Jump to content

Alms brno cz 452 american heldempet 2.gen (nå med bilder)


kimjorgen

Recommended Posts

Jeg har samme rifla (og tror jeg har litt av skylden for at Poacher skaffet seg en slik), men dette er da 1.gen.

Presisjonen er meget god og den er stille, eller rettere veldig stille :wink:

Har ved et par tre anledninger opplevd å skyte 2 - 3 skjærer i samme tre fortløpende. Startet på den nederste fuglen og jobbet meg oppover i buska og plukket fuglene en etter en, det sier noe om hvor bra dempet børsa er.

 

normal_Alm_heldempet__002_%28Medium%29_%28Small%29.jpg

 

Er demperen fastmontert til løpet på 2.gen? Om den er så er, er jeg litt skeptisk med tanke på puss, for det samler seg en god del dritt i demperen. Et annet problem jeg har hatt er kondens, når jeg har vært ute i streng kulde og har skutt en god del skudd har det dannet seg vanndråper inne i demperen. Bare flaks gjorde at jeg oppdaget dette første gangen og fikk demontert alt før noe begynte å ruste, nå er jeg obs på problemet og tar mine forholdsregler.

 

@100 meter fra benk.

normal_2012-05-14_12_43_19_%28Medium%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

fra alm.no

 

"Forøvrig er demperen bedtydelig forbedret ved at et rengjøringsverktøy er integrert i demperen og demperen rengjøres automatisk når demperrøret tas av. Selv om vi anbefaler at demperrøret tas av under løpspuss gjør den nye konstruksjonen at om man glemmer å gjøre dette og pussefilla faller av inni demperen, så er det svært enkelt å ta den ut igjen. Som alltid fra Alm, gir vi 10 års garanti også på den nye heldemperen."

 

hadde vært morro å sett dette i action

 

edit:

 

Fra alms.no

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hvordan jeg legger ut bilder her :forvirra: , men du kan få på telefon eller mail Send nummer eller adr.

Demper røret kan forøvrig dras rett av, litt for lett faktisk. Mulig det er noe med rifla mi, men om jeg løfter den etter "løpet" glir demper røret av. Skal snakke med Alm om dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått salongen, har nylig vært ute å prøveskutt litt. Det kan med sikkerhet sies at den er stille, vi sammenligna et subsonic skudd, med en cz 452 som kun tørrklikka, det var omtrent ikke hørbar forskjell på de to. Det må jo kunne være godkjent :)

 

Slik ser den ut.

 

IMG785.jpg

IMG784.jpg

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hvordan jeg legger ut bilder her :forvirra: , men du kan få på telefon eller mail Send nummer eller adr.

Demper røret kan forøvrig dras rett av, litt for lett faktisk. Mulig det er noe med rifla mi, men om jeg løfter den etter "løpet" glir demper røret av. Skal snakke med Alm om dette.

 

 

Da har du sikkert ikke stramma den fremste delen? Den er gjenga, og presser ut en O-ring når den skrues ned. (skrues lett ned med håndmakt)

 

Jeg gjorde samme tabbe på første kula, var ikke klar over det, så den fremste delen fløy ut, men alt var like helt heldigvis :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja det vil i hvertfall jeg, legg ut bilder... kjempe det!

 

Selv har jeg bla pga økonomi vurdert å kjøpe en vanlig salong, kappe løpet så den ikke blir så mye lenger med demper montert enn løpet i orginal lengde!

 

Er det noen som har gjort dette før her kanskje? tenker litt på hvordan dempingen blir sammenlignet med feks en heldempet?

Link to comment
Share on other sites

@JanT

 

Det går bra å kappe, bare husk at korteste løpslengde er 40 cm og korteste totallengde på rifla (uten demper) er 84 cm.

 

En heldempet rifle har et løp som er portet med 8 hull slik at gass tappes ut i et kammer som omslutter pipa før demperen, dette reduserer den gassmengde som demperen foran må fange opp. Hastigheten på kula reduseres også en del pga dette.

 

Derfor vil en heldempet rifle dempe bedre enn en vanlig salong med kun frontmontert demper.

Link to comment
Share on other sites

Da kommer noen bilder av oppbygginga.

 

Sammenskrudd i bakkant

IMG893.jpg

 

 

Sammenskrudd i framkant

IMG892.jpg

 

 

Skrues løs i framkant, en o-ring klemmer ut imot karbonhylsa når sammenskrudd. Skru løs, og dra ut.

IMG890.jpg

 

IMG884.jpg

 

 

Også i bakkant er det o-ringer som holder på plass. Skru karbonhylsa, og mutteren som presser ut o-ringene løsner.

Når pakningene ikke klemmer ut, er det bare å dra av hylsa.

IMG889.jpg

IMG886.jpg

 

 

Når dette er plukket av, ser den slik ut

IMG882.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har selv 2 gen heldempa fra Alm. Er så fornøyd som man kan bli! 8) Skutt ca 700 skudd sålangt å det er ingenting

å si på hverken presisjon (hull i hull med tofot) eller lyd. Man hører klikket fra stiften, å klasket når kula treffer målet (med subsonic) :wink:

Det eneste jeg anbefaler nye kjøpere, er å ta av demperrøret etter ca 50-max 100 skudd for puss, da det er et rent

helvete a få dette av hvis man er sløv å bare skyter ivei mer skudd en sagt her.. har selv prøvd... :?

Husk å skru, ikke trekk rett ut (gjorde selvsagt det også i min iver etter å se innmaten når den var ny med to o-ringer som ikke var seg selv som resultat)....

