Jump to content

Blykuler vs. Kobberbelagte Blykuler & Elektronikk Skiver


S.O.N

Recommended Posts

Det er endel klubber som ikke tillater bruk at mantlede kuler på 9mm på elektroniske skiver,

men godtar blykuler. Det er greit. Det får bli opp til hver enkelt klubb å avgjøre hva dem vil

utsette skivene for av slitasjer. Enkelte setter vel grensen ved max 32 også.

 

Men når man har såkalt kobberbelagte kuler, som i virkligheten bare er et mikrotynt belegg

som nesten ikke gjør noe annet en å gi farge på kula, så mener jeg det er å kunne likestille

det med blykuler. Så godtar man bruk av blykuler i 9mm, så kan man godta bruk kobberbelagte

kuler i 9mm. Men der stopper altså det som har med fornuft å gjøre. Enkelte sier likevel tvert

nei til å bruke desse kulene på elektronikk skivene, mens andre tilater det.

 

Hva er det dere tillater rundt omkring der 9mm brukes på elektronikk:

Mantlede: ja/Nei

Kobberbelagt: Ja/Nei

Blykuler: Ja/Nei

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:roll: Dette er så enkelt at hvis det er forbud mot mantlede kuler så gjelder selvsagt forbudet belagte kuler også.

Skulle baneansvarlig / skyteleder teste ammoen til de forskjellige med fil kanskje? :?

Man trenger ikke lage problemer av ting som ikke er problemer. Et oppslag på veggen som sier at kobberbelagt ammo

skal vere fabrikk ammo, og skyteleder sjekker eska. Det skulle ikke vere verre en det. Er det tvil om innholdet er riktigt, så kan skytteren selv file, det behøver ikke skyteleder å gjøre. Det blir da skytteren som ikke får skutt før han har demonstrert hva kule han har, og hvorfor kan ikke det like gjerne vere en godkjent praksis fremfor å si at det er forbudt ?

 

I dem fleste tilfeller av diskusjoner om dette, så ser jeg at det brukes mere tid på selve diskusjoenen, eller det ville tatt

å bevise hva kule man har.

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke lage problemer av ting som ikke er problemer.
Nemlig! Hva er problemet med å bruke blykuler der det er det eneste som er tillatt? Så vidt jeg vet er det da ingen problemer å skaffe rene blykuler (feks: http://home.broadpark.no/~trudlang/leadbull.html) eller som ferdig ammo.

Ta HENSYN til det som er bestemt for de forskjellige banene og ikke lag unødvendige problemer for de som bruker fritiden sin for å være skyteleder på disse banene!

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke lage problemer av ting som ikke er problemer.
Nemlig! Hva er problemet med å bruke blykuler der det er det eneste som er tillatt? Så vidt jeg vet er det da ingen problemer å skaffe rene blykuler (feks: http://home.broadpark.no/~trudlang/leadbull.html) eller som ferdig ammo.

Ta HENSYN til det som er bestemt for de forskjellige banene og ikke lag unødvendige problemer for de som bruker fritiden sin for å være skyteleder på disse banene!

Saken er den at folk flest kjøper ammo i større kvanta mye på grunn av pris. Veldig ofte så er dette kobberbelagt og ikke mantlet. Når da hensikten med denne tråden er å belyse hvorvidt kobberbelagt ammo ikke gjør mere skade en blykulene til Seller & Bellot, og man stiller på stevne og kan bevise at man har kobberbelagt ammo, da handler denne tråden om hvorvidt man kan skyte eller ikke, og ikke hvorvidt en skyteleder rir generelle prinsipper utfra at kula ser ut som den er mantlet.

 

Det burde også vere i klubbenes intresse og også ha et klart forhold til dette, da klubbene også gjerne kan kjøpe kobberbelagt til god pris, fremfor å kjøpe dyr Seller & Bellot.

Link to comment
Share on other sites

Når da hensikten med denne tråden er å belyse hvorvidt kobberbelagt ammo ikke gjør mere skade

 

Nei, belagt ammo gjør neppe mer skade enn rene blykuler. Du kan jo selv tenke deg superharde blykuler med mye lumske metaller iblandet... Dessuten er det en fordel å bruke belagte kuler med tanke på bly-gasser. Klart det kan være fordeler.

Men at det er 'lett' å kontrollere at skyttere KUN har belagte kuler...

 

Det burde også vere i klubbenes intresse og også ha et klart forhold til dette, da klubbene også gjerne kan kjøpe kobberbelagt til god pris, fremfor å kjøpe dyr Seller & Bellot.

Klubbene forholder seg som regel til vedtatt baneinstruks og hvis det står KUN BLYKULER så kreves det en endring av baneinstruksen..

