Jump to content

Problemer med innskyting av kikkert


johlov

Recommended Posts

I går skulle jeg skyte inn en Bushnell 3200 montert på en Ruger mini-14 med orginale kikkertmontasjer. På 25 meter traff jeg 10 cm ned og til høyre. Jeg skrudde noen klikk opp og noen klikk til venstre, skjøt noen skudd til og justerte mer. Det viste seg at jeg fikk stilt høyden, men ikke noe særlig til venstre. Alt i alt så ble det sikkert 30 klikk til venstre. Med 1/4" pr. klikk på 100 yards, så skulle 30 klikk tilsvare i underkant av 2 tommer, dvs. ~5 cm. (Tror jeg...) Siden kikkertmontasjene ikke er justerbare så håper jeg iallefall at kikkerten i utgangspunktet er parallell med løpet.

 

Så det jeg lurer på er hva som er galt... Jeg har noen teorier (som selvfølgelig kan være helt på jordet...):

 

1) Parallakse problemer; jeg kompanserer ved å skyte til høyre for blinken. Kikkerten har ikke parallaksejustering, og er "tunet" for 100 meter.

 

2) Jeg har skrudd fast kikkerten for hardt, og dette fører til at røret har blitt bulket. Dett er er lite trolig, da jeg brukte moderate krefter.

 

3) Det er feil på kikkerten.

 

4) Jeg har kantet børsa. Det kan kanskje være, men jeg skjøt både med tofot liggende og sittende uten tofot. Resultatet var det samme.

 

Og et annet spørsmål, hvis kikkerten er montert litt på skrå i forhold til løpet. (Sikteaksen er ikke parallell med løpsaksen.) Hvis jeg sidejusterer kikkerten slik at jeg treffer riktig på 100 meter, hva skjer hvis jeg skyter på 50 meter eller 150 meter?

Link to comment
Share on other sites

Fikk du skutt inn kikkerten til slutt?, jeg synes ikke at ca 20cm på 100m er spesielt mye første gang du monterer en kikkert.

 

Får du først skutt inn, funker det helt greit på andre avstander som 50 og 150, selvom montasjen ikke er helt rett.

Link to comment
Share on other sites

Fikk du skutt inn kikkerten til slutt?, jeg synes ikke at ca 20cm på 100m er spesielt mye første gang du monterer en kikkert.

 

Får du først skutt inn, funker det helt greit på andre avstander som 50 og 150, selvom montasjen ikke er helt rett.

 

Nei, jeg fikk ikke børsa til å gå riktig i horisontalplanet, så jeg begynte å lure på hva som er galt. Dessuten begynte klokka å tippe over ikke-plage-naboene-tid.

Link to comment
Share on other sites

Var kikkerten nullstillt før du begymte? Traff førsteskuddet mindre enn 5cm til høyre? Hvis svaret er ja på begge spørsmål, er det trolig feil på kikkerten.

 

du skrev 10cm ned og til høyre, hvor mye ned og hvor mye til høyre? Hvor mange klikk skrudde du opp?

Link to comment
Share on other sites

Var kikkerten nullstillt før du begymte? Traff førsteskuddet mindre enn 5cm til høyre? Hvis svaret er ja på begge spørsmål, er det trolig feil på kikkerten.

 

du skrev 10cm ned og til høyre, hvor mye ned og hvor mye til høyre? Hvor mange klikk skrudde du opp?

 

Kikkerten var tatt rett fra boksen, så den skulle være nullstilt ja. Førsteskuddet traff 10 cm ned og 10 cm til høyre, dvs. på skrå. Jeg skrudde mye mer mot venstre enn opp.

 

Jeg får ta med kikkerten til butikken, og be dem sjekke kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skrudde 30 klikk til venstre skulle ikke det være nok. Vi var enige om at 30 klikk var 5cm, så du skulle ha skrudd 60 klikk

 

Ja det stemmer. Men kikkerten må såfall sitte veldig skjevt på børsa. Nå har jeg ikke all verdens erfaring med montering heller da, men jeg syns jo at 60 klikk er mye... Eller tar jeg feil?

Link to comment
Share on other sites

OK, takk alle sammen!

 

Jeg gjorde noen trigonometriske beregninger også. Hvis vi går ut fra en rettvinklet trekant med kateter 25 meter (skyteavstand) og 0,10 meter (avvik i horisontalplanet). tan^-1(0,10/25) = 0,229. Hvis kikkerten er montert 0,229 grader feil i forhold til løpsaksen, så er vel ikke det så ille da... :D

 

Med forbehold om feilberegninger... :wink:

 

EDIT: Rettet feilberegning...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har en zeiss conquest med samme type justering som trådstarter, altså 1/4"/100yards.

har skutt inn, og skutt storviltprøven, men skjønte meg ikke helt på klikkjusteringen, tok det litt etter litt. Noen som kan fortelle meg hvor mye ett klikk egentli er på 100 m?? Synes eg bære skrudde og skrudde.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har en zeiss conquest med samme type justering som trådstarter, altså 1/4"/100yards.

har skutt inn, og skutt storviltprøven, men skjønte meg ikke helt på klikkjusteringen, tok det litt etter litt. Noen som kan fortelle meg hvor mye ett klikk egentli er på 100 m?? Synes eg bære skrudde og skrudde.... :roll:

 

Det er en kvart tomme, det er vel ca 8,3 mm....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...