Jump to content

Kaliber 6mm X 47 til rådyr og fugl


RustyRAT

Recommended Posts

Hvis du tenker på å bygge om ei rifle fra 222rem mag til 6x47, så vil jeg ikke anbefale dette om du har en sako, brno,cz.

6x47 krever litt lengere totallengde i magasinet enn hva de nevnte våpen har.

En Remngton 700 i dette kaliberet vil fungere bedre.

 

Jeg brukte denne patronen for noen år tilbake. Ønsket er rype patron i 6mm.

I dag er jeg tilbake på 224 kaliber kuler. De er bedre på rev og bedre på ryper.

Skyter en god del gås, men da med en ekspanderende kule.

 

Siden en i dag får ganske gode 224 kuler til rådyr(jeg jakter ikke slikt, så det er en gestimert uttalelse).

Ville jeg fortsatt med 224 kaliberet. Og kjøpt egnede kuler til rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Eller en 6,5?... Eller en 308?.....

 

Eller hva som helst bortsett fra disse %¤#!"##¤¤% støvsamlerene......

 

Tips: Hvis man ønsker en patron som leverer et bra prosjektil med ålreit vekt i ok fart så er dette som regel oppfunnet lenge før de fleste av oss ble født. Det kalles hyllevare.

 

Det er artig med litt sære kreasjoner, mye som det er gøy med sære kvinnfolk i starten. Dessverre så blir det litt slitsomt i det lange løp.

Link to comment
Share on other sites

, Dessverre så blir det litt slitsomt i det lange løp.

Uheldig formulering.

For at dette ikke skal skli ut vil jeg understreke at jeg her ikke refererer til hverken løpsslitasje eller lengden på løp(for og i mot kapping av løp).

"Etter hvert som tiden går" hadde nok vært bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Er det noen som sitter inne med erfaring rundt villkatten 6mmX47 til rådyr og toppjakt?

Lillebroren, .222 Rem mag funker fantastisk på rev :D

 

RustyRAT

 

Hei Atle,

 

Drit i surpompene som sier kjøp en xxx - hylle vare osv. 6x47 er en SUPER patron i en Vixen/527 osv. Ja med lange kuler er magasinlengden på mals COL 57mm en liten begrensning. men med huler opp til ca 85 grs er det en effektiv lite patron med vesentlig mer autoritet enn hakket mindre prosjektiler i høyere hastighet, spesielt med FMJ på fugl og til ekspansjon på rådyr.

 

Med normal pipelengde og ikke ville ladninger vil en 85/87grs kule være mulig å nærme seg 850m/s - men en litt bløt kule som f eks Interbond 85grs vil effekten på f eks rådyr være fullt på høyde med en 243 og f.eks Fusion/Oryx - kanskje spesielt den siste siden hastigheten er ubetydelig høyere fra begynnelsen av og Oryx er svært butt og mister hastigheten raskt. Siden begge kulene har tilnærmet samme ekspandert diameter vil en tilsvarende ekspandert diameter kule igjennom vitale deler i samme hastigheter gi den tilnærmet samme effekten.

 

Selv er jeg enda særere enn deg og tenker hardt og lenge på en 6,8 SPC. Enda litt større kulediameter, nesten samme hastighet gir enda bedre effekt uten av balistikken er vesentlig dårligere. Sammenlignet med alt annet enn de tyngste match .224 kulene er alle de nevnte både i .243/.270 fullstendig overlegne det som er tilgjengelig av gode jaktkuler i .224 av normal vekt.

 

Større diameter - gir bedre effekt - bedre balistikk gir mindre avdrift ergo alt er bedre. Bygg deg en 6x47 med god samvittighet - du har en bedre rigg enn en nesten hvilken som helst 223 konfigurasjon. Så hører du det M-67? 223 er for klein :wink::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner historien til begge, men jeg stilte spørsmålet fordi jeg var litt usukker på hvilke av dem han ville bruke, begge er like vanskelig å få fabrikkhylser til, selv om den ene er en fabrikkpatron.

Etter at 6 xc er blitt vanlig vil vel 6x47 SM bli uaktuell.

Link to comment
Share on other sites

Hei Godtfolk.

 

Takk for mange svar. Noe matnyttig og noe mer underholdende.

For å avklare noen spørsmål stillt. Jeg har en Sako Vixen i .222 Rem mag. og er fornøyd med patronen i seg selv.

Jeg har også en Ruger NO.1 i 6mm Rem.

Da jeg leker med tanken for en mellomting, var det tanken på 6X47 som falt meg inn da jeg har rikelig med nytt tomgods i .222 Rem mag liggende.

Sakoen er fin og lett til fuggel og rev og Ruger'en er fin til rådyra, men kan bli noe tung for fjellrypa.

Det var denne mellomtingen da!!!

En må jo leke litt med teorier, det kan fort bli børser av det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...