Får håpe ikke alt for mange klubber har behov for kuler da det vel faktisk er forbudt å produsere ammo for salg? 8)

 

 

Skal ikke blande meg mer inn i belegget her, jeg har fremmet min mening. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kobberbelagte kuler er "BLYKULER" med Kobberfarge.

 

Tråden handler heller ikke om hva baneinstuksen sier, for elektroniske skiver kan bli oppsatt

på utebaner som som i utgangpunktet kan skytes magnum på.

 

Tråden dreier seg fremdeles om hva praksis er på å bruke kobberbelagte kuler der man tillater

bruk av 9mm kaliber blykuler på elektroniske skiver. DET ER KUN DET TRÅDEN HANDLER OM.

(Fint om noen som har skjønt det kunne svare.........)

 

Har selv skutt stevne på baner med elektronikk der det er blykuler som er basis innstruks, men at man har

godtatt kobberbelagte kuler, så jeg er rimelig overbevist om at det er ymse praksis på dette.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke prisforskjellen på 9mm LRN og FMJ så drastisk forskjellig.

 

Hos min lokale pusher (Landrø) koster 1000stk Magtech 124gr LRN 1840,- mens 1000 stk Magtech 124gr FMJ 1600,- (ser at Intersport Bogstadveien tar 2490,- for 1000stk S&B LRN).

 

Bruker selv en bane hvor det ikke er lov til å skyte mantlet ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke man kommer noe videre her. Enten så leser ikke folk det som det spøres om

eller så skjønner man det ikke.

 

Vi snakker ikke om FMJ kuler (Full metal Jacket). Det er mantlet og overhodet ikke et tema i

denne tråden.

 

Dem som er kobberbelagt kalles vel FMC (eller MC) og står for 'Full Metal Coated', eller 'Metal Coated'.

Link to comment
Share on other sites

Okay,

Da leser altså folk overskriften (der Mantlet desverre skulle vært byttet med 'Blykuler') og ikke innholdet.

Jeg gir likevel opp denne tråden, for man bruker mere tid på kverrulering en å prøve og få en seriøs

diskusjon vist man hadde giddet og lest hva man skriver.

Link to comment
Share on other sites

jeg har fremmet min mening
prøve og få en seriøs

diskusjon vist man hadde giddet

Beklager at du ser på mine svar som useriøse all den tid jeg ikke er 'absolutt enig med deg'.

Når tråden din har 561 oppslag og du bare har fått svar fra fem - seks brukere bør det kanskje tolkes

dithen at dette ikke er det største problemet for aktive skyttere?

Tenk forøvrig litt på hva det koster å vedlikeholde elektronikk og skivematriell, og hvem som betaler.. :wink:

Tilleggs-svar til Sir.. Det er ikke ALLE som treffer midten hver gang... 8)

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at dine 'svada svar' ikke ikke berører det som er essensen i spørsmålet, og det er at:

 

- 2 kuler i bly er basis i spørsmålet. (rent bly og et farget bly)

- Der man godtar rent bly i f.eks 9mm på elektronsike skiver, så forbyr man det fargede blyet for man 'tror' at det er mantlet.

- Rent teknisk så vil begge kuler gjøre like mye eller like lite skade og kan ikke sammenlignes med mantlet.

 

Når man da spør om hvordan praksis er rundt omkring på å kunne bruke det fargede blyet, og om det vil vere et problem

for en skytter å bevise hva kule man har, så fremstiller du alt som et problem, og faktisk ikke med ett eneste ord

kan forklare hvorfor du vil avise en som beviser hva kule han skyter med selv om den er farget.

 

Det burde faktisk vere like mye i en klubb's intresse og kunne friskmelde slike kuler på lik linje med blykuler, og heller lage

en rutine på at en skytter enkelt beviser hva kule han kommer med i den grad det er tvil.

 

Men jeg tror ikke jeg gidder å prøve å komme noe videre. Jeg har sett plasser der det brukes fornuft på dette, så ser

man plasser der det ris prinsipper uten vedkommende i det øyeblikk ikke er istand til å ta en avgjørelse på et fornuftigt

grunnlag selv om man kan bevise hva man har av kule.

Link to comment
Share on other sites

Det burde faktisk vere like mye i en klubb's intresse og kunne friskmelde slike kuler på lik linje med blykuler
Dessuten er det en fordel å bruke belagte kuler med tanke på bly-gasser

Jeg er faktisk helt enig med deg i at belagte kuler er BEDRE enn rene blykuler! Jeg er også av den oppfatningen at 'kjøpkuler' er bedre enn hva enkelte koker opp selv mhp hardhet.. :P

så ser man plasser der det ris prinsipper
Enkelte sier likevel tvert

nei til å bruke desse kulene på elektronikk skivene, mens andre tilater det.

