Jump to content

150grs nosler ballistic tip på villsvin?


S.Arnesen

Recommended Posts

skal på villsvinjakt nå i juni og vurderte å bruke selvladet jaktammo i min weatherby .308w. får veldig god presisjon med 44gr norma n11 og denne 150grs kula. Det jeg lurer på er egentlig om denne kula egner seg til villsvin? Har liten peil og interrese av kulevalg osv, lader bare for å få tak i rimelig ammunisjon siden det blir endel skyting. Ser det står på pakka til kula at den er ypperlig på rådyr, men villsvin er vel mer hardskutt? skal på åtejakt så holdet blir på 40-50m, på slike korte avstander så spiller kulevekta kanskje ikke store rollen?

 

Takker for svar på forskudd.

 

Mvh S.Arnesen

Link to comment
Share on other sites

Denne kulen er nok et dårlig valg.

Bruk en kule som penetrerer bedre og som er tyngre.

 

Om du liker Nosler, så er for eks en 180grs Partition et mye bedre valg i din 308w.- Finnes masse kuler - bondede eller med skillevegg, som egner seg mye bedre enn Bal-Tip'en.

 

bobby

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville helt klart valgt en tyngre kule. Hvis det er snakk om "mye skyting" så er det kanskje drivjakt du snakker om, og da er ikke presisjon like avgjørende som på på rådyr - for å si det mildt.

Selv bruker jeg 9,3x62 på villsvin. Har gått opp fra 15g til 21.1g Oryx.

Link to comment
Share on other sites

Støtter de med bonda kuler.

Har skutt noen unggriser med mega, i 308.

 

Reine sideskudd i lungene, på åte, men kjernen løsna fra mantelen på alle, og bitene lå spredd rundt i kroppen. Blant annet i vomma :evil:

 

Bruk heller noen ekstra kroner på ammo, i stedet for å slakte vomskutt gris :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nei, den må du ikke finne på å bruke på villsvin !

Ballistic Tip er ei rådyrkule, primært på lange hold. Den har ingen binding.

 

Villsvinet har en slags panserplate av brusk i bogpartiet. En Ballistic Tip vil splintre mot denne, og alt du oppnår er et rasende villsvin med splintskader.

 

Et skadet villsvin er ikke å spøke med !

Husk også på ettersøksreglene i Sverige. Dersom han løper inn til naboen, får du ikke drive ettersøk. Hvis du da ikke får til en egen avtale med naboen.

 

Nosler er greit å bruke. Jeg har brukt Nosler på rådyr, elg og villsvin.

Til villsvin vil jeg anbefale deg ei tyngre kule. Du kan bruke 200 grain Nosler Partition eller 200 grain Accubond i din 308.

At kulebanen ikke blir bra får så være. Du skal skyte på et sted mellom 40 og 80 meter, så det greier seg.

Link to comment
Share on other sites

Nosler BT er antagelig den dårligste kula du kan velge til villsvin. Det eneste den duger til er blinkskyting, eller kråkejakt på langt hold. Den går i filler for et godt ord ved normale hastigheter. Vet en del amerikanere bruker den ved langholdsjakt i moderate hastigheter. Men etter min mening en nesten ubrukelig kule.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur Basllistic Tip på villsvin vil fungera, men ville nok ha veld 165 el 180 grains i 308 i så fall. Eg har aldri skote villsvin sjølv, og uttaler meg på bakgrunn av det eg har lest om europeiske jegerar sine kuleval. Dei vil ofte ha kuler som t.d. silverblixt og vulcan, det vil seia kuler som ekspanderer friskt. I katalogtester i div våpenblad blir ofte BT dømd nord og ned, sjølv om den ofte klarer 3-4 kataloger mot dei andre "superkulene" som gjerne klarer 4-5. Eg trur dei færraste som kritiserer BT har skote noko med den sjøkv. Mitt grunnlag blir i så måte nokre hjort, der effekten var upåklageleg.

 

Las nett i jakt der 7mm Blaser og Oryx var testa på villsvinjakt, der det samstundes var nemnd at dei europeiske jegeane lengre sør tykte den kula var vel hard. (Her heime og på forumet spesielt kritiserer jegrane Oryx for å vera for blaut).

 

Men la gå- skulle eg jakte villsvin ville eg nok ha vald ei kule som var litt meir sikker, men som ekspanderte friskt likevel. Til dømes nye Oryx i 165 grains eller Woodleigh/ Accubond i same vekt. Accubond får du til 5.- pr stk hjå XXL, og då er jo prisen nesten like låg som på BT.

 

Lukke til,

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Gris tåler MYE deng og blør ganske lite grunnet spekket og den tykke pelsen. På åte ville jeg valgt ei kule som sikret hull i begge ender. Les massive kobberkuler som f eks E-Tip/GMX/TSX/TTSX gjerne 150 grs. Eller en tung loddet sak som f eks 180/200grs Oryx/AB/IB/Scirocco/Part eller en av de mange andre gode.

 

Sjøl er jeg ganske enkel. 3 kuler foran samme mengde krutt, gjerne fra samme produsent med veldig sammefallende treffpunkt. AB/Part og E-Tip/CC fra Nosler og GMX/IB/A-Max fra Hornady. Da kan du skyte hele året med klin lik ammo. Det er enkelt det. Og du bygger masse erfaring med balistikken på den aktuelle kombinasjonen du har valgt.

Link to comment
Share on other sites

Lindu; Kan det være at mellomeuropeerne IKKE vil ha gjennomskyting. Har sett en del filmer om drivjakt på villsvin der skytinga på tross av regler om skuddsektorer osv har vært direkte hårreisende. Faktisk hovedgrunnen til at jeg kvier meg for å delta på slik jakt.

Uttaler meg om BT basert på kun en rein jeg har skutt med den kula. Bestemte meg da for aldri og bruke den igjen. Ok ganske magert grunnlag, men den stakkars ungbukken fikk to kuler på bogen og to i nakken og den siste i skallen på kort hold (1,5m). Kun kula i skallen penetrerte. Selv den gikk ikke gjennom. Jeg forventer faktisk av ei "storviltkule" at den ikke springer i filler i skinnet på dyret. Særs dårlige forutsetninger som sagt, men jeg vil aldri i verden sende den kula etter et storvilt igjen og i hvert fall ikke etter et potensielt farlig dyr.

Link to comment
Share on other sites

Fikk et villsvin på ca 80-90kg levende vekt i Sverige forrige helg.

Åtejakt, hold ca 70m, M98 i 9,3x62 med 325grs Oryx.

Nær perfekt rett-bak-bogen-skudd, viste det seg. Men da jeg skjøt så jeg bare et svært munningsglimt og hørte så noe voldsomt leven med barkvister som knakk etc. Så stille etter maks 5 sek.

Framme på skuddplassen fant jeg ikke spor etter treff, ikke før ca 10-15m fra der dyret ble påskutt. Men da var det til gjengjeld flust med lungeblod. 5m lengre fram, bak et grankratt, lå dyret, med et hekto lunge hengende ut gjennom et raust utgangshull. Dette var nesten akkurat slik jeg vil ha det: siden jeg bommet på større bein med et par cm og ikke fikk slått dyret rett ned så var det svært nyttig med gjennomskyting og gode blodspor.

Vil alltid velge en kule (i et kaliber) som på pålitelig vis gir tilsvarende resultater. Å gamble på kuler som kan stoppe i viltet er etter min mening uforsvarlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...