Jump to content

Støydemping ved skytebane


johlov

Recommended Posts

Jeg planlegger å lage en privat skytebane med "standplass" under tak. I den forbindelse må jeg ha noe støydemping inne i "boden". På skytebaner jeg har vært på ser jeg at det brukes en form for matter, hva er dette? Eller duger f.eks. Glava spent opp med tau/wire?

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke glava på rull(noe som jeg mener er det billigste alternativet), så må du evt. pakke dem inn i plast, for det detter jo fra hverandre hvis man skal henge det opp på en wire. Jeg har ikke brukt glava til det du skal, men til div. utvendig isolasjon, og da pakka jeg det i svarte søplesekker. Det funker til sitt formål.

 

På et hold på figursti, har jeg sett dem har satt opp en lettvegg av finèrplater, og kledd den med 10 cm. glava på den sida som smellen kommer fra. Nettopp for å hindre at det smeller så fælt mot husa som ikke er så veldig langt unna.

Link to comment
Share on other sites

Demper og subsonisk ammo :D Beste medisin..

Tror jeg ville valgt glava og disse platene(frostsikring), Ville også hatt noe som dempet lyden utover fra standplass. Teppe på gulvet, slik at gulvet er mer dødt og ikke reflekterer lyden rundt om i rommet. Har dessverre ingen doktorgrad, men du kan jo prøve deg frem. Da har du jo muligheten å perfeksjonere litt.

En tidligere guttefaktor når en hadde store høytalere hjemme hos mor og far i "good old days", var tomme eggkartonger i taket.

Link to comment
Share on other sites

Pakker du det inn i plast, vil dempingen bli dårligere. Plastoverflaten vil reflektere lyden. Det finnes spesiell duk til dette, men hønsenetting er et alternativ. En annen ting du kan tenke på er vinklene til tak og vegger. prøv å unngå at du har store flater som vil reflektere lyden tilbake til skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Pakker du det inn i plast, vil dempingen bli dårligere. Plastoverflaten vil reflektere lyden. Det finnes spesiell duk til dette, men hønsenetting er et alternativ. En annen ting du kan tenke på er vinklene til tak og vegger. prøv å unngå at du har store flater som vil reflektere lyden tilbake til skytteren.

 

Hønsenetting var et veldig godt forslag! :-D

 

Fikk kjeft av kona forleden dag da jeg skjøt med .223... :oops: Så når jeg bygger "bod", så skal jeg iallefall prøve å dempe lyden så godt som mulig. Det er jo 200-300 meter til huset, og en god del vegitasjon i mellom, så det er rart hun hørte det så godt... Nærmeste nabo blir vel også 300-400 meter unna, men med skog i mellom.

Link to comment
Share on other sites

Demper og subsonisk ammo :D Beste medisin..

Tror jeg ville valgt glava og disse platene(frostsikring), Ville også hatt noe som dempet lyden utover fra standplass. Teppe på gulvet, slik at gulvet er mer dødt og ikke reflekterer lyden rundt om i rommet. Har dessverre ingen doktorgrad, men du kan jo prøve deg frem. Da har du jo muligheten å perfeksjonere litt.

En tidligere guttefaktor når en hadde store høytalere hjemme hos mor og far i "good old days", var tomme eggkartonger i taket.

 

Takk for tips... Skal sette meg ned og tenke litt, dette skal jo ikke koste all verden heller da... Men teppe og glava er noe jeg har liggende fra før. :-)

Link to comment
Share on other sites

Noe av oppskriften ar du fått. Kle boden innvendig med Glava og bruk netting som vegg for Glavaen.

Sørg for at børsemunning er lengst mulig innenfor veggenes avslutning. Vinkelkler du taket ned over den siste meter av taket vil og det dempe noe av refleksjons lyden.

Lydforplantning er en vitenskap :( .

