Jump to content

Identifisering+verdi på 4 våpen, nå med bilder.


kongle

Recommended Posts

Min bestefars bror nærmer seg 80 og har bestemt seg for å slutte å jakte.

Han har 4 våpen han gjerne skulle ha identifisert samt en verdivurdering på de ulike børsene.

 

Våpen nr 1:

Tikka kombi 12/70 og 222rem. Skutt 20 skudd med hagleløpet og 20 skudd med rifleløpet. Sitter en gammel tasco 4x32 på toppen. Børsa ble kjøpt ny slutt 60 eller starten av 70-tallet. Børsa er helt strøken utenom noen brukshakk i stokken.

Verdi på denne i dag?

 

 

Våpen nr 2:

 

Mauser M98 kaliber 7, 62 med Bredvoldstokk, pen stokk, litt slitasje. Sitter en BC Miroku 3-9x40 kikkert på toppen i Weaver montasje.

Verdi?

 

Våpen nr 3:

Rettelse ikke rytterkarabin,men M12 karabin i 6,5. Produsert i 1916.

Verdi?

 

Våpen nr 4:

Dette er selve godbiten.

Børsa er en Winchester mod 1901 i kaliber 10. Leveraction hagle med 4 eller 5 skudds rørmagasin.

Full trangboring på løpet.

Står følgende på børsa:

Manufactured by the Winchetster repeting arms co

New Haven. Conn US.

Pat feb 1886, July 20.86, Dec 14. 86 . Aug 31.97.

 

Samt det står :

Regin US pat of Winchester trade mark.

Børsa er fullt fungerende og svært pent etter alderen (hva nå enn den måtte være)

Ble sendte fra Canada til Norge på starten av 1900-tallet.

"Låsekassa" har RA o påstemplet.

Verdi og ID på denne??

 

Bilder kommer i kveld.

Setter stor pris på tilbakemeldinger!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder winchestern 1901 ( enforbedret 1887) selges kaliber 12 versjoner (som er adskillig mer ettertraktet) for rundt 8-12000kr. Eksemplet er basert på info fra statene og Norge. Winge våpen hadde en 1901 kaliber 10 stående leeeeenge på slutten av 90 tallet til 3500 kr.

Link to comment
Share on other sites

Okhotnik: Etter det jeg vet så er det stokken som er ombygd og evt hevarm da denne er flate/spade og ikke kule, men helt ærlig så er jeg ikke sikker angående hevarmen.Dette er det nok andre som har peiling på..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja greit! Beklager om det ble feil :oops: .

Lurer bare på hva eventuell verdi er og hva børsene er. Har selv svært liten peiling på gamle børser og hva som er orginalt eller ei.

Derfor håper jeg noen på kammeret kunne gi meg noe info...

Link to comment
Share on other sites

Ikke ment som en anklage, bar som en observasjon.

Jeg har selv en hypersjelden ruger revolver som har liten verdi for andre en oss som vet at den er sjelden og er interessert i slikt... Fint når jeg kjøpte den, dumt når jeg prøver å selge den. Jeg hadde ikke kjøpt den winchesteren for mer 3000 kr. Men en samler kan kanskje ha en helt annen interesse

Link to comment
Share on other sites

Angående kragen så tror jeg kansje det er satt inn nytt løp som er lengre,rytterkarabin er veldig kort ser nesten ut som helstokk ,,bestefar min hadde en sånn engang den var ca 1 meter lang og løpet var ca 10 cm lengre enn stokken.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ment som en anklage, bar som en observasjon.

Jeg har selv en hypersjelden ruger revolver som har liten verdi for andre en oss som vet at den er sjelden og er interessert i slikt... Fint når jeg kjøpte den, dumt når jeg prøver å selge den. Jeg hadde ikke kjøpt den winchesteren for mer 3000 kr. Men en samler kan kanskje ha en helt annen interesse

 

Mja, 10ga versjonen saget av på de rette stedene er et yndet samleobjekt, men da skal den ha large loop. :wink:

 

Hint: Terminator 2.

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har lest meg opp og fått innspill på så er infoen følgende:

Tikka kombien er en Tikka M07. Ca verdi på bruktmarkedet 2-5 bærumstiere etter stand.

M12 karabin (ombygd stokk, ellers er alt ok) i fin stand er vel verdt ca 500 kr

Mauser M98 7,62 Nato med Bredvoldstokk. Ikke helt sikker, men Mausere blir ikke dyre, stokken hjelper litt.Rundt en høvding?

Winchester/Terminator Mod 1901. 10 gauge er verdt rundt 3-4k brukt.

 

Dette er bare det jeg vet så langt+noe synsing fra min side. Er absolutt åpen for flere innspill...

Angående Mauseren så er det vel ikke mange som bruker 7,62 noe særlig lenger, kan denne kammres/brotsjes om om til et annet kaliber og bytte pipe?

Link to comment
Share on other sites

Etter innføringa av jaktvåpengarderoben på 6 våpen må jegere planlegge sine innkjøp og vere kritiske til kva våpen dei kjøper. Det betyr i ditt tilfelle at dei våpena du legg ut her desverre har ganske liten marknadsverdi.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er absolutt kjøper marked idag. Jeg er bare mellommann som prøver å finne ut av ting, for å hjelpe slekt, samt at gamle børser og mysterier alltid er morsomt å nøste oppi. :)

Hadde nesten forhåpninger om at Winchester'n var tilsvarende sjeldent som hønsetenner, men det var den nå ikke. :mrgreen:

Syns den virket kjent da jeg så på den, men klarte ikke å kolbe til Terminator 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja, men som bosnes sier, 6 våpen i jaktgarderoben så tenker jegere seg mer om hva de kjøper, pluss saueren er domminerende i dfs.

Tror nok krigsmausere kjøpes av ferske jegere som ikke har allverden av penger å bruke på de første våpenene.

Og med tilgangen til våpen som den er p.d.d mener jeg at det er andre merker noen velger samt de med større budsjetter å bruke velger noe annet.

De som liker å pusse opp våpen er dette ett flott våpen å gjøre det med da kostnaddene for våpenet ikke er det største og en heller kan bruke det på kikkert, kolbe, tofot, osv.

Etter min mening er Mauseren ett herlig våpen, men pga dagens marked og hvor mange gammle Hv mausere det finnes i landet er ikke prisen så serdeles høy.

Link to comment
Share on other sites

Etter sauerens inntog er ikke en Breddvoll stokk vært spesielt mye. men en god skarpskytter mauser burde kunne innbrimnge 2-3 tusen IMHO

Dette er jo ein jaktstokk og ikkje ein banestokk, og verdien av denne er vel relativt upåverka av sauerens inntog...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...