 

Har også funnet ut at pusseutstyr (kobberbørste) til kal 12 hagle funker bra for pussing av demperrøret.

uten tvil den morsomte børsa jeg har i våpenskapet, å det skader heller ikke at den er råtøff å se på! 8) Løp å kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Er 2.gen konstruert slik at det blir problemer med demontering pga kruttrester og kulefett etter 100 skudd?

 

Jeg har 1.gen og skyter fort 1000 skudd eller mer før jeg pusser. Da er det en god del dritt i bakre kammer og litt i demperen, men ingen problemer med demontering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal være litt forsiktig med å si helt riktig antall skudd her. men etter 200 skudd så måtte jeg holde på lenge for å

få av demperrøret. Skrur samtidig som man trekker fram, men etter en stund så stopper det opp å det sitter skkkelig

fast. :| Jeg sendte til og med mail til Alm om dette å spurte om det var vanlig at det kunne sette seg sånn.

Å fikk til svar at dette nok var vanlig... har selv vent meg til å skru av demperrøret på ca 100 skudd å grovpusser. Da går

det greit.. Pusser heller 100% når jeg har ånden over meg.. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, det samler seg da tydelig vis møkk på steder hvor det blir trangt ved demontering.

 

Men Alm sier:

"Forøvrig er demperen betydelig forbedret ved at et rengjøringsverktøy er integrert i demperen og demperen rengjøres automatisk når demperrøret tas av.

Holder det da å dra innmaten ut av demperen og montere sammen igjen for å kunne fortsette skytingen, eller må man rengjøre nøyere?

Om ikke så stiller jeg spørsmålstegn ved dette:

er demperen betydelig forbedret

Den gamle modellen tåler i hvertfall mye skyting før det blir noe problem. Husker Alm snakket om 5000 skudd før puss.

 

Uansett, dempingen på disse riflene er suveren og de er glimrende til jakt. Eller skyting på steder hvor det passer best med lite smell :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg skutt 5000 skudd, har jeg nok måttet brukt vinkelsliper for å fått av demperrøret, det er jeg sikker på... :?

Når det gjelder spørsmålet ditt om den integrerte renseren er nok til å sette demperrøret tilbake igjen etter å ha trekt

av, vil jeg si nei. de 3 gangene jeg har hatt trøbbel med å fått demperrøret av, så har jeg prøvd å satt det på igjen uten

annen puss, det er ikke enkelt. Så har endt opp med full puss de gangene. Da går det meget greit..

 

Vet ikke om jeg snakker bare for meg, da jeg ikke kjenner andre med 2 gen heldempa, men sånn er iallefall min...

Med 100% fornøyd som jeg skriver lenger oppe på tråden, så mener jeg presisjon, lydløshet og skyte/morofaktor! 8)

 

Alm skriver også at de med 1 gen heldempa kan få bygd om til 2 gen demper. Hadde tenkt meg om før jeg hadde gjort

det hvis det bare er å fyre av 5000 skudd før puss! Så kult med karbonfiber er det tross alt ikke.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Såg meget bra ut dette.

 

Synest det hørest litt merkligt ut at ein bør pusse demperen for kvart 100skot.

Veit iallefall på tyngre kaliber med hausken lignende dempere at og sause inn innmaten med noko wd-40 eller liknende og la det ligge litt og godgjere sej så er det mykje lettere og få demontert demperen.

Og karbonrestene i ein demper for tyngre kaliber blir mykje hardare en i ein 22lr.

Link to comment
Share on other sites

Flott beskrivelse & bilder :)

Det ser ut som om o ringene til den bakerste mutteren er for små hos meg, for mutteren vil ikke henge i demper røret om jeg prøver å skru. Den fremmre virker derimot bra. Mulig for dype spor i bakre mutter??

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Tar opp denne tråden igjen med et spørsmål til andre som har denne salongen.

 

Har dere funnet noen ammunisjon som samler relativt greit på 100m? (om det i det hele tatt er gjennomførbart med subsonic)

 

Har prøvd litt forskjellig, og funnet ut av winchester super x sub samler greit ut til 60/70, men ikke helt det store å skryte av ut på 100.

 

Noen andre gode alternativer?

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd litt forskjellig, og funnet ut av winchester super x sub samler greit ut til 60/70, men ikke helt det store å skryte av ut på 100.

Har ikke noen heldempet rifle, men tror ikke de er særere ann andre rifler. Skyter med en Anschutz 64 og en en Sauer 200STR - merker at Saueren skyter noe bedre enn Anschutzen, og særlig skyter den dårlig/middelmådig ammo bedre. Ammo som er søppel i Anscutzen kan gå godt i Saueren, men aldri motsatt.

 

Winchester Super X Sub HP samler 10sk på 30-40mm med begge mine rifler. Det synes jeg er greit, 5 skudd kan en lure inn under 25mm. Annen ammo som funker greit på 100m er:

 

Ammo som funker på 200m, samler 10 skudd < 10cm @ 200m

Eley Team

Lapua Center X

Lapua Midas +

 

Ammo som funker på 100m, som samler omtrent i innertieren, 10 skudd rundt 35mm

SK std plus

Eley Club

Eley Standard

Remington Target

"DFS Spesial", (tror dette ER Eley Club)

CCI std (CCI std kan godt gå under 35mm på 100m, men ikke alltid), den har noen få skudd som ramler lavt, gjerne like under 10eren.

RWS Sub HP

Fiocchi SM280

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...