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke Glava som du har hønsenetting utanpå. Men noko som ofte vert eit problem er småfuglar som plukkar isolasjonen frakvarandre. Utanpå hønsenettingen så har du på ein duk, det beste er ein kvit/lys duk. Får du ikkje tak i dette så kan du bruke duk av den typen som entrpenører bruker som underlag der det er blaut. Eit anna alternativ er å reise på eit plantesenter og sjå på dei forskjellige plantedukane dei har, du skal kjøpe ein som ikkje har glatt overflate. Kjennes ut som filt når du tek i den.

Link to comment
Share on other sites

Pakker du det inn i plast, vil dempingen bli dårligere. Plastoverflaten vil reflektere lyden. Det finnes spesiell duk til dette, men hønsenetting er et alternativ. En annen ting du kan tenke på er vinklene til tak og vegger. prøv å unngå at du har store flater som vil reflektere lyden tilbake til skytteren.

 

Hønsenetting var et veldig godt forslag! :-D

 

Fikk kjeft av kona forleden dag da jeg skjøt med .223... :oops: Så når jeg bygger "bod", så skal jeg iallefall prøve å dempe lyden så godt som mulig. Det er jo 200-300 meter til huset, og en god del vegitasjon i mellom, så det er rart hun hørte det så godt... Nærmeste nabo blir vel også 300-400 meter unna, men med skog i mellom.

 

Tror .223 og lignende kalibre produserer en veldig skarp og gjennomtrengende smell i forhold til andre "tregere" riflekalibre og ikke minst hagle. Har selv fått kommentarer angående høye smell ved skyting med .223, men hagle og slappe 6,5x55-ladninger går bra.

 

Kjenner forresten en fyr som har god tilgang til eggekartonger i papp, og disse bruker han til å lydisolere et rom hvor han spiller slagverk. Dette demper veldig bra, tipper dette kanskje i kombinasjon med glava ville dempet skuddsmell veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke heller montere støydempingen på rifla istedenfor, mye billigere, og mye mere effektivt.

 

Joda, men da må jeg montere på minst 3 børser. Jeg har mesteparten av materialene så for meg koster det bare arbeidskraft, og den er gratis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg planlegger å lage en privat skytebane med "standplass" under tak. I den forbindelse må jeg ha noe støydemping inne i "boden". På skytebaner jeg har vært på ser jeg at det brukes en form for matter, hva er dette? Eller duger f.eks. Glava spent opp med tau/wire?

 

Hvis du bygger taket fremover mot blinkene noen meter, slik at du ikke ligger med pipa ut i friluft, og gjør som en del har sagt her, nemlig å kle veggene med glava, hønsenetting og fiberduk over, vil du dempe mye lyd. Dette brukes også en del til å kle inn f.eks de viftene som trekker inn luft til korntørker på gårdene, og det hjelper forholdsvis mye.

 

I praksis bygger du deg en lyddemper i stoooort format.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke heller montere støydempingen på rifla istedenfor, mye billigere, og mye mere effektivt.

Fordi at etter 5 skudd ser man ikke blinken klart lenger p.g.a varmen.

Hva med sånn mirage bånd ? Noen som har erfaring? Skjønner her at demper ikke er løsninga

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke heller montere støydempingen på rifla istedenfor, mye billigere, og mye mere effektivt.

Fordi at etter 5 skudd ser man ikke blinken klart lenger p.g.a varmen.

Hva med sånn mirage bånd ? Noen som har erfaring? Skjønner her at demper ikke er løsninga

 

Prioritet 1 er tak over hodet. Støydemping er noe jeg vil ha for å roe ned fruen... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke heller montere støydempingen på rifla istedenfor, mye billigere, og mye mere effektivt.

Fordi at etter 5 skudd ser man ikke blinken klart lenger p.g.a varmen.

Hva med sånn mirage bånd ? Noen som har erfaring? Skjønner her at demper ikke er løsninga

 

Vist en børse blir så varm etter 5 skudd er det noe galt! Mirage kommer ikke før 20 skudd (Uten stopp) vist du har et ok løp som ikke er tett av mantel.. Har du dette problemet må du fylle løpet med forrest skum å la det ligge en god stund. Mirage-bånd fungerer utmerket, så fremt børsa di ikke kaster når den er varm.

