Jump to content

Hvilken 10/22 er dette?


iStig

Recommended Posts

Hei kammerater!

Bestilte en rustfri Ruger 10/22 fra en forhandler her i Norge og alt var god stemning. Men nå er jeg ikke så sikker lenger, for det ser ut som at jeg har fått en bastard av ei rifle, og ikke den gode dealen jeg trodde jeg hadde kjøpt.

 

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men er dette helt riktig?

 

Dette hadde jeg forventa.

IMG_0163.JPG

 

Dette fikk jeg.

ruger1022.jpg

 

 

I tillegg fulgte det med et 5-skudds magasin, ikke 10.

 

Er dette hvordan rustfri leveres i Norge, og er det regler som gjør at vi ikke får standard 10 skudds mag som på andre siden av dammen, eller har jeg fått et restelager av ei rifle?

Triggerguard, båndet rundt løp/forskjefte og kassa ser ikke særlig rustfri ut.

 

Edit: Fikset 2. bilde.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vill gjetting fra min side, men jeg vil tro at noen har montert en rustfri pipe i en standard 10/22 kasse og med plaststokk og blånert løpsbånd.

 

Har du kjøpt denne brukt?

 

Edit: kan du legge ved et bilde av magasinet? Jeg tror ikke at jeg har hørt om femskuddsmagasin til 10/22.

Link to comment
Share on other sites

Gjettinga di og magefølelsen min er temmelig like. Det ligner ikke særlig på en rustfri modell som jeg har bestilt, og som de annonserer med.

 

Her er 5-skudds mag som fulgte med.

5mag.jpg?w=510

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ruger har jo produsert en rekke "distributor exclusives" for sine leverandører. Kanskje dette er en slik som er ment for et land hvor tiskuddsmagasin ikke er tilgjengelig? Bare spekulasjoner fra min side, men som det sies over, så ta en prat med forhandleren.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke på dette som en veldig eksklusiv variant, heller en bastard som nevnt over. Har tatt kontakt med forhandler og venter på å bli kontaktet tilbake, men tenkte å sjekke med medlemmer her om dette var noe dere har sett før, da vi/dere gjerne har kontakt med flere forhandlere og dermed har bedre oversikt over hva som er på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmmmmmmm...

Bildet av magasinet tilsier at dette er en eller annen spesialproduksjon for mottakerland som har restriksjoner på magasinkapasitet. Det kan bety gråimport, jeg ville tatt en telefon til Våpen-Søilen som er offisiell importør og forhørt meg om bakgrunnen - hvis den er gråimportert har ikke Søilen reklamasjonsansvar for den.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig. Virker som at de har tatt den blånerte utgaven som kommer i plaststokk, byttet løp til stainless og satt på et 5skuddsmagasin :shock:

 

En ting dette kan være, som jeg fant på et forum. Sverige har visst en regel med at det er kun lov å jakte med 5 skuddsmagasin og ikke bare vår versjon av "kun 5 skudd i magasinet".

Kan være du har fått en svensk en? :lol:

 

http://www.rugerforum.com/phpBB/viewtop ... 9de01e5f39

Where I live (in Sweden) all 1022s are sold with a 5-shot magazine.

 

If a semiautomatic rifle should be legal to own on the reason of hunting the rifle must conform to the rules of hunting using a semiautomatic rifle.

 

The law states that the magazine must not hold more then 5 rounds, regardless of calibre.

Link to comment
Share on other sites

Sverige har visst en regel med at det er kun lov å jakte med 5 skuddsmagasin og ikke bare vår versjon av "kun 5 skudd i magasinet".

Kan være du har fått en svensk en? :lol:

 

Høres vel ut som den beste forklaringen til nå.

Link to comment
Share on other sites

Det forklarer vel kanskje magasinet, men blånert kasse og rustfritt løp virker som noe som ble skrudd sammen på bakrommet og sendt avgårde... Har fortsatt ikke fått svar fra forhandler.

 

Våpen Søilen sa dette ikke var noe som hadde blitt importert igjennom dem og de hadde heller ikke hørt om noe sånt før.

Typisk, når noe virker for godt til å være sant, så er det ofte det.

 

Skulle gått for takedown istedet.

