Jump to content

Hva er dette for spor?


reteP

Recommended Posts

Har akkurat kommet meg hjem fra en herlig tur til Stortoppen på Snøhetta med guttungen min.

På vei opp, på ca 1600m høyde får guttungen min syn på disse sporene. Han spør selvsagt pappa om hva dette er men jeg blir svar skyldig. Er på ingen måte en "tracker" men synes ikke dette ser ut som hund. Sporets størrelse er omtrent som jervens, men synes ikke det er helt likt ellers. Sporet ble funnet i en snøfonn flere hundre meter unna turiststien.

Inspill ønskes, alltid artig med spor ;-)

 

CIMG3827.jpg

CIMG3826.jpg

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

Er nok fra et frå hundefamilen..Kanskje ulv, men husk og legge ved noe som alle vet str på ( snusask, røykpakke, lighter e.l. ) når du skal ta bilde ;) Vanskelig å si når man ikke vet str.. Jervspor kan variere frå lite til stort som et bjørneavtrykk.

 

Hvor langt var det mellom bak og frempotene ?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Næ, sorry. Sjekket ikke avstand mellom potene.

Størrelsen var litt som en liten hånd omtrent. Selvsagt burde jeg hatt noe med i bilde for proposjoner, men det falt vekk der og da.

Finnes det ulv i Dovre?

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Er klar over avstander her og skjønner at dette kan være tilfelle rent teoretisk, men spørsmålet er da om dette kan være ulv og ville ulven gå så pass nære turisthytta på Snøheim med all den turisttraffikk det er der? Anslår at dette var ca 1,5km fra Snøheim.

Har ikke Ulven større poter? Dette var sånn ca "mellomstor hund", litt liten handflate.

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper det er etter en hund. Ville helst sagt rev, men det ser ut til at sportegningen er for skarp i kantene til at det kan være et brånet spor. Og etter dine beskrivelser er sporet større enn det du mener er fra en hund. OK, så tipper jeg en stor hund.

Link to comment
Share on other sites

Rev.no... oddsen er 1:200 på at det er ulv.... grovkornet julisnø fra snøbred setter kanter på sporet slik at det ser ferskere ut enn det er. (snøen er jo nesten som grovsalt, tar lengre tid å tine utover det enn finkornet snø) Til orientering er et jervspor 2-3 ganger så stort som dette sporet...

Link to comment
Share on other sites

Der er nok rev

 

Vet du hvordan du ser forskjell på et revespor og hundespor? Jo, reven flyter oppå snøen nesten like godt som haren, der hvor hunden synker i til magen. På revesporet kan du også trekke en linje mellom den store trekantede bakerste tråputen og de to tåputene foran. Det kan du ikke gjøre på hundesporet.

 

http://naturtips.no/gjennom.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...