Jump to content

Bergans Pasvik 2 jakke - Hvor prøve/kjøpe i oslo?


Shaug

Recommended Posts

Har lenge vært på utkikk etter en ny jakke til jakten. Min bråkete arcteryxjakke vandret til de evige jaktmarker forrige sesong etter et elegant fall ned i ei steinrøys. Så nå tenker jeg å bruke litt penger og kanskje kjøpe en "lydløs" jakke denne gangen.

Har søkt mye rundt på nettet og funnet ut at Bergans pasvik 2 er en god kandidat til dette..

 

Er det noen som har erfaring med denne jakken? Og i tilfelle, er det noen som vet om noen butikk på østlandsområdet som har denne jakken så jeg kan prøve størrelser?

 

Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Kan virkelig anbefale denne!

Ikke hør på folk som sier at gore-tex er tingen, ingenting slår Dermizax membran! :lol:

Den går ikke tett av svette, sjøsprøyt og andre påvirkninger som GT gjør,

og den behøver aldri re-impregneres for å beholde vanntettheten.

Vaskes enkelt i maskin, men husk å aldri bruke skyllemiddel på slike plagg!

Skulle den bli noe tung og våt i ytterstoffet etter noe tid kan du gi den et par minutter i tørketrommelen,

så er de vannavvisende egenskapene til ytterstoffet 100% igjen.

 

Lykke til i jakta på en av de beste jaktjakkene i markedet!!

;-)

Link to comment
Share on other sites

Det at Bergans produkter aldri trenger å re-impregneres er sprøyt! Bergans gikk ut med dette da de startet med dermizax membranen, men har i ettertid gått tilbake på dette! Nå anbefales det å impregnere også dermizax produkter... Jeg har hatt mange bergansprodukter, og de er gode, men når de tar inn vann, så kan du kjøre den i tørketrommel og med strykejern til du er grønn, de lekker like mye!

Link to comment
Share on other sites

Det at Bergans produkter aldri trenger å re-impregneres er sprøyt!

Bergans gikk ut med dette da de startet med dermizax membranen,

men har i ettertid gått tilbake på dette! Nå anbefales det å impregnere også dermizax produkter.

 

Den kan jeg nesten ikke la stå ubesvart!

Hvor har du det ifra?

Rykter, eller etter forespørsel hos Bergans?

Finner ingenting som tyder på at det du sier stemmer hverken hos Bergans

eller Toray som produserer mambranen.

Har heller aldri opplevd det selv eller fått slike signaler fra Bergans.

En jakke hvor membranen er hel og sømmene fortsat tapede skal være tett uansett!

Hadde jeg opplevd noe annet hadde jeg reklamert på det.

 

Er vel ingen hemmelighet at jeg sverger til Bergans, og med pr.d.d 9 forskjellige jakker

og en haug med bukser med Dermizax i bruk føler jeg at jeg har litt bakgrunn for mine uttalelser.

 

Har også jobbet som Bergansansvarlig hos en forhandler for en del år siden.

 

Mener ikke å krangle, men det er veldig dumt om/når folk går ut med ubekrefta rykter (om dette skulle vise seg å være det)

som om det skulle være sannheter og slik holder liv i myter som nekter å dø!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan føler dere vekten på den er? Ser at den veier nesten 1300gram. Føler dere det blir tungt å gå å drasse på?

 

Beklager off-topic i forrige innlegg...

 

Hvilken størrelse snakker du om?

Ifølge Bergans veier en Pasvik Silent Jacket i str.L 1160g mot f.eks en Skogshorn Jacket på 1050g.

Mulig de kommer opp i 1300g i de største størrelsene, har aldri veid min.

Men jeg ville uansett valgt de ekstra grammene skulle jeg valgt igjen.

Må alltid ha en Pasvik i garderoben min! :lol:

 

Men jeg må gi deg litt rett i dine mistanker,

ved første gangs bruk føles den litt tyngre enn de uten "stille" ytterstoff.

Og blir "vannavvisningseffekten" i ytterstoffet for slitt, og du så blir våt er den tung!

Pass derfor på å gi den noen minutter i tørketrommelen innimellom.

Da gjennopprettes ytterlaget, og regndråpene danser igjen nedover jakken din.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan føler dere vekten på den er? Ser at den veier nesten 1300gram. Føler dere det blir tungt å gå å drasse på?

 

Beklager off-topic i forrige innlegg...

 

Hvilken størrelse snakker du om?

Ifølge Bergans veier en Pasvik Silent Jacket i str.L 1160g mot f.eks en Skogshorn Jacket på 1050g.