Og da hjelper det veldig lite hva du og jeg ønsker oss!

Bana vi bruker her i Lillehammer har forøvrig omgått problemet? ved å forby 9mm.. Her kan vi skyte med 'friske' ladninger i .38 mens 'snille' 9mm ladninger er forbudt.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden bærer preg av sommer, lite å ta seg til slik at man må finne noe å diskutere.

Likevel finner jeg den interessant, jeg har lest alle innlegg, men skjønner ikke problemet.

Jeg forstår trådstarters spørsmål, men jeg forstår ikke problemet.

Jeg kan ikke skjønne hvordan en elektronisk skive kan se forskjell på kuler, om blykulen er kobberbelagt eller ikke, om de er mantlet, så er det vel formen på kulen som betyr noe for elektroniske skiver. Hadde det vært wadcutterkuler så skjønner jeg problemet i gummiduk, men kuler med lik form?

Kan noen ta seg bryet med å forklare hva som gjør at mantlede kuler er fy i elektroniske skiver!

Link to comment
Share on other sites

jeg tror problemet ligger i at mantlede kuler har større gjennomtrengnings kraft. rene bly kuler sopper seg og går i oppløsning mens mantlede holder formen bedre og vil mulig ha større mulighet å skyte gjennom metallet som beskytter elektronikken i skiven.

 

litt det samme på banen vår bare motsatt, der bly er forbudt da de ikke kommer gjennom veggen og setter seg fast i plasten.

Link to comment
Share on other sites

Vi har elektroniske skiver i klubben, og tillater bly, og kobberbelagte kuler.

 

Til dere som mener at men bør kjøpe rammer og skiver som tåler mere vil jeg bare si: Tren litt mere på papp før dere kommer og skyter på skivene våre. Vi investerer ikke så mye penger for å få rammene skutt i filler...

Link to comment
Share on other sites

To problemer med mantlet ammo: De rikosjerer mer og de ødelegger mer..

Hullet blir riktignok like stort i gummien for de som treffer den..

 

Mantlede kuler kan gjøre mer skade enn en ren blykule fordi disse er hardere.

Mantelen kan bestå av jern eller kobber for å nevne de to mest populære..

 

Det trådstarter snakker om er belagte blykuler, som faktisk er en ren blykule med et utrolig tynt belegg av kobber for å gjøre kula mer miljøvennlig. Belegget er så tynt at du kan fjerne det med neglene.

 

PROBLEMET er at disse kulene og de som har vanlig mantel er veldig like, og derfor har enkelte klubber innført forbud for å slippe å sjekke at det kun brukes 'riktig' ammo.

 

Elektroniske blinker er VELDIG dyre og de tåler ikke all verden. Derfor er det som oftest begrenset hvor kraftig ammo du får lov til å bruke på disse blinkene. Problemet, som Sir skrev er ikke eksisterende hvis skytteren treffer i blinken! 8)

Link to comment
Share on other sites

Bare for å komplisere ting litt mer; har nokon tenkt på de av oss som skyter med Tanfoglio, Glock, HK eller andre våpen med polygonal/hexagonal rifling i sine løp? Nevnte rifling er jo som kjent lite gøy å kombinere med bly, med mindre man er ekstremt glad i å pusse..

 

Og når man investerer i el. skiver er det kanskje en god idè å kjøpe inn skiver som faktisk tåler å skytes på med kaliber som kommer inn under programmene til NFS, der vitale komponenter er såpass beskyttet at eksempelvis en FMJ i 9mm ikkje vil føre til gøyale samtaler med leverandør, forsikringsselskap, advokater og en gråtende kasserer.

 

Når det er sagt, spar gjerne de nedlatende kommentarene om at "man må jo jaggu klare å treffe skiva".. Er nybegynnere/de som ikkje skyter så godt mindre verdt som medlemmer og mennesker? Skal alle som får "æren" av å skyte på klubbens hellige el. skiver testes i en off. liten seremoni først, få et diplom og skriftlig tillatelse til å skyte på de el. skivene? Og for de som lurer; har vært aktiv pistolskytter i over 15 år, er dommer og instruktør i NSF og jævlig lei av gretne gamle gubber i alle aldre som mener de er/veit alt bedre enn alle andre..

Link to comment
Share on other sites

Man kan skyte med mantel, kobberbelagte og bly på alle skiver....men noen velger å ikke tillate mantel pga mer slitasje på skiver (panserstål og lys) samt kulefang kanskje ikke er bygget for å tåle mantel....skivene derimot plukker opp alt som kommer igjennom...så sant lyden når frem :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...