Jump to content

Hvilken Langholdsrigg/Jaktrigg anbefales?


gebirgsjager

Recommended Posts

Hei!

Har sjekket rundt her på forumet men finner ikke noe svar på dette. :?

Hvilken rifle er å foretrekke for bruk på langhold og jakt (presisjon,mekanisme,magasin,stokk og ekstrautstyr)?

For meg er vekt ikke så nøye.

men legger mye vekt på presisjon og kvalitet.

Pris er ikke nøye.

 

Stor takk om noen tar seg tid å "Anmelde" si egen rifle/rigg. :D

 

På forhånd takk :D

Link to comment
Share on other sites

Her vil du vel få like mange svar som brukere....

 

Først må du vel bestemme deg for hvor mye customarbeid og penger du vil legge i prosjektet.

Rene langholdsrigger koster fort mer enn biln min.

 

Sako, Kongsberg 393, 200str, Rem 700 er alle populære kasser å bygge på, av billigere løsninger.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 200 er jo aldri feil

Det er ikke det. Vi ser Sauer 200/SSG 3k "kloner" mer og mer, blant ferske folk, men først og fremst blant de som har holdt på en stund og gått lei av å modde custombørser, vente på børsemakere, kuler, piper, whatnot... Shooting for Dummies - kjøp en 200STR, en SSG-stokk og en jævla haug Lapua eller Norma ammunisjon; skyt, og smil.

Ellers vil jeg vel si at du vil være tjent med en av de taktiske "beistene", om du tåler, og behersker 338ens ydmykende smell og rekyl. TRG 42, Barrett 98B, Sig LRS2 eller Blaser Tactical - eller en Barnard ferdigrifle for den del.

De taktiske riflene som ikke er i 338 er jo i 308, og det er ikke noe langholdskaliber, om det ikke er for å bruke noe man allerede har.

Å hjemmefikse/ hore opp ei jaktrifle er og blir halvveis om en leser 1. innlegg slik jeg gjør. Men igjen, kjøp en 200STR, skyt, lær og etter 3-4000 skudd vet di kanskje hva du vil ha og får noen til å bygge det til deg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For meg er vekt ikke så nøye.

 

Pris er ikke nøye.

 

Som M67 sier, du går ikke feil med en 200STR. Den rifla går bedre enn de fleste greier å utnytte, og prismessing er den et kupp i forhold til hva du får.

Og om du en dag velger å selge så er Saueren et av de våpen som gir deg mest tilbake i kroner og øre.

 

Vekten er jo forholdsvis høy, men til stasjonær jakt spiller det mindre rolle. Til lengre hold (papp eller gong) er litt vekt bare en fordel.

 

Mitt "prosjekt" finner du her: Sauer 200 STR med McMillan SSG 3000.

 

Rifla er jevnlig i bruk og har blitt en favoritt som nesten alltid er med på banen. Meget behagelig å skyte med, topp presisjon og god optikk gjør den til en fryd å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Du må tenke litt over hvor langt ut i teigen du vurderer å drive med jakt og hvor hardt du skal hamre gongene. Skal du f.eks. ha 338 lapua magnum så begrenser utvalget seg en del.

 

Den norske moten nå om dagen er Sauer 200STR med McMillan stokk i 6.5x55 dersom du skal ligge og gonge dagen lang (eller skal vi kalle det plinke :lol:) (langholds)jaktmoten ser ut til å være Blaser R93 med bix'n andy avtrekk og vektor versapodadapter i hakket mer potente kaliber som 6.5x284 og 7mm rem mag.

 

Tenk litt gjennom dette med vekt på rifle. En langholdsrifle på 9-10 kg er litt kjip å dra med på jakt. Men da har du jo en grunn til å kjøpe enda ei rifle ;)

 

edit: ser jeg skriver treigt

Link to comment
Share on other sites

Dette er umulig å svare på. Ei langholdsrifle på 10kg er ikke like egnet til jakt og ei lett jaktrifle er ikke like egnet til langhold. Hvis pris ikke er så viktig så anbefaler jeg heller en av hver :) Ellers går du ikke feil med et oppsett ala Roe, med Blaser og en god kikkert. Til langhold anbefaler jeg som så mange andre Sauer 200 STR i en McMillan SSG3000 stokk.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar:)

 

Men ser at jeg får en utfordring når det gjelder å bygge rifla da jeg ikke har så mye utstyr eller erfaring.

