Jump to content

Lapua Scenar - ufortjent godt rykte??


Sauer 150

Recommended Posts

Har i mange år brukt 7-8g og 155/167grs Scenar i flere 6,5 og .30 kaliber rifler som standardkule og av de som først prøves i alle nye våpen. Presisjoenn har vært fra god til bedre i nesten alt.

 

Etter å ha blitt litt mer enn hardt angrepet av LH syken har en etterhvert begynt å sortere ladninger og kuler basert på vekt og ikke minst patronlengde.

 

Vektmessig er Scenar blant de absolutt beste som finnes, men jevnhet i nesa og ikke minst spissen er det flere som er minst like gode og bedre. I f eks 338 er 300 MK veldig mye jevnere enn 300 Scenar, men fortsatt er det den sistnevnte som jeg har på følelsen er mest brukt.

 

Ballistisk har tidligere Lapua hatt ekstremt høye BC verdier - som etter innkjøp av en skikkelig doppler har blitt svært mye mer edruelige - raskt!

 

Er det bare tilgjengeligheten og prisen som gjort at vi alle har vært så glade i disse kulene og mangelen på gode alternativer, eller tar jeg feil når jeg har blitt litt mer avmålt i begeistringen for dem etter å ha målt endel?

 

Genuint spørsmål fra en ladenerd til de andre.

Er det flere som har veid og sortert og som er flinkere enn meg til å lage statistikk og har noen tanker om dette?

Link to comment
Share on other sites

Har også lagt merke til litt ujevn form på kulespissene. Men vekta er veldig bra, og jeg skyter veldig sjelden på ekstremt lange hold. Det som er avgjørende for meg er prisen på dem. Man kan virkelig mengdeskyte uten å blakke seg helt. Jeg ble nysgjerrig Sauer 150, hva har du funnet frem til med doppleren? Er det noe i nærheten av det Litz har kommet med?

Link to comment
Share on other sites

Lapua har fått seg en doppler. Undertegnede rår ikke over midler til i nærheten av sånne leketøy. Her må BC kalkuleres utifra gjennomsnittlig hastighet fra 2 kronografer en i hver sin ende

 

Rufus - Nja Sierra MK er minst på høyde både jevnhetsmessig, presisjonsmessig og for deg som skyter 155 er jo Sierra 2156 ett langt hode foran de andre for tiden balistisk sett, prisen den samme eller lavere. Når en ser mengdene .30 skyttere over dammen sammenlgnet med her ville det forundre meg mye om 'kanerne ikke har ett ess eller to i ermet

 

i 6,5 har jeg mer trua påde skandinaviske produsentene da de har mange flere års erfaring med kuler i den diameteren, men skal like å se når de største gutta bestemmer seg for å konkurrere skikkelig på dette markedet også vil jeg tro det blir vesentlig tøffere konkurranse for Norma og Lapua.

 

Blir jo bare bra for oss som skal bruke kulene at konkurransen blir hardere. Bedre priser og bedre produskter

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Scenar i 6.5'n pga at de er latterlig billige og har god bc. I 338'n bruker jeg SMK da den har god bc, kan brukes til jakt og er billig. Men spissen på SMK er veldig ujevn,og jeg bruker da verktøy for å jevne ut dette. Hvilken som er best er vanskelig å si. Jeg tror man skal skyte veldig godt og mye for å faktisk finne ut om den ene er bedre enn den andre. Jeg sier uansett jatakk til begge.

Link to comment
Share on other sites

Lapua har fått seg en doppler. Undertegnede rår ikke over midler til i nærheten av sånne leketøy. Her må BC kalkuleres utifra gjennomsnittlig hastighet fra 2 kronografer en i hver sin ende

 

Aha!

