Jump to content

Rimlig all-round sikte


Rognebæret

Recommended Posts

Hei, trenger et nytt kikkertsikte til rifla mi. Den brukes til stort sett alt av vilt jeg kan komme over, men mest brukt er den på bøjakt og posteringsjakt i bratte vestlandssider etter hjort. Den blir også tatt med på rypejakt, og jeg liker å skyte på litt lange hold.

 

I denne jungelen av tråder, tips og kikkertsikter klarer jeg nærmest ikke å komme fram til noe. Jeg tror jeg vil ha et rimlig sikte i kanskje noe som 2,5-10x56?

 

Prisklassen min er også noe lav, vil helst ikke gå mange lapper over 5000 da jeg har rimlig dårlig økonomi..

 

Så hva vil dere anbefale?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har selv en meopta artemis 1,5-6x42 som jeg er meget fornøyd med.Så fornøyd at jeg har bestilt en meostar 3-12x56 til en overkommelig pris fra jakt og friluft.Er litt spent på den.Klart jeg kunne godt tenkt meg en swaro eller zeiss,men meoptaen har vært et godt kompromiss for meg så langt.Ellers er der jo forskjellig fra leupold,redfield,zeiss etc i prisklassen du angir.

Uansett vil jeg anbefale deg å sende noen e-poster rundt omkring til forskjellige forretninger å be om tilbud på kikkertsikte.Du kan spare endel på det,kontra veiledende pris oppgitt på nettside.Evt. sjekke bruktmarkedet.

Lykke til med letingen :)

Link to comment
Share on other sites

Denne Leupold VX-R 3-9x50 på salgssidene her kanskje? http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=105&t=72802. Bra allroundsikte.

 

Ellers kan du jo glane litt på denne Nikon Monarch 2,5-10x56, også her på salgssidene: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=105&t=73777. Bra i skumring.

 

Her er et veldig bra sikte til god pris, om enn litt over budsjett og kanskje ikke det råeste på lengre hold, men det holder til det meste: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/zeiss-classic-1-5-6x42-t-4-1057820

 

Sightronsikter er ukjent for mange, men får mye skryt, også fra meg. Har hatt en SII 4-16x42 som jeg angrer som en hund på at jeg solgte, samt at jeg har en SI 3-9x32 til salongrifla og er strålende fornøyd. SII Big Sky er hakket bedre enn disse to, og jeg tviler sterkt på at du vil bli misfornøyd med en slik, feks i 3,5-10x50: http://jaktfall.no/produkt/sightron-optikk/kikkertsikter/sightron-sii-big-sky/sightron-sii-big-sky-35-10x50

 

Ellers kan du jo se etter lettere brukte europeere som Schmidt&Bender Klassik, Zeiss Classic, Docter Classic, Leica osv. Knallgode mellomklassekikkerter (øver mellomklasse, om man kan si noe slik) som av og til dukker opp til priser under fem tusen.

 

Ellers er jeg enig i tidligere nevnte Zeiss Conquest 3-9x40. Har hatt en slik og var forbauset over hvor god den var.

 

Så får du gruble over hva som passer til de basene/ringene du evt har! Noen her har 1" rør, mens andre har 30 mm. 40 mm objektiv krever lavere ringer enn 56 mm.

Link to comment
Share on other sites

En kvalitetskikkert med 42mm løysåpning holder langt ut i skumringa.

Men se etter brukt kikkert i prisklassen 5000,-

 

Det finnes mye bra brukt til den prisen.

 

Skal du kjøpe ny kikkert vil jeg anbefale deg å ta en titt på Leupold VXR

Link to comment
Share on other sites

Har en Meopro 4-12x50, mye kikkert for pengene.

En "brukt" Leica 2,5-10x50 burde være greit å finne for 5000kr, folk kjøpte jo slike i bøtter og spann fra xxl; Nikon har også bra greier i dette prisleiet.

 

Selv ville jeg spist tomatsuppe en uke til og kjøpt en Zeiss Classic 2,5-10x50 fra xxl

Link to comment
Share on other sites

Rognebæret du spør om ein Bushnell Elite, no veit eg ikkje om jmonsen som svarte deg har sett i en slik ein,men etter mi meining er dette ein ok kikkert for pengane.Eg har hatt ein slik til uttesting og syntes den var bra. Såvidt eg veit er denne svært robust og med veldig lite reklamasjonar. På det området er det minst like bra som andre mykje dyrare sikter. Til reint mørkebruk er eit dyrare europeiske sikte bedre,men kva folk meiner med litt eller mykje bedre avhenger av kven som ser. For einkelte er for eksempel 5-10 min lenger mykje og noko dei er villig å betale mange tusen kroner meir for, andre synes dette er lite og ikkje verdt pengane. Kva som passar deg kan berre du finne ut av.

 

Men som sagt når det gjeld robustheit så ligg dette sikte like bra an som dei dyrare sikta er min påstand.

Link to comment
Share on other sites

VEST jeg har tre av arten og har sett i mange av Busnels kikkerter. Og jeg har en på Jaktfelt rifla. Der gjør den jobben. Men jeg er ikke tilhenger av de som jaqkt kikerter. Står vist en på en salong rifle og.

Men som jakt kikert er jeg glad i mer kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...