Jump to content

9mm vs .40 til praktisk?


Recommended Posts

Hvilket kaliber er det verdt å titte på? Blir mest sannsynlig til å lade selv, og prisen på 9 og 40 er vel ganske lik?

Er det for å komme i "major" og ikke "minor"-klassene, kun? Hvilke fordeler har det?

 

Har veldig lyst til å begynne med IPSC, men har mange spørsmål i hodet ang våpen.

Vil ha doublestack og ikke singel, har det noe å si på 9 vs 40?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken praktisk gren ønsker du å skyte?

 

Ett raskt forumsøk vil gi mange svar, men generelt:

 

Production : 9mm

Standard : 40s&w

Open : 38s

 

Deretter: Budsjett? Se klassene over.

 

Prod: Sub 10

Standard: 10-20

Open: 20+

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler deg å lese IPSC regelverket, og å ta kurset før du bestemmer deg for hvilket våpen du skal ha og hvilken divisjon du ønkser. da vil du få svar på mye av det du lurer på nå - og også ha litt egenerfaring med våpen og en bedre forutsettning til å velge. Hjemmesidene til forbundet er et bra sted å starte. http://www.nfps.no

(det er ikke noe som heter major og minor klasser i IPSC)

Link to comment
Share on other sites

IPSC deles inn som dette:

Open Division , kan skytes i Power Factor Minor eller Major

Standar Division , kan skytes i Power Factor Minor eller Major

Revolver Division , kan skytes i Power Factor Minor eller Major

Classic Division , kan skytes i Power Factor Minor eller Major

Production Division , skytes i Power Factor Minor

 

Med andre ord så må en ikke bare velge Division en ønsker og skyte i , en har fremdeles 2 muligheter i de fleste Division.

 

En god start og begynne er med reglene.

http://www.ipsc.org/rules/

 

Lykke til!

:D

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Syns nesten at jo mer jeg leser - jo mer spørsmål får jeg. :lol:

 

"power factor" var det jeg hadde lest om da altså.

 

Ang budsjett så vil jeg nok holde meg på under 10. (Foreløpig, av erfaring vet jeg at mye vil ha mer, og ender opp med noe grommere/dyrere om jeg ikke klarer å styre meg.)

 

Må man ikke ha eget våpen når man skal på kurs?

 

Skal lese igjennom regelverket igjen, har prøvd tidligere men det var mye å gå igjennom..

 

Takker for linker og svar.

 

 

Joakim.

Link to comment
Share on other sites

Basert på den informasjone vi har fått så langt er anbefalingen slik

Meld deg inn i en NSF klubb, ta sikkerhetskurs og prøv litt forkjellig skyting i NSF. Skaff deg en .22 pistol for mengdetrening og fin felt, samt en grei 9mm (Glock 17, CZ 75, CZ Shadow, Ruger SR9 osv) til militæfelt og grovskyting. Så etter et pårs tid finner du en NFPS klubb og tar kurset der med 9mm din. Så kan du velge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sikkerhetskurs, kan søke om pistol nå. Har sett på CZ Shadow med just. sikter og kun SA. Men har blitt smått forelsket i 1911/2011 med litt "stæsj".

Har både Rugere og en Hämmerli SP-20 i klubben tilgjengelig for trening med .22cal. Har også mulighet for å skyte med samme Ruger hver gang, da en kompis er skytterleder og har den og Hämmerli'en med seg hjem og til trening. Og vi skyter stortsett alltid sammen.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en 2011, bør det bli en .40 S&W til Standard div. men da må du huske at du også bør lade ammo selv og prisen på ladeutstyr kommer i tillegg hvis du ikke har det.

og med 2011 må du regne med en del mer kroner enn en Prod. pang

 

Derfor vil jeg i likhet med andre ville jeg også foreslå en 9mm Shadow eller annet production våpen med belte/hylster/mag holdere og en del ammo.

Link to comment
Share on other sites

Hvis budsjettet er 10k ville jeg nok anbefalt en 9'er til production. Husk at du trenger en god rig (hylster) og en neve magasiner, går fort et par tusenlapper på det.

Disse passer også fint til militærfelt, bare husk at den ikke kan modifiseres om den skal brukes til production.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sikkerhetskurs, kan søke om pistol nå. Har sett på CZ Shadow med just. sikter og kun SA. Men har blitt smått forelsket i 1911/2011 med litt "stæsj".

 

SA Only ikke tillatt i Production, så da skyter du i Standard i så fall. :)

Jeg skyter Shadow i Production, funker fint det.

 

Production regnestykke:

Pistol: 7500,- (følger vel med nok magasiner til å begynne med om du går for shadow)

Rigg: 1500-3000

Ammo: Fabrikk, 1,60 pr smell

 

Standard regnestykke:

Pistol: Tja, 15000,- - 35000,- (SVI havner gjerne over 30 med magasiner nok... - 25 000 for pang, 1000 kroner pr mag)

Rigg: 1500 - 3000

Ammo: Ladepresse (8-9000 kanskje for ferdig satt opp progressiv?) - Ammokostnad 1,80-2 kroner smellen?

