Jump to content

«Dumt» spørsmål om bygging av AR-15..


Recommended Posts

Hei.

 

Når man ser på godkjentlista for AR-15 her i landet så ser jeg blant annet DPMS, Bushmaster og en del andre "slike" merker. Kjenner til ABC-regelen (Armalite, Bushmaster, Colt) fra 90-tallet, men tanker med grunn i nettfora og artikler får meg til å ville styre unna disse om det en gang blir en AR-15 på meg.

 

Derfor spør jeg.. i hvor stor grad er det mulig å bygge en AR-15?

 

Skulle jeg bygget kunne jeg tenkt meg lower/upper og deler fra f.eks BCM, DD, Stag Arms eller tyske Hera Arms GmbH. Likte utformingen på loweren deres, spesielt magasinbrønn og avtrekkerbøyle:

1343512155585.jpg

Da i midlength- eller rifle-lengde. Denne modellen har vel 8"-pipe og carbine-rør.

Forskjefte og pistolgrep er Magpul MOE, stokken Magpul UBR, magasinet en tysk klone av Magpul PMAG og flamme-/lyddemper er Heras eget design. "Dingsen" på bolt-releasen er en Magpul B.A.D.-Lever.

 

Er det mulig å importere lower, upper og evt. løp fra utlandet (direkte fra sider gjennom eksportør/fra sider som Midway og Brownell's) for å sette sammen selv, eller er man låst til komplette rifler/deler fra godkjente produsenter?

 

Jeg ser at den norske siden til Midway fører upper og lower fra DPMS. Jeg kan ærlig talt ikke si jeg liker utforming på verken upper/lower eller komplette rifler der fra.

 

Blir ikke noe praktisk våpen på meg på lenge (les: 6-7 år), men tenkte at det kunne vært interessant å vite hvordan reglene er.

 

Mvh

Ole/7,62

Link to comment
Share on other sites

Pr i dag må du ved selvbygging velge en lower fra en av de godkjente merkene fra POD sin liste.

Hva en lower fra Hera Arms GmbH har som ikke en fra DPMS, Bushmaster Armalite osv. har

ser jeg ikke.

 

Men som nevnt hva reglene er om 6 år er umulig og forutsi.

Link to comment
Share on other sites

Med tiden er det å håpe at AR systemet som sådan blir godkjent, slik at lower fra andre produsenter en de vi har i dag blir godkjent. Alle amerikanske lowere kommer stort sett fra de samme smiene, forskjellen er i hovedsak kvalitetskontrollen. DPMS har nok hatt noen flere glipper her en de andre som er tilgjengelige på berget.

Om det er noe som går igjen så er det trange magasinbrønner, dette er som regel ikke noe problem så lenge man holder seg til metallmagasiner.

 

Hera, og noen av de italienske produsentene freser ut loweren fra en bit i CNC maskiner til meget gode toleranser,JP er en amerikank produsent som også lager AR15 på denne måten, uten at denne måten å lage våpenet på gir noe bedre pressisjon eller funksjon, over en f.eks Bushmaster eller Colt, men det er jo pent å se på da.

Link to comment
Share on other sites

Pr i dag må du ved selvbygging velge en lower fra en av de godkjente merkene fra POD sin liste.

Hva en lower fra Hera Arms GmbH har som ikke en fra DPMS, Bushmaster Armalite osv. har

ser jeg ikke.

 

Og en Sako eller Tikka har vel heller ikke noe som en Krag eller Mauser ikke har.. eller?

 

Men som nevnt hva reglene er om 6 år er umulig og forutsi.

 

Nettopp.. og jeg skrev at jeg forstår det. :wink:

 

Med tiden er det å håpe at AR systemet som sådan blir godkjent, slik at lower fra andre produsenter en de vi har i dag blir godkjent. Alle amerikanske lowere kommer stort sett fra de samme smiene, forskjellen er i hovedsak kvalitetskontrollen. DPMS har nok hatt noen flere glipper her en de andre som er tilgjengelige på berget.

Om det er noe som går igjen så er det trange magasinbrønner, dette er som regel ikke noe problem så lenge man holder seg til metallmagasiner.

 

Hera, og noen av de italienske produsentene freser ut loweren fra en bit i CNC maskiner til meget gode toleranser,JP er en amerikank produsent som også lager AR15 på denne måten, uten at denne måten å lage våpenet på gir noe bedre pressisjon eller funksjon, over en f.eks Bushmaster eller Colt, men det er jo pent å se på da.

 

Neida, det er vel ikke noen stor forskjell, men jeg må si at jeg trekkes mot kasser som er maskinerte istedenfor støpt. Virker som om dette er et konsept som fortsatt er absurd for amerikanere, husker en tråd hvor folk var sjokkerte over at låskasser på Brno/Cz sine salongrifler ikke er støpt som på f.eks Marlins modeller. :roll:

 

Personlig så ville jeg vært mer tilfreds med en DD, BCM, Stag, RRA eller Noveske enn en DPMS, Shrubmaster eller Remington. Litt sånt merke-hore, men men..

 

H&K MR223 er interessant, men det at de ikke tar Magpul PMAG samt at du er låst til H&Ks RIS er litt surt. Dessuten er de stempeldrevne..

