Jump to content

skyte stål ammo i gammel star enkeltløper


supercz

Recommended Posts

Selvfølgelig er det mulig å skyte stålammo med den, men det er ingen garanti for at ansiktet ditt har samme fasongen etterpå. Jeg ville trykktestet den hos børsemaker. ;-)

Jeg har også en enkeltløper, men skyter bare tungsten med den. :-)

Link to comment
Share on other sites

Her kan man lese masse i rapporten fra Deparrtment of Primary Industries fra Australia.

http://www.dpi.vic.gov.au/game-hunting/ ... d-proofing" target="_blank" target="_blank

 

Trekker fram et par avsnitt:

 

Conclusion

To summarise, there is a significant difference in the approach taken by SAAMI and CIP in respect to steel shot performance and firearm proofing methods. SAAMI sets limits based on chamber pressure of the cartridge, independent of the type of shot charge being fired.

 

CIP has established two different pressure levels for steel shot. The first, Standard Steel Shot, is lower in maximum pressure than all SAAMI products, including lead shot. The second, called High Performance Steel Shot, actually has service pressure far in excess of SAAMI 12 gauge 2-3/4 inch and 3 inch service loads. Interestingly though, the CIP proof level for these products is much less severe (lower) than SAAMI would set for a similar service pressure.

 

Det vil si at "standard velocity steel" har mindre kammertrykk enn "standard velocity lead"

"high velocity steel" har myyye høyere kammertrykk enn "high velocity lead"

 

It has to be acknowledged that this is a less than perfect arrangement for the Australian hunter. But we can take some reassurance from the practical experience of steel shot use in Australia. After nearly a decade of non-toxic shot use in South Australia and the Northern Territory and several years of use in Victoria, no user safety or gun damage incidences have been reported from its use.

 

Jeg har heller ikke hørt om noen som har fått hodet sitt blåst av ved bruk av stål.

 

Min konklusjon som jeg tror deles med mange andre er at: leirdueskudd er helt ok ved bruk av halv trangboring eller mer åpent.

Jaktskudd er fyfy sålenge hagla ikke er trykktestet.

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke det er noen problem med stål hagel i ei star hagle,så lengeden er i god standog ikkeer rusta.Den har sikkert full trang boringså det er vel sikkert best å åpne den litt.Veit om mange som har kappa bort en tomme av pipa for å gjøre den mere åpen.men det koster vel ikke så mye for en fagman heller..

Har sjøl ei star av nyere dato som jeg skyter stål med,full trangboring og magnum kammer.Men dei nye star haglene er jo ganske solidt bygget i forrhld til ei som er laget på 60 tallet.Vist hagla di eri bra stand så ta kostnaden med å bruke miljø hagel eller få åpnet sjåken,ganske fine våpen dei gamle haglene,synd å ødlegge dei...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...