Jump to content

jakt ammo til krag


seb 45

Recommended Posts

6,5*55 LADD AV AMERIKANSKE produsentar gir så lave hastigheter at sev en forsiktig krag skytter kan bruke dei i riflene sine.Jeg sier ikke at all usa ammo går.Winshester sine 140 grainere har jeg brukt i kragen min uten problem.

Det sikreste er vel å lade all ammo til krag selv.Hvertfall tunge kuler opp mot max hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo bruke Federal sin Fusion i kaliber 6.5x55 som er noe svakere ladet enn andre jaktpatroner i kaliberet. Den er ikke godkjent til norsk storviltjak, men den oppfyller fint kravet til rådyrjakt der kravet til energi er ein god del mindre. Regner med at det er Krag i kaliber 6.5x55 du tenker på.

Link to comment
Share on other sites

Nei ikke fusion,den er litt for sprek itrykk kurva,desverre.Kan jo hende det er kragen min som er litt for slitt,jeg får ikke samlinger med fusion med mi.Skal prøve i ny kragen min den er jo nybygget og gått over alle låsninger og dimensjoner i kammer og lårekasse.

trur ikke hastigetaer så ille,men jeg tror den er ladd med eit raskt krutt.

Link to comment
Share on other sites

flere ammunisjonstyper har blitt trykktestet, og ingen jaktammunisjons typer hadde laft nokk trykk.

norma rekrutt var den eneste som lå under trykkstandaren til krag av de patronene som ble testet.

de ble testet i flere våpen.

 

men som mange tror så er det hastigheten som bestemmer trykket.

man kan greit få godt over 800ms i kragen uten å gå over trykkstandaren til krag men da med kuler opp til 120gr.

krag har et arbeidstrykk på ca 2800bar.

 

QL data.

-Nosler baltip 120gr

-Norma MRP 45gr

-Patron L. 76mm

-Trykk 2355 bar

-Hastighet 828ms

 

dette var med 700mm løp.

soting kan det nokk å bli tror jeg.

dette er teoretisk og på eget ansvar å bruke disse data!

 

hvis noen lurer på noe så spør tailgunner, han har peiling på krag og ladning.

kjilde for testen.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?t=39286

 

tveraali

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg leser denne tråden og lurer på hvor de patronene ble av som vi jakta med vi som har jakta med Krag ? Er de ute av produksjon, eller gjalt ikke bestemmelsene om anslagsenergi da som nå ?. Må innrømme at det husker jeg ikke :( . Jeg har skutt reinsdyr med Krag, og den gikk ikke langt før den lå der. Så hvidt jeg husker så hadde vi flere alernativer og velge mellom da det gjalt mantler. Jeg husker ihvertfall at jeg skøyt med en patron (mantel) kalt ogival. Det var en forholdsvis lang og butt kule med blyspiss. Dere som kan det meste om det meste, kom igjen nå da :D .

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Jeg leser denne tråden og lurer på hvor de patronene ble av som vi jakta med vi som har jakta med Krag ? Er de ute av produksjon, eller gjalt ikke bestemmelsene om anslagsenergi da som nå ?

Det er nok ein kombinasjon av det du skriv, samt utstrekt bruk av ammo som kragen eigentleg ikkje tola...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nettopp 50 Rano Super patroner, er disse til jakt altså? Forhandleren fortalte meg det var skytterlags ammo, så

jeg tenkte å bruke de til trening. Forøvrig får jeg ikke kamret de i min Sako 85, men jeg har en Krag som jeg var aktiv med

for 20 år siden. Da får jeg smelle de av i den :)

Link to comment
Share on other sites

har lett litt i rotet mitt og har funnet fremm noen av de gamle patronene som var ment for jakt med krag.

 

med en tung blyspiss, og en liten lett blyspiss. alle er produsert av Norma.

den til høyre er Rano SUPER enhetspatron for krag og mauser.

 

De 2 til venstre ble brukt på Elg, de 5 neste ble brukt på Rådyr og den siste på bane.

 

Jan Tore

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

har snakket med to forskjælig børsmaker om i allefall treing ammo til krag da fikk tips om kjøpe den type ammo http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2451 men det hadde vært sykt moro få skutt minst et rådyr med krag så om noen vet om ladde tabbel på jakt ammo med kulle krutt så eller vet om en ammo som er 200% sikker å bruk på krag har masse 6,5x55 hyllser som ligger å venter

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...