Link to comment
Share on other sites

Stag arms har sandnes arms. Men vet ikke om de kan erverves på normal måte enda da. Men har lyst på en av den 3G modellen.

 

Den ser faktisk ganske så interessant ut. Leser bare gode ting om Stag.. og dessuten er de ikke like "kjedelige" som de DPMS med avløpsrør som forskjefte, eller steingamle Colt i M4A1-konfigurasjon med fast håndtak..

Link to comment
Share on other sites

eller steingamle Colt i M4A1-konfigurasjon med fast håndtak..

 

spikke litt fliser... :mrgreen:

 

M4A1 konfigurasjonen har per definisjon avtagbart håndtak.

De aller, aller første M4ene kom med fast håndtak men dette ble fort endret til avtagbart.

M4A1 kom avtakbart...

 

 

jeg er forøvrig ikke veldig optimistisk på at man får AR15 lowere godkjent på generelt grunnlag...

Link to comment
Share on other sites

 

Den ser faktisk ganske så interessant ut. Leser bare gode ting om Stag.. og dessuten er de ikke like "kjedelige" som de DPMS med avløpsrør som forskjefte, eller steingamle Colt i M4A1-konfigurasjon med fast håndtak..

Jeg trodde det var upper lower vi snakket om forskjellen på.

Mtp løp forskjefte kolber pistolgrep så finnes det sinnsykt mange produsenter som er bra. Det er jo det som er fordelen med og bygge selv at man kan sette sammen et våpen med alle de remediene man selv foretrekker.

Mtp. A2 så tror jeg du blander sammen M-16 / AR-15 og M-4.

Link to comment
Share on other sites

Når det nærmer seg at du kan og skal gå til innkjøp av deler for og bygge deg et eget våpen så møt opp på

stevner og prat med de som faktisk bruker denne typen våpen så vil du se at forskjellene ikke er store.

Mange skyttere i norge har erfaring med mange produsenter av uppere og Lowere, og du skal se at de aller

fleste vil si at dette valget ikke er av vesentlig betydning.

Alle andre valg i forbindelse med en slik bygging av denne typen våpen vil derimot ha stor betydnig for utfallet,

Tenker da på løp kolbe sikte forskjefte komp osv.

Om du i den forbindelse skulle være i Oslo Regionen så ta kontakt når den tid kommer, er det skyting den

eventuelle helgen så skal jeg få bevist dette for deg i praksis.

 

PS.

Amerikanske nettfora og våpenliteratur er ikke og annbefale som kunnskapsbase for våpeninfo.

Link to comment
Share on other sites

Neida, jeg forstår at valg av upper har mer å si enn lower. Men vil heller ha milspec enn kommersiell mod. Jeg er egentlig ganske pirkete.. og innbiller meg at enkelte merker er bedre enn andre. Men valg av deler i kongleriket virker noe skralt og det ser ut til at det går mest i DPMS.. hvis QC virker mindre imponerende over ting sett og lest.

 

Det jeg ikke liker med DPMS og Buskemester er nettopp det at de er eid av Cerberus som kjører b.la Remington i grunnen. Når man ser på hvordan 870en har blitt så vil jeg ikke vite hvordan de sparer penger på produksjonen av AR-10/15.. :roll:

 

Påstår selvsagt ikke at norske skyttere velger feil eller er teite fordi de kjører DPMS, Colt, Arma eller buskemester, heller.

 

Og takk for invitasjonen, det kan det jo kanskje bli en gang.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke slik at alle "Brands" nødvendigvis maskinerer selv, de fleste kjøper av noen få produsenter. Det vil si, at i virkeligheten så er forskjellen marginal, og handler mere om farge en funksjon.

I en AR er det løpet og bolten som lager de små gruppene, om hele rifla skrangler er helt uvesentlig så lenge avtrekkerpinnene sitter der de skal så smeller det hver gang.

AR15 sin største fiende er eierne, våpnene er enkle å modifisere, og delene er mange og billige. Fikser man noe som i utgangspunktet var i orden, så er oddsene gode for at det ikke lengere er i orden :winke1:

 

Om bruksområdet er IPSC rifle, er det ganske uinteresant om upper og lower er fra hver sin side av USA eller tyskland. Våpnet settes sammen av deler som er spisset mot konkuranse i varierende grad, jo mere spisset jo flere funkfeil :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nei. Det har siden begynnelsen vært lower som har vært registeringspliktig. En kort tid ble dette endret på, men den avgjørelsen bla reversert etter kort tid. Og svjv har alle uregistrerte lowere blitt tillatt registrert uten videre godkjenning.

 

Fosrksriftens § 4a:

For skytevåpen basert på AR modellen bestående av overramme (upper receiver) og underramme (lower receiver) regnes underramme (lower receiver) som låskasse etter våpenloven § 2 første ledd.

Link to comment
Share on other sites

En AR lower som er registrert som våpendel kan ikke bli noe annet en en bokstøtte så lenge man ikke søker om å lage en rifle av den heller. Så Lowere av ymse fabrikat som ble handlet under registreringsflausen til våpeninteligentsiaen hos POD forblir bokstøtter til man fjerner kravet om slik eller slik rollmark på lower.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...