Jump to content

Elektrisk kruttmål


tarlokar

Recommended Posts

Har nå bestemt meg for å kjøpe meg et elektrisk kruttmål(det kalles det, ikke sant?)

 

Frem til nå har jeg lånt RCBS'n til en kompis, men det er litt tungvint.

Det jeg lurer på er hvilke alternativer man har til RCBS sin modell?

Og hva anbefales?

 

Og ikke minst, hvor kan man få de billigst?

Link to comment
Share on other sites

..., men når de skal lades i større kvanta blir det bedre og bruke vanlig kruttmål

Pga hastighet, presisjon, noe annet?

 

Overveier selv å skaffe meg en slik elektronisk dispenser/vekt-kombo og vil gjerne ha innspill på fordeler og ulemper med de ulike modellene; spesielt de som er å få lokalt her på Berget (RCBS og Lyman er vel i hvert fall det). Til lading av mye ulike patroner/ladninger, test av kuler, jaktammo i mindre batcher, i mange kaliber virker jo dette som en grei løsning?

Link to comment
Share on other sites

Ser jeg kan få hornady sin for 199usd akkurat nå, blir vel å gå for denne.

 

Leste litt om de forskjellige merkene, og alle har vel sine svake og sterke sider.

 

At en av hundre målinger blir 0.1grain over, er vel normalt, har ihvertfall opplevd dette på RCBS sin.

Etter hva jeg har lest rundt omkring, så er vel jevnt over matehastigheten på nye modeller helt grei, uansett merke.

Ladninga blir som oftest klar mens man setter i kula.

 

Tenkte egentlig å gå for SmartReloader sin modell, men har vært lite borti dette merket.

Leste en del om den på nett, var langt fra bare negativt. Trenger ikke være møkk, selv det ikke står RCBS på den...

Så ut til å ha noen greie funksjoner, som justering av hastighet og intervall.

Link to comment
Share on other sites

Blir kanskje bukken og havresekken dette, men det er en grunn til at det er som det er. Alle disse enhetene uansett fra hvem har en større andel reklamasjoner enn det som er vanlig. Ganske mange deler som skal bevege seg, snakke sammen og er ømfintlige for omgivelsene.

 

Av Chargemaster Combo hadde vi 100% reklamasjoner over en 2 års periode. Så skal du kjøpe deg en slik vær helt sikker på at du har en leverandør som tar hånd om deg når du får trøbbel. Av erfaring kan jeg si deg at det får du.

 

Buster sine erfaringer ligger her. Ikke sikker på om han er på sin 3, 4 eller 5 nå ....

 

Hornady sin vet jeg ikke noe om så der kan jeg ikke bidra.

 

DPS III har vi solgt veldig mange av og er pr idag den raskeste modellen av de vi har testet (SR, RCBS og Lyman) Har snaut 6% feil siste 4 år og koster ikke alt for mye penger.

 

Elektronisk mål er fantastisk å bruke når de fungerer - men vær klar over at du kan være nødt til å benytte deg av reklamasjonsretten på en.

Link to comment
Share on other sites

Fekk problemer med min Chargemaster og då etter at garantien var gått ut. Det som var problemet var at den ikkje ville slå seg på. Det eg gjorde var å løsne å fikle litt på tastaturet på vekten og visps så funket den i gjenn.

Link to comment
Share on other sites

En vekt med nøyaktig 0.1 gr har nok en usikkerhet på omtrent det samme. Jeg har vekt på oppløsning 0.01 gr, og Chargemasteren (min) varier den, men stort sett innenfor +/-1 0.1 gr. noe som er mer enn bra nok for de flestes bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

vel da står valget mellom Lyman DPS12003 og RCBS ChargeMaster 1500

ser rcbs sin vinner testen som blir vist til her, men som sauer150 skriver er dårlige greier. eller lyman sin som i testen blir påstått er kronglete og rengjøre og bytte krutt med. ikke lett dette valget heller, noen innspill på hvorfor jeg bår velge den ene fremfor den andre.

Link to comment
Share on other sites

Rart hvor seiglivede enkelte tester er....

 

Testen av elektroniske krutt mål på 6 BR er fra 2005 og er av Lyman DPS 1200(1 Gen) Rcbs Chargemaster (samme som idag ??) og Pact sin som ikke lenger er interessant.

 

Kanskje på tide de lager en ny test der de tester de som er på markedet idag. Ikke bruker en test der det ikke bare er forrige generasjons utgaver som testes, men forrige før der igjen. 6 BR testen er ihvertfall for Lyman sin vare fullstendig irellevant sammenlignet med varen som faktisk er i alminnelig salg.

 

Noen som vet om Chargemasteren er oppgradert/gjennomgått generasjonsskifter i dette tidsrommet? Klarer ikke finne noe i de siste 4 års Rcbs kataloger angående det.

 

Som sagt litt bukken og havresekken dette, men det må være greit å påpeke manglende relevans i tester som er gjort mange år tilbake av en vesentlig eldre versjon av en vare enn den som har vært på markedet siste 3 år.

 

Når det gjelder hastighet på ulike kruttladninger mener jeg det ligger på forumet i en av trådene om DPS 3 vs Chargemaster fra tidligere. Om du søker vil du finne resultatene av det. Det var tall fra en DPS1200/ 3gen ikke en 1 gen slik 6 BR testen viser.

De som har en Gen 1 kan fra Lyman få kjøpt ett oppgraderingskit for å få samme hastigheten i sin gamle.

Link to comment
Share on other sites

Får den rimlegere hos Nathez men då i 110volt, trenger berre ein ny strømforsyning til eit par hundre kr http://www.natchezss.com/product.cfm?co ... 110%20Volt" target="_blank

 

Blir den egentlig noe særlig billigere en å kjøpe i Norge når alle avgifter er lagt til? Mente en sånn enkel formel var, Prisen X 1,5 = ferdig levert i norge?

Det blir alså

 

1770,- x 1,5 = 2655,-

 

Også kommer den strømforsyninga i tillegg, 200,-. Klart man sparer noen hundrelapper men er det vert det ift. reklamasjoner og sånt?

 

Eller er regnestykke mitt helt på jorde? Om det er snakk om 1000-1500,- å spare kan man jo overse de reklamasjons problemene..

Håper jeg tar feil!?

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...