Jeg begynte å lure om du hadde vunnet i lotto. :mrgreen: Men det er kanskje ikke så langt fra at menigmann kan rå over sin egen radar snart.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

PS det er 2 stk Sierra 155, Palma og vanlig. Veldig stor forskjell på de 2. Ny 2156 kom i 2011 og jeg tror ikke det er den Litz har testet gitt datoen ting er publisert på. Sierra og Hornady pleier å treffe svært godt på sine oppgitte data for de ulike kulene sine

Link to comment
Share on other sites

Det er høla i skiva jeg ser på, eller rettere sagt "hølet". Og med 123grs scenar, til den prisen, og med den presisjonen jeg får, så er det ikke så veldig mye å lure på. Men en meplat-trimmer er underveis, så da skal vi nok snart få på plass de tekniske parametrene også vil jeg tro, så får vi se da. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sortere på patronlengde så er OAL ikke mye verdt, mål i hvert fall i forhold til ogivalen på kula, og ikke en ujevn spiss. Ujevneheter helt i tuppen av nesa på kula betyr lite svært langt ut. Husk også på dersom du kutter av noe her, justerer du også kulevekta bittelitt, siden mantelen i utgangspunktet er satt til å matche blyet slik at de sammen skal være nærme forventet kulevekt.

 

Jeg har også sortert mye Scenar opp igjenom, og det er uten tvil slik at variasjonen på kulevekt er betydelig større enn customkuler fra små kulemakere, men når det er sagt så er ikke variasjonen større enn fra andre konkurrerende (og store) kuleprodusenter. Målt på ogivalen er det lite forskjell i kulelengde.

 

For ordens skyld skyter jeg kun customkuler selv (6 mm og .30), fordi disse går bedre. Spesiellt mye dyrere er det heller ikke, om du importerer de selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke bevise at å kutte av tippen på mine kuler, hjelper på lange hold. Men folk som skyter mye mer og lenger enn meg, andre steder i verden, påstår at det hjelper, og siden det til og med er laga verktøy for jobben, vil jeg tro det har noe for seg. Om du, Nissen, kan bevise at det ikke hjelper, så gjør det.

 

Jeg tok nå frem en 300 grs SMK i kal 338. Veide den på RCBS vekt mi, og fikk 300.2 grs. Så tok jeg frem den avanserte blyantkvesseren, og fresa tuppen. Kula veier fremdeles 300.2 grs. Det gjorde ikke utslag på vekta i det hele tatt. Man skal bare rette opp spissen, man korter den ikke inn nevneverdig. Lengden på kula gikk fra 43.60mm, til 43.48mm. Så 0.12mm er ikke nok til å negativt påvirke balansen mellom bly og mantel. Målte ogivalen på 10 kuler og fikk 0.04mm forskjell. Ikke ille. Jeg har ikke Scenar liggende så jeg får ikke målt de. Hullspissen på Scenar er større, og har for meg, sett jevnere ut enn SMK sine.

 

Custom kuler høres i mine ører ikke billig ut, jeg får tak i 300 grs SMK for 3.3 kr stk, og 300 grs Berger OTM for 4.2 kr stk. Tror ikke custom kuler er like billige, og SÅ mye bedre. Rart at det er SMK og Berger som er mest omtalt i "vår" verden. (langhold)

Link to comment
Share on other sites

Flere ting på en gang, men OK.

 

Ei RCBS-vekt er ikke nøyaktig nok til å registere så små forandringer som du gjør. Ei vekt med 0.1 gr skalering har en feilmargin på det samme. Uansett, det er ikke poenget, poenget mitt er at dersom du forandrer kulevekt med 0.1 gr og sender den 1500 meter utover myra så vil det ha noe å si. Men, ytre faktorer er mest sannsynlig mye viktigere så langt ut, men da spiller vel samtidig ikke denne spissingen av kula all verdens rolle uansett? Og hvordan ha et empirisk godt nok grunnlag for det?

 

At det er lage verktøy for jobben tilsier ingenting annet enn at det finnes en kar der ute som er flink til å overbevise om at dette er nødvendig å gjøre - du skulle bare visst mengden verktøy jeg har samlet på opp gjennom årene som ikke brukes lenger.... :mrgreen::oops:

 

Jeg kan ikke vise at det hjelper å bedre kulespissen på bakgrunn av den skytingen jeg bedriver, og for meg er det argument godt nok. Har prøvd, gidder ikke mere.

 

0.04 forskjell på ogivalen vil jeg si er akseptabelt, med unntak av dersom du kjipper kula godt inn i bommene. Da vil jeg helst sett halvparten. Skyter man med jump, helt OK i mine øyne.

 

At du tror customkuler er dyrere får stå for din regning, jeg VET at de ikke er det. Jeg kjøper jevnlig customkuler til <3 kr/stk, og betaler aldri > 4 kr/stk. Men merk, jeg skyter med 6 mm, av og til .30. For .338 custom (om det finnes) er det muligens dyrere, jeg vet ikke. Jeg tar de også inn selv med betaling av nødvendige lisenser.