 

Back to topic, kontakter du glava har de faste plater (nesten slike du bruker under gulv) som er meget støydempende! Dette med hønsenetting som du festerstamt fungerer meget godt! Ikke bruk plast utpå, vist du får et problem med fugler som lager reir, så kan du montere en type asfaltplate (husker ikke navnet i farten) måten du finner ut at det er rett plate er at du kjenner den veier en del mindre en vanlige asfaltplater.

Denne har en naturlig lukt som fugler ikke liker, og reflekter ikke noe lyd. Å vinkle taket ned helt fremme er også veldig effektivt, men da kan du oppleve det nesten ubehagelig å skyte pga trykkbølgen kommer rett mot deg. Personlig gjør ikke dette meg noe som helst, men noen påstår det er ubehagelig. Har du mulighet legg et bløtt tak, ikke blekk. Bruk pappsingel eller det aller beste, torvtak..

Link to comment
Share on other sites

er det noe galt om det blir varmt etter 5 skudd??? må levere sauern min i 300 winmag til landrø jeg da.. den blir varm fort.

 

 

Det er naturlig at løpet blir varmt etter 5 smeller, men mirage, altså disse varmebølgene som forstyrrer siktetbildet pleier ikke å komme så fort. Nå tar jeg utgangspunkt i min 6.5x55 med lyddemper. Etter 15 smeller kan jeg begynne å ane litt bølging av lufta gjennom kikkerten. Dette er værst på 2.5x forstørrelse. Mulig det er fordi at da ser jeg litt av lyddempern. Bruker jeg 4x, så blir det mindre plagsomt.

Link to comment
Share on other sites

er det noe galt om det blir varmt etter 5 skudd??? må levere sauern min i 300 winmag til landrø jeg da.. den blir varm fort.

 

Vist løpet ditt blir så varmt etter 5 skudd at du ikke lengre klarer å se blinken gjennom kikkertsiktet ditt så ville jeg nok gjort det ja! Mulig det fins noen spesielle kaliber der dette kan være tilfelle, men 300winmag er ikke et av de..

 

Vist du har det tynneste jaktløpet (akkurat plass til kula) som du samtidig har fløtet maksimalt, så kaaaansje...

Link to comment
Share on other sites

Vist en børse blir så varm etter 5 skudd er det noe galt! Mirage kommer ikke før 20 skudd (Uten stopp) vist du har et ok løp som ikke er tett av mantel.. Har du dette problemet må du fylle løpet med forrest skum å la det ligge en god stund. Mirage-bånd fungerer utmerket, så fremt børsa di ikke kaster når den er varm.
Hallo folkens. Her er det snakk om å montere støydempinga (altså lyddemper) på rifla. Med dempar er mirage et problem etter 3 skudd. Etter 5 skudd må du berre ta kaffipause. For min del er ikkje det et alternativ ved baneskyting.
Link to comment
Share on other sites

Vist en børse blir så varm etter 5 skudd er det noe galt! Mirage kommer ikke før 20 skudd (Uten stopp) vist du har et ok løp som ikke er tett av mantel.. Har du dette problemet må du fylle løpet med forrest skum å la det ligge en god stund. Mirage-bånd fungerer utmerket, så fremt børsa di ikke kaster når den er varm.
Hallo folkens. Her er det snakk om å montere støydempinga (altså lyddemper) på rifla. Med dempar er mirage et problem etter 3 skudd. Etter 5 skudd må du berre ta kaffipause. For min del er ikkje det et alternativ ved baneskyting.

 

Tør jeg spørre åssen kaliber du skyter med, og om du bruker kikkert eller åpne sikter ?

 

Med min 7.92 kan jeg skyte minst 20 skudd med åpne sikter uten problemer med mirage. Der har jeg ikke demper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...