Jump to content

Ruger M77 MkII, avtrekkshjelp!


Del

Recommended Posts

Hei,

avtrekket til min Ruger M77 MkII er altfor tungt, synes jeg, og etter å ha lest litt rundt her på kammeret, er jeg vel ikke alene om å mene det.

 

Derfor har jeg vært hos min børsemaker, for å fikse problemet. Avtrekket lå den gang på forferdelige 3,2 kg (målt med elektronisk fiskevekt), og han byttet fjæra som holder avtrekkeren “spent”. Under byttet, altså uten fjær i det hele tatt, prøvde vi også å trekke av, og jaggu var det fortsatt tungt. Hans forklaring var at det skyldtes en enkel mekanisme, altså at avtrekket var utløste tennstemplet såpass “direkte” at motstanden rett og slett ble så tung pga. vekta/kraften av tennstemplet (hvis dere skjønner hva jeg mener). Med en annen, myk fjær er avtrekksvekten nå på 2,6 kg.

 

Avtrekket er så godt som helt krypfritt, og det er egentlig bare vekta som irriterer meg. Jeg vurderer derfor å bytte til et Timney avtrekk, som på Brownells sine sider oppgis å kunne justeres fra 1,5 – 3 pounds :shock:, noe som jo er nødt til å være for godt til å være sant?! Hvis originalavtrekket er mye tyngre enn 3 pounds uten fjær, hvordan er det da mulig at et annet avtrekk, som også passer mekanismen, er så mye lettere?

 

Dere som har erfaring med samme børse, stemmer Timney sine lovnader? Blir avtrekket virkelig så lett? Det hadde jo vært fantastisk… :mrgreen:

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Orginalt er vinkelen mellom sear og avtrekker feil på rugerene. De ligger mot hverandre slik at man faktisk må kjempe litt mot slagfjæren for å trekke av. En liten jobb med et bryne på toppen av avtrekkeren gjør underverker. Litt jobb med bryne på sear så minskes kryp. Det hele er gjort på rundt en halvtime for en børsemaker.

Jeg har kun orginale deler i mitt avtrekk og det er så vidt i overkant av et kilo, og null kryp.

En flink børsemaker setter opp et avtrekk slik at det inneholder kryp med tanke på sikkerheten, men måten han gjør det på fører til at skytteren ikke merker noe til krypet.. ;)

Link to comment
Share on other sites

fikk også tilbud fra våpensøylen for en slik tilpassning av orginalavtrekket, jeg kom derimot til konklusjonen om at det ville bli; sikrere, bedre og med større justeringsmuligheter for å finne den perfekte motstanden selv, dersom jeg valgte timney...

 

Børsemakeren til våpensøilen justerer heller ikke avtrekket lavere enn 1300gram pga sikkerheten ved i slipe orginalavtrekket... Kjøp timney og du blir garantert fornøyd... Har lagt ut en step by step anvisning for montering her inne også. Så dersom du søker så finner du den med bilder og det hele....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har flere Rugerer M77. På alle mine rifler er avtrekket blitt justert og filt på av en flink børsemaker. Dette er noe jeg har bedt om når jeg kjøpte riflene, og sett på som en service fra våpenbutikken. Har ikke målt trykket men det er direkte med null kryp. Liker det godt nå som det er lett og ikke noe kryp. Så for meg syns jeg det er unødvendig å kjøpe et Timney avtrekk når det finnes kompente børsiser som kan fikse dette.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar, da er det jo håp for rifla!

 

Jeg går nok mest sannsynlig for et Timney, blir nok ikke stort billigere å dra til børsemakeren, som befinner seg et stykke unna, for justering, enn å kjøpe nytt og justerbart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...