Jump to content

Innkalling


Delta.308

Recommended Posts

Hei. Jeg har praktisert å ikke ha noen av mine hunder i bånd første leveåret. I hvert fall så lite som mulig, uavhengig av båndtvang (kanskje politisk ukorrekt).

Resultatet er at bikkjene ikke lærer seg at frihet er herlig, for det er noe de har hele tiden. De har aldri stukket av, er svært opptatt av hva jeg gjør og holder meget god kontakt og kommer hver gang jeg roper eller viser tegn med håndbevegelse. Dette som grunnlag før kontant korreksjon den første og forløpig eneste gang med nåværende hund har blitt overveldet av provokasjon og dermed fortsatte å løpe etter en annen hund til tross for min kommando. Da må man løpe etter uavhengig av hvor langt det måtte være og gi bikkja krystallklar beskjed om at slik oppførsel er uaktuell.

Har man en hund som tenderer til å stikke av ville jeg trent inn med langline. Dog ikke på en valp. Husk, den er sannsynligvis livredd for å miste deg.

Link to comment
Share on other sites

Støtter siste taler fullt ut. Jeg bruker heller ikke bånd på valpen/unghunden, om jeg ikke absulutt må, ikke kall inn hunden om du ikke tror den hører etter, og om du kaller inn og den ikke hører, kall bare inn den ene gangen. Jeg bruker flere komandoer, om jeg bruker kom, så er jeg ikke så hard på ting, for kom blir jo brukt hele tiden, Men når jeg bruker Hit, eller plystrer, så krever jeg at hunden kommer inn i full fart. Når hunden vet hva hit betyr, så begynner jeg å kreve at hunden skal høre.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje lurt å nevne hva slags raser og til hvilket bruk man snakker om.

Min hund (en petit basset griffon vendeen som loser på rådyr, hare, etc) har jeg aldri villet ha løs, da jaktinstinktet er meget sterkt. Selv på valpestadiet kunne han rømme på lange ekspedisjoner på egenhånd, så redd var han for å "miste" meg. :cry:

Men jeg vil ha det sånn. Hos meg er det å kobles fri et signal om at bikkja kan søke ut og jakte. Til mitt bruk med min type hund ville det ikke funke å ha en hund som har lært seg til å holde seg ved sin eiers umiddelbare nærhet. Jeg tror mange kan skrive under på at jeg har stålkontroll med innkallinga på bikkja mi likevel.

 

Det er et viktig poeng at båndtvang er båndtvang.

Link to comment
Share on other sites

Joda Ranger. Enig i det, jeg har ingen erfaring med losende hunder. Mine hunder har vært KV og de brukes primært på fugl. Når vi ikke jakter vil jeg at de skal "pusse skoa mine". Under slipp er ikke det et problem, men da skal de heller ikke søke særlig videre enn 2-300 meter avh av terreng.

Det er et viktig poeng at båndtvangen er til for viltets skyld, og en valp er meget sjelden en trussel for vilt og dets avkom. Jeg har valgt min tilnærming for å ha stålkontroll de 8-10 åra bikkja må regnes som et skarpt våpen. Mao som voksen.

Link to comment
Share on other sites

Du må bare forsøke å trene med langline i båndtvangen og når dere er i skogen om høsten (se linken jeg la ut lenger opp). Ikke like lett å få kustus på en voksen hund som en valp! Lydighet/innkalling bør absolutt trenes inn fra valpestadiet på drivende hunder. Neglisjerer man innkallingstrening, så får man den bikkja man fortjener.

 

Jeg foreslår noe sånt:

Ta med bikkja ut på et passe stort jorde. La den gå løs, og når den er 10-15 meter unna så kaller du på hunden, samtidig som du begynner å jogge vekk fra den. De færreste bikkjer motstår en invitasjon til å løpe litt sammen med sjefen! Hold øye med bikkja, og når den (forhåpentligvis) stormer etter deg så huk deg ned og vis fram en godbit eller favorittleke du holder i hånda. Sett deg med siden mot hunden til den kommer til deg, og ros den og belønn den. Prøv IKKE å fang hunden om den velger å løpe rett forbi, det virker mot sin hensikt.

Gjenta dette til hunden skjønner det og villig kommer til deg og lar seg koble. Øk også avstanden til hunden etterhvert. La hunden kobles fri så fort den er ferdig rost og belønnet, og repetér det det hele 4-5 ganger pr treningsøkt, ikke for mye sånn at den blir lei, eller "glansen" av leken og belønninga fortar seg. Tren på dette feks 3 ganger i uka.

 

Hvis bikkja er et matvrak så kan man bruke metoden jeg beskriver ved matfatet i linken der oppe, også på voksne hunder. Husk å bruke det samme innkallingssignalet konsekvent, enten det er fløyte, et bestemt rop, eller som jeg gjør; en kombinasjon av fløyte og kallerop.

Link to comment
Share on other sites

Når Odin var valp, og vi var ute på "skogstilvenning" og ellers turer. Så brukte jeg altid å blåse i fløyta når jeg så at han var på tur inn. Og da han kom inn, så var det ros og en liten godbit. For så ut på nye oppdagelser. Dette brukte jeg altid.

Ser no i ettertid, så kommer han inn som ei kule i 8 av 10 ganger. Har kalt han inn på over 1 km avstand, når han var på elgspor. Har kalt han inn av elglos uten problem.

 

De gangene jeg ikke har lyktes er gjærne hvis han stikker ut hjemme. Da må han ta seg en runde før han kommer. Tror det blir for mye fristelser i området.

Det var noen som sa det til meg en gang at belønningen for å komme inn, må være større en fristelsen til å forsette.

 

Så stålkontroll har jeg ikke. Liter ikke på at han kommer hvis han stikker av i nærområdet. Så derfor er han i bånd uansett om det er båndtvang eller ei. Kun løs når han skal jobbe.

Og her med elg overalt, så er det stor sjanse for elglos hvis han får friheten :D . Og med mange veier og boligfelt :overrasket: .... Så det tar jeg ikke sjansen på.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig viktig at hunden ikkje forbind innkalling med å bli kobla. So kvar gong hnden kjem inn, ros evt. godbit, deretter FRI.

Hva med de gangene hunden faktisk blir koblet fordi dere skal reise hjem da? Går du med den løs bort til bilen?

Koble gjerne, om så bare i 5 sekunder før den slippes fri igjen, og etterhvert kan man øke ved å gå med hunden koblet 50-100-200-500 meter lenger bort og slippe den fri igjen der. Dette er forenlig med hvordan man bruker en jakthund i det virkelige liv også.

Hensikten er den samme; å lære hunden at det ikke er farlig å komme på innkalling og kobles, men samtidig skal hunden skjønne at det er Sjefen som bestemmer. Det er nå min mening og en av metodene jeg har brukt, jeg har aldri hatt problemer med innkalling av hunden etter kobling, selv om det også betyr at det er avslutninga av treninga eller jakta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og engelsk setteren min er nybegynnere begge to, men når vi trener på innkalling, sender jeg bikkja rett ut igjen, etter litt ros og klapp. Innbiller meg at det gjør at bikkja assosierer positive ting ved å komme til meg dvs. få lov til å løpe enda mer. Mener at innkalling ikke bare skal bety kobbel eller noe annet mindre morsomt. Synes til og med at det virker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...