Jump to content

spottescope - Celestron Ultima 80?


lilleulv

Recommended Posts

Hoi!

 

Vurderer å kjøpe en spottekikkert, men har ikke råd til å velge på øverste hylle på en stund.

 

Har lest en masse rewievs på Celestron Ultima 80, med 20-60 okular. Den peker seg ut som en "value for money" sak. Alle forhandlere nevner at den har vunnet en test i Sky at Night Magazine (i sin prisklasse). Pris er ca 2500,. alt etter hvor du handler.

 

Den skal bruke til å spotte hjort på avstander ca 500-1200.

 

Er det noen som har erfaring med denne?

 

 

(og ja, jeg vet at Zeiss, Leica, Swaro er bedre)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jeg har prøvd den. Etter lange studier på nettet fremstod denne som et godt valg. For meg var den slitsom å kikke igjennom. Den fremstod som mørk og hadde endel kromatisk feil. Kvister med himmelen i bakgrunn gav lilla omriss. Den vart for stor for meg som ønsket lett banekikkert. Hele saken fremstod som solid og grei. Dersom dette er hva du kan forvente for 2500 kr ville jeg brukt noen kroner ekstra. Jeg sammenlignet bare med håndkikkert, Nikon monarch X 10,5x45.

 

Kunne vært interessant å sammenlignet med Celestron Regal ED. Ellers nærmer man seg en Nikon Fieldscope ED 50 prismessig. Mener XXL har solgt Nikon for 3-4000 kr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Fikk kjøpt mitt Nikon fieldscope ED i dag på xxl for 4000kr inkl okulær 20-45 :D. D vil jeg si er et godt kjøp.

 

Kjøpet hadde vært enda bedre om du hadde handlet den 19, 20 eller 21 november. 19 var det venners venner på xxl med 25 % rabatt , 20 og 21 var det også 25 % rabatt ved bruk av Eurocard Privatkort

 

Men det ALLER BESTE kjøpet hadde vært om det var en stor kikkert og stereosynet kom til sin rett :)

 

Nei, fikk den for 4000. Huset kostet 3600 + og okkulær 1990, så hadde nok ikke fått den billigere på venne tilbudet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...