Jump to content

Løfte etter kikkerten?


Geitebukken

Recommended Posts

Løfter ofte etter kikkerten:) gir godt grep!

Bærer ikke etter kikkerten men ofte jeg tar i kikkerten når rifla skal ut og inn av kofferten eller plukkes opp fra standplass. Hadde ikke stolt på rifla om den ikke hadde tålt å bli tatt i!!

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke være noen talsmann for en slik praksis, og jeg gjør det ikke selv. Tror imidlertid ikke at det ville være noe stort problem om en tar tak mellom montasjeringene og løfter. Kanskje litt verre å slenge rundt ei børse med en lang kikkert montert, holdende i objektivenden.

Generelt så tror jeg dyre kikkerter lever mer farlig på andre måter. Har sluttet å la meg overraske over folk som gnurer i vei på linsene på 15-tusenkronerskikkerten med skjorteerma (sikkert full av sand), eller som sprayer i vei med våpenolja uten å dekke til linser...

Link to comment
Share on other sites

Det går helt sikkert bra, men du risikerer å bli sett på som en fjott. Ikke nødvendigvis fordi man er en fjott, men kikkerten er den mest sårbare detaljen på en rifle så å bruke den som bærehåndtak vitner i manges øyne om liten innsikt. Og mitt inntrykk er at de som gjør det ofte er utstyrt med en halvrusten mævser (verdens beste børse må en vite) og gjerne veiver munning i hytt og pine.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bært våpenet etter kikkert i noen tiår.Treffpunkt forandring er et ukjent begrep. Ser at mange av mine jaktkammerater gjør det samme.

Fordelen med dette er at kikerten altid tilføres litt varme fra hånden, og derfor og er relativ fri for dugg.

Sitter jeg på post har jeg altid en hånd på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Det går helt sikkert bra, men du risikerer å bli sett på som en fjott. Ikke nødvendigvis fordi man er en fjott, men kikkerten er den mest sårbare detaljen på en rifle så å bruke den som bærehåndtak vitner i manges øyne om liten innsikt. Og mitt inntrykk er at de som gjør det ofte er utstyrt med en halvrusten mævser (verdens beste børse må en vite) og gjerne veiver munning i hytt og pine.

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Løfter etter kikkerten hvis det passer seg slik.

Hvis montasje og kikkert ikke tåler dette, er det ikke mye å reise på skogen med.

 

Er sikkert like farlig som å bære børsa over skuldra ved å holde i pipa.

Pipa kan jo bøye seg.

 

At man blir sett på som en tufs fordi man løfter etter kikkerten var jeg lykkelig uvitende om.

... men det får dere ta opp med noen som bryr seg.

 

Makan

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Man blir helt sikkert sett på som en tufs eller verre hvis man ikke passer på pekevinkelen, i så måte er vel ikke det å bruke siktet som ett håndtak en god ide'.

Link to comment
Share on other sites

Jeg løfter innimellom forsiktig i kikkerten når jeg løfter den opp hit å dit. Jeg passer på å ikke vri kikkerten sånn at vekta av våpenet hviler f.eks 45 grader ut fra lodd. Da vil det blir stor belastning på ringene, og kikkerten kan i teorien vri seg litt. Dette er noe jeg har tenkt, men aldri opplevd. Aldri hatt forandring i kikkertposisjonen pga løfting etter kikkerten. Jeg praktiserer ikke å bære våpenet etter kikkerten over lengre distanser nei.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Er sikkert like farlig som å bære børsa over skuldra ved å holde i pipa.

Pipa kan jo bøye seg.

 

Næh, får vel håpe det er litt mer styrke i et løp. Men igjen er det noe som kan se litt tett ut, det er ikke sånn en skal bære våpen.

 

At man blir sett på som en tufs fordi man løfter etter kikkerten var jeg lykkelig uvitende om.

 

Jeg ertet litt, men det er nok noe sant i det også. Ikke nødvendigvis fordi det er skadelig men fordi det er utenfor normen. Og hvis du tenker deg litt om tror jeg nok du ser på hvordan andre håndterer våpen, ikke minst fordi sikker håndtering er et felles ansvar. Og det er som regel lett å se folk som ikke er fortrolige med våpen, de håndterer de anderledes enn de som er skikkelig drillet.

En del her inne sier de gjør det fordi de vet det går greit, men jeg mistenker mange i å gjøre det uten å ha reflektert over problemstillingen. De bare røske med seg børsa på enklest mulig måte, og den typen likegyldighet er ikke et sunnhetstegn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...