Jump to content

Skjeftebehandling.


luieluie

Recommended Posts

hei..

 

har kjøpt meg en ny beretta SP1 og synes at stokken er litt blass i fargen, er det noen som har noen tips om det finnes noen olje/lakk som kan brukes for og få fram litt mer av nyansene i treverket?

synes også at valnøtt fargen er litt lys så kunne tenkt meg og fått den litt mørkere? noen tips?

 

og en "finisher" som gir en halv blank overflate?..

 

 

(skulle kansje ha lagt litt mer penger i våpenet/stokken)..

 

 

takk for alle tips/svar :)..

Link to comment
Share on other sites

Lakk må du ikke finne på å bruke det har ingenting å gjøre på en våpenstokk. Får du rift i denne får man luft under lakken , og dette blir veldig stygt. Det er også svært vanskelig å reparere.

 

En linoljebasert olje ( kokt) er det beste selv om det tar tid å bruke.

Puss ned trevirket med passende kornig på papiret ettersom hvor hakket det er . Når du kommer til 400 kornig kan du spraye det med vann , når dette er tørt pusser du med 600 , da meier du ned fibrene som har reist seg. Hvis du bruker pussekloss( skummgummi med slipemiddel utenpå) så er denne vannbehandlingen neppe nødvendig.

Påfør olje tynt, la tørke i 8 timer.

Nå kan du påføre vannbasert møbelfarge i den fargen du ønsker. Grunnen til at du skal ha et strøk med olje først er at du da for frem " gløden" i trevirket noe du ikke ville fått dersom du hadde påført farge på rent trevirke .

Når dette er tørt fortsetter du oljebehandlingen . 1 gang pr døgn en uke . 1 gang pr mnd i et år

1 gang pr år etterpå

 

Du har nå en optimal finish . Denne er lett å reparere ved rift . Du bare fukter et 800 papir i olje og stryker over noen ganger .

Har du dypere hakk , slag rett inn i trevirket uten at virke er fjernet , har du en dråpe vann oppi hakket , varmer opp med en loddebolt slik at vannet koker , fibrene utvider seg til det opprinnelige . Puss over med oljefuktet 800 papir.

 

Det finnes syntestiske oljer som tørker hurtigere ,men disse gir en noe hardere , nærmest uorganisk hardhet som etter min mening reduserer eller forandrer nøttetre som materiale

Link to comment
Share on other sites

ser der ja! her kom det masse gode råd :)..

 

jeg fikk kjøpt meg "CLL gunstokk oil finishing kit" med rød rot farge etter anbefalinger på Magne Landrø men tenkte jeg skulle også sende en mail til han rundnakke og bestille fra han også, har en par andre skjefter som skal fikses...

 

 

tusen takk for alle godt råd og tips :)...

Link to comment
Share on other sites

Jeg slet litt med det samme på min SP1, etter å ha prøvd mye forskjellig spurte jeg børsemakeren på Løvenskiold Lerduebane om hjelp, og løsningen er TRU-OIL fra Beretta: http://www.beretta.com/Accessories-2011/CLEANING/TRU-OIL-BERETTA/index.aspx?m=82&f=2&id=1889

Hagla ble blank og fin, med en værbestandig finnish :)

 

"Merk: jeg brukte lang tid på å gni inn mange tynne lag med olje, bruk håndbaken til å massere inn oljen. Jeg la sikkert på 10-12 ganger før den blanke finnish'en begynte å komme frem"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det samme gjaldt for min SP1. Jeg oljet med noe jeg fikk med fra butikken som het Balsin. Strøk over noen ganger og trodde jeg var ferdig helt til jeg stilte samme spørsmål her etter at regn hadde satt litt merker i treverket. Etter den gang har jeg satt inn med olje en rekke ganger og nå begynner treverket å bli mørkere og flottere. Bare å stå på så får du lønn for strevet. Aner ikke om oljen jeg har fått er en uglesett variant eller ei, dette er mitt første våpen så jeg har ikke peiling på dette.

Er det vanlig at våpen ikke er skikkelig satt inn med olje når de er nye? Er det kanskje fordi man da har mulighet til å velge fargenyanse selv?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det som jeg har prøvd ut og lest meg te her på forumet er at de beste oljene er raudnakke sin olje, ccl og rein linolje (kokt). Schaftol ineholder silikon som er skadelig for treverke + at silikon vil skape problemer hvis du vil bruke en annen type olje. Jeg har ikke prøvd raudnakke sin olje, men kokt linolje og ccl olje trekker langt inn i treverke, noe jeg føler at liberon finishing oil ikke gjør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...