 

Er en fin prisforskjell på de to klassene. Det er ingenting i veien med å skyte production til å begynne med, Standard kan man eventuelt slenge på etterhvert. :)

 

 

Lykke til med valgene. :)

Link to comment
Share on other sites

Production regnestykke:

Pistol: 7500,- (følger vel med nok magasiner til å begynne med om du går for shadow)

Det følger med 3. Jeg vil anbefale minst ett til for Production (som har 15-skuddsbegrensning per magasin). Da har man litt å gå på ved kløning eller tekniske problemer. Med man kan vel få Shadow pluss ekstra magasin for 7500 enkelte plasser.

Link to comment
Share on other sites

Standard regnestykke:

Pistol: Tja, 15000,- - 35000,-

Nå MÅ man ikke bruke 15-30K for en pistol som duger til std, en SP01 i 40 må vel være et OK utgangspunkt der?

Prod er en fin klasse siden den holder utstyrshysteriet nede på et fornuftig nivå, men å holde et våpen helt umodifisert er ikke for alle.

 

Ladepresse (8-9000 kanskje for ferdig satt opp progressiv?)

En Lee Pro 1000 koster bare 2000kr, er mange som bruker de med godt resultat. Jada, en Dillon til 8-10 laken er bedre, men man MÅ ikke ha det.

Link to comment
Share on other sites

Om du ser på start og resultatlister vil du se at production er den største divisjonen.

Ofte flere der enn i de andre tilsammen.

Jeg synes det er fint å ha mange å måle seg mot når man er på stevne.

Man kan lett se om man utvikler seg i riktig retning.

 

Likevel skyter jeg standard revolver av og til.

Det er fordi det er så morro. 8)

Link to comment
Share on other sites

Prod er en fin klasse siden den holder utstyrshysteriet nede på et fornuftig nivå, men å holde et våpen helt umodifisert er ikke for alle.

Helt umodifisert trenger man jo ikke å være. Grovt sett kan man bytte til grepsplater med ca samme profil, vilkårlige åpne sikter og andre originale interne komponenter ment for våpnet. Selv har jeg bare byttet hammerfjær til CZ'en, mens noen også bytter hammer.

 

Om man bor et sted med begrenset miljø for praktisk, så kan det være verdt å tenke på hvilken klasse resten av miljøet skyter, slik at man har noen å konkurrere mot. Vanligvis er vel prod størst her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Helt umodifisert trenger man jo ikke å være.

 

Neida, du har rett i det. Men for oss som ikke kan utstå knirkete avtrekk og dårlig finish/maskinering blir production som en grisefin militant lesbe. Vil tafse. Må ikke. Vil tafse. AAAAARGH!

 

Ellers er jeg enig i at man godt kan velge den klassen med mest aktivitet, blir mer moro da. Selv om man har større sjanser til å vinne i Open rett og slett fordi nesten ingen andre skyter i den :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Standard regnestykke:

Pistol: Tja, 15000,- - 35000,-

Nå MÅ man ikke bruke 15-30K for en pistol som duger til std, en SP01 i 40 må vel være et OK utgangspunkt der?

Prod er en fin klasse siden den holder utstyrshysteriet nede på et fornuftig nivå, men å holde et våpen helt umodifisert er ikke for alle.

 

Ladepresse (8-9000 kanskje for ferdig satt opp progressiv?)

En Lee Pro 1000 koster bare 2000kr, er mange som bruker de med godt resultat. Jada, en Dillon til 8-10 laken er bedre, men man MÅ ikke ha det.

 

Ville heller gått for CZ i 9mm og skutt Minor enn å kjøre SP01 i .40 med en magasinkapasitet på 12 patroner eller noe slikt. 12-skuddskapasitet i Standard ville være selvmord.

Lee Pro 1000 funker sikkert, og neida, man MÅ ikke ha en Dillon, men om man setter pris på litt ekstra komfort er det jo greit å legge de ekstra kronene i utstyret. Det er ikke slik at man ikke får solgt dillon-pressene sine om man skulle bli lei uansett.

Jeg har 4 Dillon-presser nu, og lurer på en 1050 til. :P

 

Det er klart man ikke må noe som helst, man må faktisk ikke skyte praktisk engang, det er heeeelt valgfritt. Men nå er det gjerne slik at utstyret "standardiserer" seg i de forskjellige divisjonene, og en SVI, STI eller SPS -variant til 20-30 000 er ganske vanlig å se i Standard. Men klart, NM har vel blitt vunnet av SP01 Shadow i 9 to år på rad nu, så man kan jo stille med andre ting. Men som sagt ville jeg heller stilt med 19+1 i 9mm enn 12+1 i .40, Major er en "fordel", men det er ikke en SÅ stor fordel.

 

Poenget mitt var uansett at man økonomisk kommer mye bedre ut av det i Production, med et standard Shadow-oppsett og fabrikkammo. - Man kan jo faktisk benytte samme oppsettet i Standard også, om man mener det er et poeng.