Mulig de kommer opp i 1300g i de største størrelsene, har aldri veid min.

Men jeg ville uansett valgt de ekstra grammene skulle jeg valgt igjen.

Må alltid ha en Pasvik i garderoben min! :lol:

 

Men jeg må gi deg litt rett i dine mistanker,

ved første gangs bruk føles den litt tyngre enn de uten "stille" ytterstoff.

Og blir "vannavvisningseffekten" i ytterstoffet for slitt, og du så blir våt er den tung!

Pass derfor på å gi den noen minutter i tørketrommelen innimellom.

Da gjennopprettes ytterlaget, og regndråpene danser igjen nedover jakken din.

 

Trenger nok XXL. Er ingen liten mann på mine 193 og 111kg. Det blir nok handling av denne jakken iløpet av uken. Den ser meget lovende ut. Takk for svar :)

 

 

 

Sportshuset (sportshuset1)? ved siden av Ikea i sandvika har di Bergans pasvik 2 + div annet..

Har den selv, å er storfornøyd :)

 

Flott! Takk for det. Jeg får ta turen til uka og se om de har størrelsen min :)

Link to comment
Share on other sites

Tunderbrd: Hvis du har jobbet som bergansansvarlig så burde du kanskje vite dette? Jeg snakket med selgeren på bergans, altså ikke butikk... beklager hvis jeg setter ut rykter? Jeg er generellt skeptisk når jeg skal teste jakker, det må jeg være. Har testet mye forskjellig innenfor bergansjakker, mye bra og mye dårlig. Jeg sier ikke at bergans verdens beste merke, men jeg sier ikke at det er dårlig heller. Bitihornjakken til bergans er kanskje den jakken jeg har vært borti som jeg har vært mest fornøyd med. Men når det er sagt så synes jeg vanntettheten til goretex membranen er bedre enn derm.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og det var nettopp derfor jeg spurte!

Fordi slike rykter har oppstått som en ikke får avliva.

Hvis noen hos Bergans har sagt dette er det jo ekstra trist...

Produsenten av membranen sier fortsatt at det skal ha null og niks å si for tetthet.

Litt rart at de ikke er enige da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har benyttet min Pasvik 2 i 3 jakt sesonger og er kjempe fornøyd både med passform, vekt, lydløshet og liten slitasje. Kommer 100% sikkert til å kjøpe ny Passvik den dagen den blir utslitt.

 

Men jeg har opplevd et problem, og det er radio lommen som desverre et laget av "netting". Det vil si at svette som kommer fra kroppen har klart

å ødelegge 2 stk radioer. Men ved å ta en pose rundt radioen så forsvant også det problemet. Radioen skulle være IP 65 sikker, men det

var den tydeligvis ikke.

Link to comment
Share on other sites

Nei Dr.Nielsen, dette er noen år siden, og jeg spurte aldri om navnet hans, jeg spurte forsåvidt heller aldri om legitimasjon på at han jobber for bergans, så for alt jeg vet kan han ha vært en spion sendt ut fra et annet firma for å sverte bergans :roll: Men fra spøk til revolver. Jeg tok ham på ordet når han sa dette, akkurat som jeg tar deg på ordet når du sier at du jobber for Bergans! Men da kan du kanskje svare meg på hvorfor stryking og tørketrommel virker særdeles dårlig på mine bergans plagg? Det fungerer kanskje i 2 dager for så å ikke virke i det hele tatt, mens hvis jeg bruker impregnering nikwax eller revivex så holder dette over lenger tid? Er dette da en reklamasjon? For i såfall har jeg en god del jakker her som lekker uten impregnering som jeg kanskje får igjennom på reklamasjon hvis jeg henviser til deg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ut i fra at det er varmebehandlingen av stoffet som skal gjøre klærene tett, ikke det at de går rundt inne i tørketrommelen? Derfor når en ikke har tørketrommel tilgjengelig til en hver tid, så må jo strykejernet gjøre jobben like bra som trommelen? Men dette var ikke spm. mitt! Spørsmålet mitt er hvorfor varmebehandling fungerer mye dårligere enn impregnering på mine bergansklær? Nei jeg har ikke brukt skyllemiddel. Skal ta en tlf til Bergans i morgen å høre om dette, skal da samtidig spørre om jeg får får disse plaggene igjen på reklamasjon selv om de er tett når jeg bruker impregnering.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor dine klær lekker er ikke så godt for meg å svare på,men hvorfor stryker du jaktklær?

Var jeg deg ville jeg kontaktet reklamasjonsavd og lagt fram problemet for dem.Er det som du sier har du nok en god sak.Har du brukt tøymykner?

