Jump to content

Prosjekt kuleproduksjon


leon

Recommended Posts

Jeg også!

 

Nå har jeg i dag vært og hentet kulepressa og en del dier og utstyr, så her skal det eksperimenteres. Etter en rask innføring var jeg i stand til å produsere nydelige kuler helt på egenhånd, og jeg må si at i forhold til det jeg har sett av informasjon så langt, var dette befriende enkelt. Jeg forsøkte å lese meg til det nødvendige utstyret hos Corbin og en produsent til (broren), men fikk aldri helt taket på hva som måtte til. Når jeg nå har brukt utstyret litt, er det ikke annet å si enn at det var flaut enkelt.

 

Med dette utstyret kan man skreddersy sine egne kuler; justere kulevekt trinnløst, presse egne baser, spisser, hulspisser, mantle kuler, sette inn dobbel kjerne, bonde mantel og kjerne, lage gaschecks osv osv osv. Det er vel bare fantasien som kan begrense mulighetene her.

 

Hvorfor i innerste granskauen har jeg ikke begynt med dette for lenge siden?!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jeg også!

 

Nå har jeg i dag vært og hentet kulepressa og en del dier og utstyr, så her skal det eksperimenteres. Etter en rask innføring var jeg i stand til å produsere nydelige kuler helt på egenhånd, og jeg må si at i forhold til det jeg har sett av informasjon så langt, var dette befriende enkelt. Jeg forsøkte å lese meg til det nødvendige utstyret hos Corbin og en produsent til (broren), men fikk aldri helt taket på hva som måtte til. Når jeg nå har brukt utstyret litt, er det ikke annet å si enn at det var flaut enkelt.

 

Med dette utstyret kan man skreddersy sine egne kuler; justere kulevekt trinnløst, presse egne baser, spisser, hulspisser, mantle kuler, sette inn dobbel kjerne, bonde mantel og kjerne, lage gaschecks osv osv osv. Det er vel bare fantasien som kan begrense mulighetene her.

 

Hvorfor i innerste granskauen har jeg ikke begynt med dette for lenge siden?!

 

 

 

 

Så no blir det kansje råd med 140 grs. blyspisskuler i .257 dia då? Hadde vert sabla morro med .25-06 på reinsjakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Så no blir det kansje råd med 140 grs. blyspisskuler i .257 dia då? Hadde vert sabla morro med .25-06 på reinsjakt :wink:

 

For 25$ lager Lee en en sizedie til deg, monter i ladepressa, smør en 140grs 6,5mm kule og kjør igjennom dien-vips-en 140grs .257-kule.

Link to comment
Share on other sites

"Lube and Size Kits

Maximum bullet diameter is .575.

 

We need:

 

Payment of $29.00 ($25.00 + $4.00 processing fee)

Desired diameter to the factory

Please allow 4 weeks for delivery. "

 

 

Verktøyet ser slik ut:

 

lubekit.jpg

 

En som er dyktig i dreiebenken kan nok lage en slik til deg, men neppe til samme pris:-)

Link to comment
Share on other sites

Jo, det fungerer greit om ikke forvandlingen er for stor og smøringen god. Har ike prøvd dette selv men vet det er blitt gjort fra .366" til .360" med godt resultat.

Link to comment
Share on other sites

Ang presse har ting blitt mer konkret. Jeg var på utkikk etter en liten eksenterpresse, men fant stort sett bare russiske beist med kapasitet på flere hundre tonn og vekt deretter. Nå viser det seg at den pressa jeg har hatt i bakhodet som mal på det jeg trenger vil bli tilgjengelig for langtids utlån siden kompisen som eier denne ikke lenger bruker denne i sitt produktsortiment og nå bare står i veien.

 

Det blir litt lettere å bygge verktøyet når pressa kommer i hus. Gruer meg til å flytte jernbeistet på sikkert 400kg med håndmakt ut av et verksted opp på henger og inn i mitt verksted...

 

 

 

Få fingra ut av kaviar-krysset å hent den snart :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...