Link to comment
Share on other sites

SP01 i .40 med en magasinkapasitet på 12 patroner

Huh, åssen har de klart det? Burde vært plass til 15 der? Med kun 12 skudd blir det litt begrenset ja.

 

Major er en "fordel", men det er ikke en SÅ stor fordel.

Ikke min erfaring, jeg skøyt Std minor og så at jeg tapte mye poeng på det. Jeg hadde sikkert tapt litt tid med 40, men neppe nok til at det gikk opp i opp.

 

Poenget mitt var uansett at man økonomisk kommer mye bedre ut av det i Production

Ikke uenig, ville bare få frem at man kan velge noe annet enn standardpakke om man ønsker. Ikke alle skyter for å vinne, og da kan et litt sært valg gi mer moro. Jeg er av den typen, jeg vil heller tape med et våpen jeg liker enn å vinne med et kjedelig våpen.

Link to comment
Share on other sites

Den så snasen ut, men hva med plastikk fjærstyring og fjær"sokkel"? Og plastikk-trigger? Er dette lov å bytte uten å måtte havne i en eller annen sinnsyk klasse?

Hva med justerbare sikter? Vil veldig gjerne ha det. Er det slik at hvis CZ lager det, så er det godkjent til production? Dvs CZ guiderod i SS, just. sikter, osv?

Ellers ser den jo ut til å være fin som snus. Liker SA også, tror det er mye kryp på DA/SA.

 

Sikkert ikke noe av det samme, da jeg ikke har fått prøvd CZ enda, men prøvde en Glock 21 idag, gudbedre for et langt avtrekker-kryp!

Link to comment
Share on other sites

75 TS er for Standard, ikke Production. Og prisen ligger vel rundt 15K her til lands? Har bare prøvd én slik, den hadde svært bra og lett avtrekk.

SA/DA trenger ikke ha mer kryp enn ren SA, men med ren SA får man mindre vandring på avtrekker som er en fordel ved raske skudd. Men det sender deg tilbake i Std-divisjonen, Prod krever DA.

Link to comment
Share on other sites

På slikt budsjett er det definitivt production og 9mm som gjelder, og da enten med striker fired (Glock et al) eller DA/SA-avtrekk. En bog standard, innskutt CZ 75 SP01 Shadow med svakere hammerfjær har akseptabelt DA-avtrekk og veldig fint SA-avtrekk. Min ligger en plass mellom 1200 og 1300 gram hvis jeg husker riktig, med kort reset og klart definert avtrekkspunkt. Like bra som et perfekt SA-avtrekk kan det ikke bli, men jeg kan garantere at det er skytterens skyld hvis man bommer. Med "combat"-hammeren, som er en lovlig modifikasjon, skal reset bli enda kortere, men jeg har ikke sett noen grunn til å bytte. Så lenge du ikke gjør modifikasjoner på sleiden, så kan du også bytte til justerbare sikter, men det ser jeg ikke helt behovet for. De faste siktene kan også justeres, i form av at man kan flytte baksiktet sideveis, og bytte forsiktet med høyere eller lavere variant, men det pleier ikke være nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Min brukererfarig med CZ shadow er at den blir bedre med bruk.

er vel på ca 7000 skudd nå og den har gått seg til.

Jeg klarte å knekke en bladfjær i magsinbrønnen under montering etter julepussen.

Det er det eneste jeg har klart å ødelegge på den.

Siktene er gode og stabile.

 

hadde jeg visst det jeg vet i dag når jeg skulle ta godkjenningskurset ville jeg nok kjøpt en brukt med rigg og ca 2 kasser ammo i stedet for et nytt våpen til samme prisen. :roll:

 

Det blir mye skyting og et våpen som er rimelig i drift er å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Se ellers noen betraktninger om andre startutgifter for praktisk her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=71961

 

Og for nysgjerrighetens skyld: Hvorfor tror du guiderod i plastmateriale er et problem?

 

Takk for link!

 

Jeg tror ikke at det nødvendigvis MÅ være ett problem, men jeg vet av andre hobbyer jeg har at plastikk er et materiale som slites mer/fortere enn rustfritt stål, og da spesielt når det er en styring til en fjær. Men jeg er også veldig flink på å fabrikkere usannsynlige problemstillinger.. :)

 

Faller mer og mer på Shadow, har ikke sett TS'en i butikk i Norge, og etter noen få videoer på Youtube virket det som om disse var noenlunde likt priset.

 

Grunnen til justerbare sikter var vel bare for muligheten til å justere for varierende avstand, og helt sikkert noe man ikke "trenger". Men dette er jo noe jeg da evt kan bytte til senere, om jeg allikevel føler at jeg "trenger" det.

 

Prøvde forøvrig en Glock 21 idag, og gudbedre for et langt avtrekk. :P Nå prøvde jeg bare 2 magasiner, så ble jo ikke helt vant til det. Ville kun ha Glock eller Beretta 92 før (pga "indre kjänslan" og utseendet), men har fått åpnet øynene mer for andre våpen som f.eks 1911/2011 og CZ.

 

Får lese videre på regelverket på sengen i kveld. Takk for all hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...