Jump to content

låskasse til br børse


Trondheim

Recommended Posts

Havesyke er no dritt.

Etter stevnet forrige helg er det ingen vei tilbake, br børse skal i hus.

Tenkte først å modde sauer'n, men fant ut at avtrekket blir for tungt. 500 gram. Så plan b: bygg nytt!!!

Boberg stokk og krieger/border løp med 8,5 twist er bestemt. Kikkertsikte: leupold eller sightron.

Så til det viktige: låskasse

 

Trenger tips og råd.

Hva skal en velge? Fordeler/ulemper?

Børsa skal brukes til 500 m unl, kaliber 6,5*47.

Link to comment
Share on other sites

Børsa mi er nok ikke ei BR børse. Men leverer solid presisjon. sako 591 Med Bix`n Andy avtrekk. Justerbart fra 50 gram og opp.

Men avtrekket tok 2år før jeg fikk det !

Spørs om have syken er borte da;-).

 

Ser ut til at jeg klarer å få ei sako 591 kasse til. Har bestilt nytt avtrekk.

 

Men jeg har tenkt tanken på en rein presisjons rigg. Og det er vel noen regler om magasin og slikt.

 

Jeg hadde kanskje sett på ei stiller kasse med Cobra kasse med drop port !

http://www.viperactions.com/" target="_blank" target="_blank

Hvis du skal bruke 6br/dasher eller mindre.

Kassa har ikke utkaster, hylsa ramler ned igjennom kassa.

 

Edit: Så du vil bruke ett større kaliber enn jeg linket kasse til.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du kan ha mye moro med f.eks ei Remington 700 som er rettet etc...

 

Om du skal ta den helt ut, å gå for ei Panda F-class kasse fra Kelbly eller tilsvarende fra Stiller så er kvaliteten lik.

Det blir ikke feil med noen av de (mener jeg)

 

Disse kassene er singleskudd kasser. Men både Kelbly og Stiller har Rem.700 kloner med tighte toleranser som også gjør nytten om du vil ha mulighet for magasin.

Vær dog klar over lang leveringstid, du kan være heldig å få det på under 6mnd. Men mange opplever leveringstid opp mot 1år...

 

Når det gjelder børsemaker innen BR i toppen, så mener jeg det kun finnes 1 her i Norden. Og han befinner seg på Åland.

Hvis du tar låskasse fra Kelbly etc, så ville jeg også kjøpt pipe derfra.

Link to comment
Share on other sites

Om du kun er ute etter kassa så er det ikke snakk om 6-12 mnd leveringstid fra USA. Kommer litt an på kassa du skal ha, men valgmulighetene er egentlig så mange at det er mulig å få ned den tiden. Litt avhengig av spec du vil ha selvsagt, men i praksis er kassene stort sett på nivå alle sammen. Fordelen med å velge type Kelbly/Borden/BAT etc. er at det er forholdsvis lett å kjøpe piper i etterkant da piper stort sett går om hverandre. Barnard kjenner jeg ikke, heller ikke Hansen.

 

Det som kan ta litt tid fra USA er papirmølla. Den er ikke vanskelig, men kan være litt tidkrevende avhengig av om du har gjort noe før derfra, og hva slags lisenser eksportør har. Har selv fått godkjent lisenser på svært kort tid.

 

Men er enig med Poacher også, en rettet Rem av noe slag står overhodet ikke mye tilbake for disse customkassene. Det eneste måtte være trykket de tåler evnt. om det er et tema, men for 6.5x47 kan jeg ikke se at det skal være noen issue uansett.

 

Det finnes jo diverse brukte BR-børser også rundt omkring, som kanskje være være mulig å slakte også og selger er intr. Sverige er også et marked, Finland like så.

Link to comment
Share on other sites

Kelbly er svært enkle å importere fra. 4% eksportgebyr og rimelig frakt.

 

Kjøpte akkurat en rifle der til $2300. Totalt kom dette på 2522$+mva og tollgebyr. Tror det endte på ca 18500,- inkl alt.

Det skal sies at denne rifla var lagervare så den ble sendt når papirene var i orden. Fra jeg hadde godkjent importsertifikat til rifla kunne hentes på posten gikk det mindre enn 1 mnd.

Link to comment
Share on other sites

Ta det med ro Arne, æ e på'n! Sitt å preppe hylser som opprinnelig ble tilpasset Howaen :winke1:

 

På papiret ser jo ikke en blueprinta Howa så potent ut, men praksis har jo vist at ei børse som samler smått er mye bedre enn ei Barnard, Stolle, Kongsberg eller Wichita som ikke samler. Det er MANGE detaljer som skal stemme, og et fint merke garanterer ingenting. Jeg brukte nesten 3 år, 3 piper og 3 rekylklakker/beddinger før Barnarden ville skyte. Det har kosta penger...

Link to comment
Share on other sites

Den er vel links. :shock::roll:

 

Osse brukte sin Barnard da han tok hjem NM UNL500m forrige helg. Ta kontakt med ham på pm eller FB så får du sikkert svar på de du lurer på. Jonnyvang har også en Barnard.

