Jump to content

Fokus på kornet


Ørret

Recommended Posts

Det kan hjelpe å bytte baksikte på S&W'en til en hel flate ( LPA ol ),men en skytebrille med litt ekstra forstørrelse på sikteøyet kan også hjelpe. Jeg har laget en brille som er innstilt slik at kornet sees sylskarpe med høyre øye, men da ser jeg ikke blinken klart, men godt nok til at jeg finner den. Det kan gi litt rare effekter ved innebelysning kontra dagslys, ser skiva dobbelt... For felt og bane skyting bruker jeg en Champion skytebrille med irisblender i tillegg, da blir korn og skive klare uansett belysning. For praktisk og PPC har jeg samme styrke på brilleglassene og det går greit når venstre øyet kan "hjelpe" til å finne blinken.

....ellers er det bare å øve og øve, og en dag sitter det fast mellom ørene - lag deg en øvelses setning " ... fokus på kornet og presse avtrekket... " mental trening er viktig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Snu skiva slik at du skyter på en helt hvit skive. Noen ganger holder det med å bare skyte på duellskive og ikke på pres-skive. Problemet med fokus henger sammen med problemet med napping. Skytteren må lære seg å akseptere (både intelektuelt og ubevisst) at man alltid skyter på et område og ikke på et punkt. Med trening blir selvsagt skyteområde så lite at det nesten blir et punkt, men da har man kommet ganske langt.

 

Når man fokuserer på skiva så er det fordi man forsøker å treffe "midt i skiva". Man er ikke "fornøyd" med bare å plassert siktet "et sted på skiva" og forsøker å korrigere/forbedre siktebildet ved å fokusere på skiva. Det er (ofte) det samme som skjer med napping. Man forsøker å få avgårde skuddet akkurat når siktet ligger midt i, i stedet for å akseptere at siktebildet aldri blir 100% og hånden aldri blir helt rolig.

 

Dette skjer ganske ofte med helt nye skyttere, de treffer ingen ting fordi de er oppsatt på å treffe midt i, i stedet for akseptere at man skyter på et område og ikke et punkt. Det har hendt at vi har tatt med nye skyttere opp på 5 meter med helt hvit "vegg" for å finne ut av hva de gjør galt.

 

"My 5 cents..."

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Bruker variolens, stiller kornet knivskarpt etter hvilken skytestilling det er. Dette gjør at skiva blir litt blurete, men kornet er knivskarpt. Opplevde å se støv på kornet mitt her forleden. Resultatene kommer seg når du ser riktig.

 

ca 1400 fra Roar Hembre, det er billigere en et glass til brillene dine det, og så er det justerbart fra -4 til +4.

 

Løp og kjøp

 

Tom Robert Sletta +2,5 lesetillegg dvs begynner å bli eldre

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...