Jump to content

FMH sin oppussede 6,5x55 m/bilder


FMH

Recommended Posts

Jeg arvet for noen år siden et par børser, og en av disse var en gammel "6,5x55 Mauser" som det stod i våpenkortet. Dette var en børse som min tippoldefar kjøpte i sin tid (usikkert når, men antakelig tidlig 20-tallet). Han fikk gravert inn initialene sine og et årstall som jeg ikke vet helt sikkert hvorfor akkurat det tallet. Dette er en Oberndorfer Mauser etter det jeg funnet ut etter snakket med forskjellige folk med litt greie på slikt.

 

Denne børsa gikk videre i generasjonene og broren til bestemor var siste eier før meg. Han tok over den rett før krigen. Under krigen hang børsa ute hele året, langt inne på skauen!! Etter krigen så ble antakelig løpet byttet ut til dagens løp. Som forøvrig har rifelstigning motsatt vei av det som er vanlig idag og ser bra ut ift alder og bruk. Børsa så slik ut da jeg fikk den:

 

dsc01374ma2.th.jpg dsc01377fo8.th.jpg dsc01383hq5.th.jpg

 

Denne børsa har jeg tenkt endel på og fundert på hva jeg skulle gjøre med......en 2-3 år (tiden går veldig fort).

 

For å gjøre historien noe kortere: jeg kom i kontakt med Ola Gujord tidlig iår og diskuterte litt muligheter med han....og vi ble enige om snakkes nærmere på messa på Lillestrøm med utgangspunkt i hva som hadde blitt diskutert kunne gjøres.

 

Ola var bittelitt skeptisk i starten, men tok den med seg oppover med liste over hva jeg ønsket. ....etter noen uker ringte Ola og hadde ytterligere noen forslag til hva som skulle gjøres...og vi ble enige om at han skulle begynne jobbe med den, med sluttførelse til bukkejakta (iår!! :) ). Den var ihvertfall i gode hender hos Ola!

 

Så på tirsdag morgen den 29. troppet jeg opp på verkstedet i Omagata i Kristiansund med store forventninger, spenning og i det hele tatt.....Ola hadde sendt noen mobilbilder underveis så hadde liten anelse, men er noe annet og se og klå på!!!

 

Og resultatet ble slik:

 

dsc0159fl1.th.jpg dsc0163ch0.th.jpg dsc0169hq3.th.jpg dsc0174fn2.th.jpg

 

Det som er gjort er total rengjøring/overhaling og blånering av metalldeler, stokken er pusset og beddet, satt inn rekylbolt i ibenholt, satt på rekylkappe og ikke minst laget nye hakemontasjer....som kanskje var største utfordringen. Den gamle hakemontasjene kunne ikke benyttes, så Ola lagde ringer og føtter som passet basene som satt på børsa. Ble veldig bra!!

 

Jeg kjøpte meg en Leupold European 30 1,24 - 4x 24 som er satt på...

 

Jeg skal for ordnes skyld nevne at jeg ble veldig fornøyd :mrgreen:

 

Etter våpen/jaktprat og børseklåing noen timer så dro vi opp på skytebanen for å skyte inn børsa og ellers skyte litt (prøvde 416 RIGBY....var artig!).

Og børse gikk veldig bra.....skjøt inn den med 10,1 grams Oryx.

Når jeg kommer igang med ladingen så blir kanskje dette enda bedre??

 

dsc0184in3.th.jpg dsc0185jh4.th.jpg

 

Dette prosjektet kostet jo litt......så sikkert noen som lurer på hvorfor legge såpass i en så gammel børse? Kunne sikkert fått ok ny børse isteden.....

Nostalgi er ting, MEN for meg er dette en "ny" børse men med masse historie og sjel og jeg liker slike børser.

Og når den i tillegg er blitt funksjonell til endel av jakten jeg bedriver så "skjønner jeg ikke" det spørsmålet..... 8)

 

Jeg kan også til slutt bare anbefale Ola Gujord (http://www.gujord.no) som børsemaker....eller diskusjonspartner for mulige og gode løsninger. I tillegg er karen veldig trivelig både prate med være i lag med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble ihvertfall veldig fornøyd selv også. Var litt spent på funksjonaliteten samt om det var mye alvorlige skader som ikke lot seg ordne på.....men begge deler viste seg være bra!

 

Var fin og skyte med samt at det er en kort og lett børse.

 

Løpet er ikke byttet, er det samme som sittet i siden etter krigen engang. Ola mente det var i bra stand og ingen grunn til bytte.

 

Satser på bukkefall med denne børsa iår ja 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mangler en ting til børsa og det er skikkelig børsereim.

 

Har tenkt på en tynn enkel skinnreim som står litt i stil til børsa. Er det noen som har noen forslag til reim??

 

Har sjekket ut flere steder og sett på noen reimer, men liksom ikke funnet "den"......

Link to comment
Share on other sites

En Oberndorf MAuser er en juvel hos Mauserfolket, gratulerer med ett fantastisk våpen, håper ikke den blir hengende på veggen og støve ned og tørke ut. men brukes aktiv på jakt, slik at den etter en tid vil få den patina en Mauser skal ha, gartulerer.

 

Takk for det.

Er som nevnt tidligere fornøyd selv også :D

 

En av hovedgrunnene til jeg fikk pusset den opp var og få det ut i skogen :D

 

Skal ta oppskytinga med den til tirsdag.....første turene blir etter bukken!

 

Den skal nok få luftet seg ja!

Den er tenkt brukes på rådyr, skogsfugl, bever i første omgang....

Link to comment
Share on other sites

Her er du inne på noe Chiefen......den hadde vært fin!

 

Føler meg ikke helt kompetentm til begynne på slikt prosjekt. Er det noe sted man kan få laget seg slik reim tro?? Hvis det kommer til det?

 

 

En eller annen knivmaker kanskje? Tror nå igrunnen du får det til selv også!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg mangler en ting til børsa og det er skikkelig børsereim.

 

Har tenkt på en tynn enkel skinnreim som står litt i stil til børsa. Er det noen som har noen forslag til reim??

 

Har sjekket ut flere steder og sett på noen reimer, men liksom ikke funnet "den"......

 

I dag kjøpte eg den siste Levy´s S91SK-reima på Rye Sport her i bergen, det er ei heilt enkel mørkebrun reim i tjukt skinn. Einaste metallet på den er to messingskruar, og den er velsigna fri for pynt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...