Børsemaker er sjelden vare her, over 2 timer med kjøring hvær vei for å levere.

Så ferdig rifler er å fåretrekke om ikke det er veldig enkelt å fikse dette selv..(bare bedding og montering)

Men etter å ha lest utalje poster her på forumet om handlende dette temaet..

Blir jeg veldig usikker..

Men ser sauer 202 dukker opp ofte..

Hvordan er denne i forhold til Tikka tactical, ba 110

Har ingen butikker som selger annet en t3 og div salong rifler i nærheten. så er vansklig å prøve å se hva godfølelsen sier.

 

Er utdannet i forsvaret derfor jeg mener vekt ikke spiller noen rolle..da jeg er vant til tung last å lang vei.

primær bruk jakt blir elg,sel og rev. Er enda veldig usikker på kalibervalg.. :?

 

Håper dette gir litt mer klarhet i spørsmålet mitt.. :D

Link to comment
Share on other sites

Siden du ber om råd til jakt og langholdsrigg forslår jeg Sauer 202 jaktmatch med GRS-skjefte. Dette er ei lego-børse (nivå 12 år) som du kan kjøpe nye deler til på postordre og skru sammen selv. Ikke behov for børsemaker. 202 med GRS får du fiks ferdig fra Landrø. Jaktmatchen har meget bra trykkpunktavtrekk.

 

Hvis du stryker "jakt" i forspørselen kjøper du en std DFS Sauer 200 og tester den ut med orginalskjefte. (jeg er litt over 180cm og foretrekker jr-utgaven med litt nettere skjefte) Hvis det ikke passer finnes det mange skjefter der ute. Jeg hadde en STR med McMillanskjeftet og synes den hadde handling på frihåndsskyting som et spett festet til en 2"x4". Til innskyting med støtte var den fin 8) Husk at STR ikke er ei jaktrifle.

 

Begge Sauerene har fordelen av billige piper som man skifter selv. STR selges i Norge i realiteten til under halv pris sammenliknet med rifler av tilsvarende kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Mye bra svar her. Jeg har både en Sauer 202 og en Blaser R93, begge i GRS jaktfelt-stokker. Jeg har utrolig gode erfaringer med begge våpen, men de er forskjellige og har forskjellige styrker og svakheter. Det mest like er presisjonen, begge er veldig presise!

 

Som ren jaktrifle synes jeg R93 er suveren. Den er demonterbar, holder treffpunkt, kan skifte kaliber etc på en måte som 202'en ikke er i nærheten av. Den eneste svakheten jeg opplever på bane er magasinkapasiteten.

 

Som jaktrifle med mye bane/LH-skyting vinner 202 noe på løse magasiner og muligens på et bedre avtrekk. Jeg ser selv ingen forskjell i presisjon mellom riflene selv om 202'en har noe bedre avtrekk. Det er også mulig at billigere piper er et argument, men jeg tror nesten at tid spart på kontroll av innskyting og mindre tid brukt på (de)montering rettferdiggjør å betale 6000,- for Blaserløp ifht Sauer for min egen del. Det tar et år eller to at skyte ut et Blaserløp i 6,5x55 for min del, og i andre kaliber enn 6,5x55 og 308w er vel Sauerløpene ikke spesielt billige de heller.

 

Til ren LH med innslag av jakt er en 200STR et utrolig bra kjøp så lenge du ønsker et av de kaliberne den kommer i.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en blaser r8 med GRS stokk i 300 win mag, blaser levere dette kalibret i flutet match løp. her selv en R8 proff i 300 win mag med vanlig løp, er sykt bra presisjon og har brukt denne børsa til langhold, men med GRS stokk og match løp blir den vel enda bedre til langhold. Har også en 202 og en 200 str (kun med diopter), men ville vel valgt R8 med GRS og match løp hvis jeg skulle kjøpe en langholdsrifle som jeg også skulle bruke til jakt, på grunn av fleksibilitet og at totallengden vil bli ca 10 cm kortere med samme løpslengde, R8 har jo også løst magasin, men kan bli ganske dyrt hvis du skal kjøpe flere magasin/avtrekkere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...