Jump to content

kulevekt federal fusion


Romsdal

Recommended Posts

Har lenge jaktet hjort med lapua mega 12g. kaliberet er 308.

har skutt ca 20 hjorter med denne kula og har i grunn vært fornøyd, men synes den kanskje har litt for krum kulebane (bom)... og jeg har sjelden gjennomskutt dyr større enn liten spissbukk.

 

tenkte i år å prøve federal fusion.

hvilke kulevekt gir flatest bane samt lettest gjennomskyting?

 

hvilke fordeler og bakdeler har de tre forskjellige kulene??

(150, 165, 180) grain.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har sett av Fusion tilsier at den vil gi mindre gjennomskyting enn Mega med samme vekt. Og lettere kuler gir mindre gjennomskyting.

 

Mer gjennomskyting og flatere kulebane tilsier hardere og lettere kuler, 165 grains TSX, Nosler Partition, Swift etc. Med TSX kan du sikkert bruke 150 grain med stort hell også.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener Lapua mega 12g er en mer egnet kule enn fusion?

Har Lapua noen lettere kuler i mega som gir en flatere kulebane? Skal ha en patron jeg får kjøpt i de fleste butikker og som kan brukes på alt fra rev til elg, men 95% hjort.

Link to comment
Share on other sites

Du kan sjekke litt ut det med kulebane. Innenfor normale avstander (<200m) er 185 grs. Mega finfin. Skyt inn med 3-5 cm overslag på 100 m, og du slipper å forlegge på normale hold. Den tunge Mega`n er super i .308w-fart. Visst du skal bytte, mener jeg du finner bedre kuler enn Fusion. Jeg brukte 180 grs. på noen hjorter en høst. Never more.

Link to comment
Share on other sites

Når eg jakta hjort med 308 prøvde eg ein haust med 150 grs.Fusion.skaut vel mellom ti å 15 dyr me den kula for å gjere meg opp ei meining.men allerede på dei fyrste dyra fekk eg inntrykk av at den lagde vel mykje søl.frå Bogen å heilt bak i svango ved mange høve.lada opp 180grs accubond i moderat fart,å skaut vel ein rundt 40 dyr me den før eg parkerte 308en i skapet.Dyra so var skote med accubond var mindre blodslegne,å hadde kortare utras på da jevna.Fusion gav gjennomskyting på alle dyr frå 30 til litt lenger;)det same gjorde ikkje accubonden,men allikevel kortare utras.innskoten på 100 meter gjekk kula 16cm lavere på 200 og 51 på 300 meter.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har skutt rådyr, rein og elg med federal fusion 165grs i 308, og har hatt bare rene fine slakt. Gjennomskuting bortsett fra en elg der jeg fant igjen kulen. Den hadde en perfekt sopp-form og hadde restvekt på 95%. god presisjon gir den og. Jeg har ikke problem med å anbefale den. Har imidlertid for morro skyld gått over til hjemmeladet TSX 150grs.

Link to comment
Share on other sites

Ville prøvd 165gr Fusion!Tester ut denne selv nå,sannsynlig det beste patronkjøpet man kan gjøre..165gr er en perfekt vekt for 308 til allround bruk.Mega er jo ei bra kule også 150graineren,men har opplevd endel vindavdrift(ikke så rart på den i grunn)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...