Jump to content

Parallakse og forstørring/objektivstørrelse


Varjag

Recommended Posts

Såvidt jeg har forstått, vil feilkilden fra feilaktig parallakse bli mindre ved lavere forstørring eller lavere objektivstørrelse.

På kikkerter under 40mm objektiv er det brått nesten umulig å finne noen med ao eller sf, mens f.eks vortex dropper sf på sine 44mm.

 

Når jeg regner på det kommer jeg til at ved skyting på mellom 30 og 150m er avviket maksimalt en og en halv cm, hvor det vanligvis vil være lavere, samt at man kan redusere det ytterligere ved å stille ned forstørrelsen for de korteste holdene.

 

Er det egentlig noen grunn til å henge seg opp i parallakse for forstørringer <10 og objektivstørrelser <44ish?

Forstår at det er avhengig av om man sitter i en benk eller skyter på frihånd, samt ferdigheter, men hva er gjengs oppfatning?

 

 

Formel brukt er: Maximum PE = 0.5 D (ABS(t-p))/p

Hvor PE er parallakse error, D er objektivstørrelse, t er avstand og p er parallakseinnstillingen på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Parallaksebehovet kommer helt an på hva du driver med. Jakter du på tettest mulig sammlinger på forskjellige hold utenfor der kikkerten er "parallaksefri" (f.eks. 100m for de fleste), er det et must i mine øyne.

En annen ulempe med å ikke ha parallaksejustering om du skal skyte på nært hold, f.eks 30m, er at du får et fokuseringsproblem mellom bakgrunn og retikkel.

 

Skal du bruke kikkerten til praktisk jakt hvor tid betyr noe, kan parallaksejustering være en ulempe. Du har ikke tid til og skru, og vil kanskje ha færest mulig ting og tenke på (eks. seljakt). Da bryr jeg meg lite om 1-1,5cm avvik.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke kikkerten til praktisk jakt hvor tid betyr noe, kan parallaksejustering være en ulempe.
Må man skru da, selv om kikkerten har parallaksejustering? Vil den ikke være som enhver annet kikkert uten, hvis man lar den stå på 100m? Må jo være praktisk å la den stå på f.eks. 50m til de situasjonene man har det travelt. På 100m eller lenger, har man vel tid nok til å skru...?
Link to comment
Share on other sites

Bruker jeg en kikkert med parallakse gjør jeg ofte som du beskriver NilsErik, bare at jeg setter parallaksen på 100m siden det er den vanligste avstanden kikkerter er parallaksefri.

Det som jeg opplever med de kikkertene jeg har med parallakse, er at de blir mere følsom for skarphet ved forskjellige avstander enn kikkertene som ikke har parallakse. Hvorfor jeg opplever dette vet jeg ikke. Kanskje kan en med kunnskaper om optikk forklare om dette er tilfelle evt. hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Til praktisk jakt tenker jeg at det må være en bakdel hvis det slik at man må justere til nøyaktig avstand hver gang man skal avfyre skudd mot vilt.

 

Hvis man vil skyte colabokser på 250m med et sikte hvor parallaksen satt til 100m, hva vil det ha å si?

Link to comment
Share on other sites

Parallaks er den samme om du bruker 1x forstørrelse eller 12x forstørrelse, men grunnen til at kikkertsikter over 12x forstørrelse gjerne har parallaksejusering er at bruken for et kikkertsikte over 12x er noe annen og på lengre hold, hvor det faktisk har noe betydning. En som har en 4x32 kikkertsikte trenger ikke parallaksejustering siden han aldri vil bruke den på si 500m. En 24x56 kikkertsikte derimot vil hele tiden være brukt til avstander(iflg produsenten i allefall) og er derfor utstyrt med justering. Parallaksefeil utgjør en viss vinkel og feilen vil derfor bli større jo lengre holdet er. Som jeg har skjønt det øker parallaks følsomheten jo lengre optikken er også.

På en 4x kikkertsikte vil vel retikkelen dekke et større område enn parallaksen så feilen er der hele tiden, du ser den bare ikke. Dette er fritt tatt fra hukommelsen sist gang jeg prøvde å sette meg inn i dette.