Hvis du i tillegg har tenkt skyte 6PPC så er dessverre Barnarden for tung for å gå in i LV klassen men det er endå flere konkurranser du kan delta i. Ved f.eks. NM poæng/gruppe og stevner i sverrige er det som regel egen HV klasse så kassen er ikke helt obrukbar. F.eks Nordisk Mesterskap skyts som HV. Du går "kun" miste om LV konkurranser. Kommer an på hva du ønsker å delta i.

 

Hvis du ønsker å skyte langhold/LV så hadde (har) jag valgt en Panda F-klass med 20moa skinne. Kan og fåes med picatinny mot pristillegg. Kelbly har export papirer i orden. Uten å kjenne te, men etter de jag lest, har de den "korteste" leveringstiden. Hva den er idag vet jag ikke men bruk telefon å ring mellom kl.15-17 så får du svar.

Hvis du kan vente så lenge så kan du jo snakke med Ian på langholdskursen.

 

En Hansen kasse blir det vel samme problemer med som Barnarden skulle jag tro. I tillegg kommer leveringstiden og pris.

 

En 700 kasse. Hvem skulle gjøre jobbet og til hvilken kostnad? Og den dan du bestemmer deg for å selge kommer du til å angre deg. Noe billigere i oppstarten men.......

 

Angående å hva nødt te å reise te Åland for å få byggd en langholsrifle så meiner jag at den tiden sannsynligvis er forbi. Det viser ikke minst resultaten for de som har både byggt rifla og kamret sine løp selv for konkurranse i UNL500.

 

For de som ikke føler trangen til en ny rifle går de og like godt med en Sauer i 6,5x55. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei Krister, den er ikke links, ellers hadde jeg solgt Barnarden for to år sida. Det var jeg som hadde en ide om at det ikke gjorde noe å ha spaken på høyre side i benk selv om jeg skyter links. Guess what... Det er upraktisk.

Link to comment
Share on other sites

Jonnyvang skrev

Kelbly er svært enkle å importere fra. 4% eksportgebyr og rimelig frakt.

Den børsa du fikk, den var vel en feilkamring var det ikke? 270/300WSM i stedet for 300WSM?

 

Poenget er at Kelbly er helt håpløse på pålitelighet, jeg har ikke hørt om en eneste ordre som har blitt riktig eller gått rimelig kvikt. Bra låskasser, jada. Men børsemakerservicen er helt falt igjennom. Se bare denne tråden hos naboene: Kelbly strular

Link to comment
Share on other sites

Skal sies at den feilkamringa ikke var så dramatisk. Var 7mm-300 WSM i stedet for 7mm WSM. Forskjellen er at førstnevnte har skuldra 1mm lengre bak enn 7mm WSM slik at halsen blir lengre. Kelbly ville egentlig sende ny pipe, men siden jeg ikke har noe i mot kaliberet i feilkamringa så har vi blitt enige om at de kompanserer litt for problemene på annet vis:)

 

Jeg kommer nok til å handle med Kelbly igjen om jeg har behov for det. Skal ikke se bort fra at det bli aktuellt med fler piper til Atlasen etterhvert :shock: Men da skal jeg være veldig nazi på å få verifisert at de sender det som blir bestillt.

Link to comment
Share on other sites

Har selv forsøkt meg hos Kelbly, med blandet erfaring. De er ofte ivrige i starten, men etterhvert som prosessen skrider frem så blir man bare et nummer i rekka, og gjerne et nummer langt bak. Og da må jeg innrømme at jeg ikke gidder, det er for mange tilbydere av gode låskasser hvor man kan sette en spec helt etter eget ønske. Kelbly mistet en kunde i meg ved slett kundebehandling. Mitt inntrykk er at de har nådd et nivå på størelse der kvalitet begynne så smått å lide litt. Fullt mulig jeg tar feil, men jeg orker ikke styre med det. Valgte noe annet, og er fornøyd.

 

Det skal sies at Kelbly i så måte ikke er noe særtilfelle når det kommer til å ta lang tid fra amerikanske tilvirkere av låskasser, kamring av piper eller bygging av komplette rifler. Etter et par-tre mail er som regel inntrykket på et nivå så man til en viss grad kan avgjøre om prosessen vil gå smooth.

 

Når det kommer til låskasse, og jeg hadde stått i trådstarters posisjon (føler jeg gjør det hele tiden i og for seg), så hadde jeg satt ventetid som sekundærkriterie i forhold til hva jeg skulle velge. Det er betydelig viktigere å få levert ei kasse nøyaktig slik du ønsker deg, og ikke gå på noe kompromiss der. Også i forhold til om kassa kanskje skal brukes til flere klasser frem i tid. Det vil bare bli et irritasjonsmoment for all fremtid å kompromisse nå. Been there, done that. Jeg mener igjen, at kvaliteten på de fleste customkassene når det kommer til faktiske skyteprestanda er vanskelig å skille fra hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...