Link to comment
Share on other sites

Alle disse Ruger magasinene er forøvrig 10 skudds. Det blir montert en "5 skudds" plate med en liten plasttapp innvendig. Bare å skru opp, skjære vekk tappen og vips har du 10 skudd.

Så lærer du å demontere magasinet for rens i tillegg. :P

 

Mener ikke at du skal gå for en "halfass" løsning. Du burde ha fått det du har bestillt. Men hvis man kommer over 5 skudds magasin som er billigere enn 10 skudds er det ikke noe å frykte.

Link to comment
Share on other sites

Har allerede sjekka opp rens på youtube, så skal se hva jeg finner inni hvis jeg beholder det. Avventer svar fra forhandler enda. Noe sier meg at det ikke har skjedd en dritt der i gården enda. Har lest ymse om de her på forumet uten at jeg skal selge verken bjørn eller skinn før det har blitt skutt noe som helst.

 

Billig 5-skudds sa du?

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... ts/119540L" target="_blank

 

En femtilapp billigere enn "10". :)

Link to comment
Share on other sites

Får ikke opp bildene dine i tråden.

 

Ville bare opplyse litt om magasinene. De fleste 10/22'r idag leveres med det samem magasinet som før - men det er satt inn en liten sperre som gjør at tilbringeren ikke kommer mer enn halvveis rundt. Plukk av endelokket i magasinet og fjern sperra så er problemet løst

 

Ikke hverken Norsk eller andre Europeiske restriksjoner, men California som bestemmer dette. Om du spesifiserer 10 skudds magasin ved bestilling får du det. Ellers får du med 5.

 

Var visst litt seint ute der gitt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Da fungerte bildenen dine :D

 

Øverste bildet er det 6-7 år(?) siden du kunne fått. Den stokken med hul bakstokk er ganske så gammel. Har ikke sett den på veldig lenge. Hadde samme designet med de forferdelig fæle serntertente riflene sine også fra tildlig på 90 tallet og fram til midt på 2000 tallet.

 

Bilde nummer 2 må du tilbake til 2010 å finne lik.

Link to comment
Share on other sites

stokken på bilde 1 vet jeg er ulik, jeg henta bare fram noe fra nettet for å ikke henge ut forhandler før de har fått sjans til å forklare seg siden det virker litt merkelig at det de leverte avviker fra det de annonserer med. det var lik stokk som jeg har fått i annonsen men med rustfri finish på triggerguard, kasse, løp og løpbånd (om det er det det heter).

 

bilde 2 er rifla jeg fikk for kort tid siden, eneste jeg har gjort er å montere kikkert og ringer.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en liten research for deg. Rugeren du har fått er ikke noe som har blitt skrudd sammen på bakrommet hos forhandleren din.

 

Det er faktisk en modell som blir levert med kun løpet i stainless, resten blånert/svart.

Problemet er at du fikk en modell du ikke skulle ha, samt du fikk 5 skudd magasin istedenfor 10.

Link to comment
Share on other sites

Oppklaringen kom på fredag, og jeg posta vel egentlig noe da, men ser ut som at jeg glemte å trykke på enter.

 

Forhandler tok kontakt på fredag og oppklarte og nå er det grei skuring igjen.

Det er ikke en delerifle, de ble levert sånn for et par år siden. Denne er også importert fra Sverige, som forklarer magasinet. Låsekassen på denne er lakkert sort, den er ikke blånert. Noe kjipt er det at det ikke ble som på bildet i annonsen, men når alternativet er å vente dritlenge på at Ruger skal få ut fingern og begynne å eksportere som normalt igjen, for så å bli uten rifle imens gammel rifle returneres og ny kommer i posten, og nytt papirarbeid hos våpenkontoret så er jeg fornøyd med løsningen vi kom fram til.

 

Har en liten følelse av at selger har vært innom denne tråden, så hei på deg! :)

Link to comment
Share on other sites

Bare en teknisk avklaring: Blånering er en type overflatebehandling av stål, forenklet sagt en kontrollert påføring av overflaterust. Siden låskassen på en10/22 i .22LR er av aluminium kan den ikke blåneres. 10/22 Magnum har stålkasse, men jeg vet ikke hvilken overflatebehandling den har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...