Jump to content

hjelp til kulevalg for 6,5x55


460 S&W

Recommended Posts

Tenkte å ladde opp ammo til min første villreinjakt, og kunne derfor trengt noen tips for kulevalg. Har forsøkt litt research, og ser bl.a. at Norma oryx for mye positiv omtale. Men den er kanskje ikke det optimale komboen for reinsdyr pga. vekt og kulebane?

 

Skjønner at det ikke er noe fasit her, men kunne gjerne tenkt meg en litt lettere kule som oppfyller krav til annslagsenergi. Eller har jeg evt. satt meg feil kriterier her? Det er selfølgelig heller ingen ulempe dersom den er rimeligere enn oryx.

Link to comment
Share on other sites

Norma skriver: Ny Oryx kule - endret fasong - bedre BC.

Markedets kanskje beste kule er blitt endret.

En slankere form og en nykonstruert boattail har forbedret BC noe som gjør Oryx kulen enda mer velegnet til skyting på langt hold.

Link to comment
Share on other sites

Drit i Oryx om du ikke vil ha ferdig kjøttdeig.

Og du må bruke 140 gr for å tilfredsstille kravet.

Kan anbefale A_frame og North Fork. North Fork går ekstremt godt ang. presisjon.(Vet ikke om NF-kulen er å få. Hør med Jaktdepodet).

Rundt 50 gr MRP2 gir fin fart på begge disse kulene i 60 cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

Drit i Oryx om du ikke vil ha ferdig kjøttdeig.

 

:shock:

Nå spør jeg kun for å tilegne meg kunskap, ikke for å kverrulere!

Men stemmer folkets erfaringer med denne uttalelsen?

Har så mang en gang hørt skryt av Oryx´en,

og siden jeg nå har kjøpt meg kombi i 6,5x55 hadde jeg også tenkt å bruke denne.

Ødelegger den virkelig SÅ mye, altså?

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke uttale meg eksplisitt om oryx, men alle kuler som ikke er loddet vil fragmentere mye, og dermed ødelegge mer.

 

Den jeg KAN uttale meg om er Hornady RN 160gr. Etter min mening en relativt lik konstruksjon. Ikke loddet kule. Kjøttdeig. Fant igjen bakre del av mantelen, resten hadde eksplodert. Sats på en god loddet kule. A-Frame har jeg gode erfaringer med. Dog i et noe større kaliber. Om kula koster 10-20 kr/stk? Hva så? Du skal jo ikke ligge å banke disse i pappskiver hele året likevel.

Link to comment
Share on other sites

Ang Oryx, så er denne loddet. Jeg har god erfaring med den, men i høyere hastigheter blir den gjerne for bløt. Nå har jeg bare skutt 5 dyr med den, så grunnlaget mitt er lite. Men jeg kommer til å fortsette med den i 6,5x55.

Skal en først jakte på en måte som krever god BC, bør en allerede vite nok om kulekonstruksjoner.

 

A-frame'en har jeg selv ikke brukt. Men den har rykte på seg for at kan være litt vanskelig å få presis samt at den kan være ganske så hard. Skal en drepe et dyr, krever det selvfølgelig at det skjer noe skade.

 

Kuler som ikke er loddet, eller har en "interlock" stoler jeg ikke så mye på, med mindre vi snakker grove kalibre i lav hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke tenk så mye på det. Lad med en loddet kule og dyret blir gjennomskutt og dør. Jeg ville holdt meg unna A-frame (litt hard), men alt annet er fint på reinsdyr i 6.5x55. Du skal ikke skyte reinsdyr på hold der BC betyr noe allikevel, så drit i det. Finn en kule som er presis (nok) i din børse og kos deg med jakta. :D

Link to comment
Share on other sites

Ang Oryx, så er denne loddet. Jeg har god erfaring med den, men i høyere hastigheter blir den gjerne for bløt.

 

Kuler som ikke er loddet, eller har en "interlock" stoler jeg ikke så mye på, med mindre vi snakker grove kalibre i lav hastighet.

 

 

Du har selvfølgelig rett. Oryx er loddet. Alaska er det ikke. Min feil. Støtter ellers konklusjonen om interlock ring. Hastigheten i 6,5 blir gjerne litt høy, siden kulene er såpass lette.

Link to comment
Share on other sites

Sjøl jakter jeg rådyr, og hjort...... med 6,5

Jeg brukte Nosler partition 140 grain, samt Hornady 160 grain... alle dør... etter hvert.

Nå bruker jeg RWS Kegelspitz.. den splintrer, men, MED GOD SKUDDPLASSERING ligger de der jeg skjøt - minimalt å skjære bort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...