Link to comment
Share on other sites

Parallaks er den samme om du bruker 1x forstørrelse eller 12x forstørrelse, men grunnen til at kikkertsikter over 12x forstørrelse gjerne har parallaksejusering er at bruken for et kikkertsikte over 12x er noe annen og på lengre hold, hvor det faktisk har noe betydning.

 

Dette stemmer ikke er jeg redd.

 

Maks avvik er det samme uavhengig av forstørrelse, se formel på topp, men 1mm offset på øyet fra optisk akse vil gi mye større utslag ved høyere forstørring.

Det er altså langt enklere å unngå parallaksefeil med lav forstørring.

 

EXAMPLE 3:

We have a 3-9X40mm scope, where objective diameter, D = 40mm, parallax range of scope (p) = 100 yards, and target range (t) is 25 yards. What is the parallax error at 3X and 9X if eyeball is 1 millimeter off optical axis at the eye relief of the scope? Again, p and t units must be the same, and X units can be anything you desire, although most people will probably use millimeters. The first thing to do is verify that the offset is less than or equal to EP/2. If it is great than EP/2, then your eyeball offset is outside the EXIT PUPIL and you can’t see any image. Using Equation 5, the EXIT PUPIL at 3X is equal to 40/3 = 13.3mm and the EXIT PUPIL at 9X is 40/9 = 4.4mm, so X is indeed less than EP/2 in both cases. Using Equation 6, we calculate the PARALLAX ERROR as:

 

PE @ 25 yards with a 1mm offset from optical axis @ 3X = (1.0) (3) ABS(25-100)/100 = 2.25mm

PE @ 25 yards with a 1mm offset from optical axis @ 9X = (1.0) (9) ABS(25-100)/100 = 6.75 mm

 

ref: http://www.rimfirebenchrest.com/articles/parallax.html

Link to comment
Share on other sites

Til praktisk jakt tenker jeg at det må være en bakdel hvis det slik at man må justere til nøyaktig avstand hver gang man skal avfyre skudd mot vilt.

En kikkert med mulighet til å justere parallaksen, (egentlig avstand hvor parallaksefeilen er null) har akkurat samme parallaksefeil på andre avstander enn den den er justert for - som alle andre kikkerter.

Det er en fordel du kan benytte deg av. Lar du den stå på 100m så vil du får en feil på 300m som er like stor som på en kikkert uten parallaksejustering, om denne kikkerten er parallaksefri på 100m.

 

 

Hvis man vil skyte colabokser på 250m med et sikte hvor parallaksen satt til 100m, hva vil det ha å si?

Nok til å bomme, litt avhengig av objektivdiameteren.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Parallaks er den samme om du bruker 1x forstørrelse eller 12x forstørrelse, men grunnen til at kikkertsikter over 12x forstørrelse gjerne har parallaksejusering er at bruken for et kikkertsikte over 12x er noe annen og på lengre hold, hvor det faktisk har noe betydning.

 

Dette stemmer ikke er jeg redd.

 

Maks avvik er det samme uavhengig av forstørrelse, se formel på topp, men 1mm offset på øyet fra optisk akse vil gi mye større utslag ved høyere forstørring.

Det er altså langt enklere å unngå parallaksefeil med lav forstørring.

 

EXAMPLE 3:

We have a 3-9X40mm scope, where objective diameter, D = 40mm, parallax range of scope (p) = 100 yards, and target range (t) is 25 yards. What is the parallax error at 3X and 9X if eyeball is 1 millimeter off optical axis at the eye relief of the scope? Again, p and t units must be the same, and X units can be anything you desire, although most people will probably use millimeters. The first thing to do is verify that the offset is less than or equal to EP/2. If it is great than EP/2, then your eyeball offset is outside the EXIT PUPIL and you can’t see any image. Using Equation 5, the EXIT PUPIL at 3X is equal to 40/3 = 13.3mm and the EXIT PUPIL at 9X is 40/9 = 4.4mm, so X is indeed less than EP/2 in both cases. Using Equation 6, we calculate the PARALLAX ERROR as:

 

PE @ 25 yards with a 1mm offset from optical axis @ 3X = (1.0) (3) ABS(25-100)/100 = 2.25mm

PE @ 25 yards with a 1mm offset from optical axis @ 9X = (1.0) (9) ABS(25-100)/100 = 6.75 mm

 

ref: http://www.rimfirebenchrest.com/articles/parallax.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Dette er strengt tatt litt over min "pay grade" men likevel hvis jeg har skjønt dette riktig:

Maksimal parallax feil @parallax fri fokus punkt endrer seg ved endring av forstørrelse.

Maksimal parallax feil ved siktepunkt gjør det ikke.

Formelen for å beregne parallax feil tar ikke hensyn til forstørrelse og er som følger:

 

max error = 0.5 * objective diameter * (range to target-range to focus)/range to focus

 

Ref.: http://yarchive.net/gun/scope/parallax.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg filosoferte litt rundt dette i denne posten:

viewtopic.php?f=24&t=69240&p=748051

 

Konklusjonen er vel egentlig at om du ønsker å jakte etter små samlinger på noe annet enn 50-150meter så vil du ha parallaksejustering.

Tilsvarende vil jeg si at det er en fordel om du skal jakte på smått vilt på varierte hold.

For storvilt fra 0-200meter er det ikke et must.

Link to comment
Share on other sites

Dette er strengt tatt litt over min "pay grade" men likevel hvis jeg har skjønt dette riktig:

Maksimal parallax feil @parallax fri fokus punkt endrer seg ved endring av forstørrelse.

Maksimal parallax feil ved siktepunkt gjør det ikke.

Formelen for å beregne parallax feil tar ikke hensyn til forstørrelse og er som følger:

 

max error = 0.5 * objective diameter * (range to target-range to focus)/range to focus

 

Ref.: http://yarchive.net/gun/scope/parallax.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Max parallaksefeil er konstant uavhengig av forstørrelse, men siden utgangspupillen er smalere ved høyere forstørrelse, vil mindre bevegelse av hodet føre til større utslag, sammenlignet med lav forstørrelse.

Sagt på en annen måte; Om man ligger helt i ytterkant av eye-box enten det er høy eller lav forstørrelse, gir samme feil, men det er bare så mye lettere å havne i ytterkant når utgangspupillen er trang.

Så med lav forstørrelse er ikke parallaksefeil en faktor med mindre man har en virkelig dårlig tilpasset stokk, eller svært dårlig anlegg.

Link to comment
Share on other sites

Takker. Da vart det lett å regne. 1mm offset høres ikke mye ut... Antagelig er det ganske lett å oppnå dette når man ligger krøket i ei steinur og skal plukke en rype på 150 meter. Eller?

 

Forsåvidt, men på 150m er det uansett ikke så stort feilutslag, gitt parallaksefri på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Antagelig er det ganske lett å oppnå dette når man ligger krøket i ei steinur og skal plukke en rype på 150 meter. Eller?

Prøve, trene, teste - så ser du. Man kan regne ut en masse rart, men til slutt må en prøve, og det lærer en ofte svært mye av. Ofte lærer en det er trodde en kunne lære av å lese og regne. Men det er selvsagt en fordel å ha vært innom teorien først, da står en langt bedre rustet til å trekke rette konklusjoner. Når en prøver.

 

K

 

Before you leave these portals

To meet less fortunate mortals

There's just one final message

I would give to you

You all have learned reliance

On the sacred teachings of science

So I hope, through life you never will decline

In spite of philistine

Defiance

To do what all good scientists do

 

Experiment

Make it your motto day and night

Experiment

And it will lead you to the light

The apple on the top of the tree

Is never too high to achieve

So take an example from Eve

Experiment

Be curious

Though interfering friends may frown,

Get furious

Aat each attempt to hold you down

If this advice you'll only employ

The future can offer you infinite joy

And merriment

Experiment

And you'll see

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...