Dere, Bergans, skriver på hjemmesiden "For å opprettholde den vannavvisende evnen på stoffets overfalte, bør plagget etter noen gangers vask enten strykes med strykejern (innstilling: Silke, ca. 100 °C) eller kjøres ca. 10 min i tørketrommel på syntetprogram." i faq-en under vedlikehold av Dermizax. :D

Link to comment
Share on other sites

Hjortgel,kontakt reklamasjonsavd i morgen så får du nok et utfyllende svar.Regn med at du må sende dine plagg inn til vurdering for en eventuell reklamasjon.

Jeg har aldri strøket,kjørt i tørketrommel eller brukt tøymykner på noe av det jeg har av Bergansklær og di fungerer som de skal. Samme for mine jaktkammerater."bodde" i Passvikdressen på Finnmarksvidda sist sommer med alle fire årstider i løpet av ei uke.Fungerte meget bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mye meninger er bra, men alt er til slutt subjektivt pr bruker.

Jeg har både Norrøna, Bergans og Sweedteam klær i x-Tex.

Bergans Pasvik er en god og varm jaktdress som leverer kvalitet til alt av norsk klima. Den er noe varmere og litt tyngre enn Norrøna sine dresser, men det reguleres lett med undertøyet du benytter.

Jeg har benyttet Norrøna Finnskogen, Norrøna Dovre, Bergans Skogshorn, Bergans Pasvik og alle funker veldig greit i Norsk klima. Den dressen som raskest blir slitt er Norrøna Finnskogen, de tre andre er rimelig like og robuste.

 

Til fjellet ville jeg valgt Bergans Skogshorn eller Norrøna Dovre, for kombinasjons-jakt er Bergans Pasvik II bra. Hvis en skal jakte skogsfugl/rådyr/hjortejakt ville jeg valgt Norrøna Finnskogen eller Bergans Pasvik.

Er ikke lyd-svakhet viktig ville jeg valgt Bergans (skogshorn) pga lav pris og høy kvalitet (mest for pengene).

 

Klær er subjektivt, kun mange døgn i naturen kan gi deg svaret....

 

Lykke til....

Link to comment
Share on other sites

Klær vil slites uansett membran som er i de, ingen som er vanntett i all evighet. Av bergansklær har jeg hatt skogshorn, dette er mye for pengene. Men den er ikke spesielt slitesterk, min var helt utslitt etter tre år. Mulig passvikdressen tåler litt mere slitasje? Varmebehandling av klær (strykejern eller tørketrommel) er for å "reise opp" fiberne i ytterstoffet slik at dette er vannavstøtende. Når man bruker en jakke vil fibrene i ytterstoffet legge seg slik at vann trekker inn i det. Hvis pusteegenskaper er viktig vil jeg heller ha valgt enn dress som ikke er av den lydløse typen, nettopp pga av at disse ofte er varmere og puster dårligere enn ren skallbekledning. Men trådstarter spørr etter en lydløs dress, da er vel passvik eller finnskogen de beste alternativene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Mye meninger er bra, men alt er til slutt subjektivt pr bruker.

Jeg har både Norrøna, Bergans og Sweedteam klær i x-Tex.

Bergans Pasvik er en god og varm jaktdress som leverer kvalitet til alt av norsk klima. Den er noe varmere og litt tyngre enn Norrøna sine dresser, men det reguleres lett med undertøyet du benytter.

Jeg har benyttet Norrøna Finnskogen, Norrøna Dovre, Bergans Skogshorn, Bergans Pasvik og alle funker veldig greit i Norsk klima. Den dressen som raskest blir slitt er Norrøna Finnskogen, de tre andre er rimelig like og robuste.

 

Til fjellet ville jeg valgt Bergans Skogshorn eller Norrøna Dovre, for kombinasjons-jakt er Bergans Pasvik II bra. Hvis en skal jakte skogsfugl/rådyr/hjortejakt ville jeg valgt Norrøna Finnskogen eller Bergans Pasvik.

Er ikke lyd-svakhet viktig ville jeg valgt Bergans (skogshorn) pga lav pris og høy kvalitet (mest for pengene).

 

Klær er subjektivt, kun mange døgn i naturen kan gi deg svaret....

 

Lykke til....

 

Jeg lurer også litt på samme som trådstarter. Det er mange meninger ute og går, og jeg blir like forvirret hver gang jeg leser. Dersom en bare skal ha en jaktdress til alt, hva ville du gått for da? Blir vel mer skog enn høyfjell for min del, men en vet jo aldri.. De fleste av disse dressene er jo dyre, og da må en ihvertfall starte med en, ikke en til hvert bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...