane hvor jeg ofte skyter fra 40-50m pilens bane

er som himmel og hav fra 60 til 50 problemet mitt er nok hovedsakelig for mye trening

nå er jeg stiv og støl etter vekt trening så jeg venter til jeg føler meg i topform

men det stemmer som du sier Bowfreak det er store forskjeller og det har ikke så mye med matcho factor og gjøre

60 er også mer enn nok for det et meneske har tenkt og jakte i livet

jeg vil faktisk gå så langt og si at 60 er det magiske tallet for pundstyrke

da man får relativt grei vekt og dra opp samt muligheten til og legge ned alt av vilt i nord amerika og europa :)

samt meste parten av villt i afrika :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...