 

At customkuler er bedre er det liten tvil om, de er jevnere på alle mulige måter. Vektavvik < 0.1 gr, ogivalavvik < 0.001'' og jevnere trykk under pressing. Igjen, jeg har hovedsaklig erfaring med nevnte 6mm og .30, og snakker på bakgrunn av det. At SMK og Berger er mest aktuellt i vår verden henger på tilgjengelighet.

Link to comment
Share on other sites

At customkuler er bedre er det liten tvil om, klipp klipp klipp

jeg har hovedsaklig erfaring med nevnte 6mm og .30, og snakker på bakgrunn av det. .

 

Hvilken kuler ? merket jeg ble nysgjerrig her nå :-) Har lurt fælt på om en skulle fått tak i noen JLK for prøving - men har foreløpig blitt med tanken.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt ca 8000 7 grams Scenar i Sako 75 SS. Med en utgang på ca 855. Enda setter jeg 5 skudd innafor 20mm på 100 meter hold, bare jeg gjør mitt og er i form. Da er faktisk kula 'jevn nok ' for meg :wink: Fins sikkert mye annet som er bra også, men jeg er for lat til å prøve. Når man blir såpass ladenerd som sauer 150 beskriver, er det vel tvilsomt at man noen gang blir fornøyd...kan fort bikke helt over da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dere diskuterer "skikkelig" langhold, jeg vil begrense meg til DFS-skyting (vi hadde et hold på ca. 675 meter (militær halvfigur) på et lagsmesterskap en gang - ).

 

Etter at Scenar kom med "samme tambak" på 7, 8 og 9-grams kuler, har jeg brukt 7-grammeren til all DFS-aktivitet, også feltskyting i vind. Avkommene brukte 100 grs. Sierra som Rekrutt-ladning (den er minst like presis på 100, og kanskje på 200 meter), men gikk over til Scenar'en når de begynte på 2/300-meter. Hvis jeg skal gjette, har jeg kanskje ladet 10.000 100 grs. Sierra og 20.000 7 g Scenar?

 

Ladet til ca. 835 m/s gir 7 g Scenar snill rekyl og mer enn god nok presisjon. I Krag gir denne kula fordelen av lett rekyl, samtidig som patronene oppfører seg skikkelig i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

At customkuler er bedre er det liten tvil om, klipp klipp klipp

jeg har hovedsaklig erfaring med nevnte 6mm og .30, og snakker på bakgrunn av det. .

 

Hvilken kuler ? merket jeg ble nysgjerrig her nå :-) Har lurt fælt på om en skulle fått tak i noen JLK for prøving - men har foreløpig blitt med tanken.

 

Har ikke test JLK, men at de ikke eksporterer små mengder er ikke noe egentlig problem. Finn en person i USA som jobber med eksport, og kan regelverket. Kuleprodusentene er livredde for å gjøre feil, naturlig nok, og misforstår ofte regelverket. Bestill hva du ønsker, og få sendt det til personen som håndterer eksporten og papirarbeid, og det meste skal være i orden på den siden av dammen. Blir selvsagt dyrere jo mindre man bestiller, naturligvis, men dette er heller ikke kjempedyrt. Forøvrig en fordel å finne en person som har vært gjennom mølla før. Jeg har noen navn om du er intr. Hovedproblemet er at regelverket er forstått fullt ut av svært få, og ofte offer for misforståelser.

 

Selv foretrekker jeg å bruke personer som skyter aktivt selv, og som gjerne er små rent produksjonsmessig. Mange av de der borte. Jeg skyter mindre og mindre langt selv for tiden, men tilgangen på 6mm kuler med vekt på 115 gr er stort sett god.

 

For kortholds BR finnes det også bra kuler å få tak på i England, ryktene sier at de etter hvert også skal produsere .30 lette kuler (< 120gr) for poengskyting BR (100 & 200). Såvidt meg bekjent lages det lite for langhold i England, men jeg kjenner heller ikke hver krik og krok der.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke enkelt å få tak i JLK? Kjøpe fra Fox Firearms i UK da? Swampworks eksporterer ikke enkeltpakker sist jeg sjekket, og det er litt synd, siden de amerikanske prisene deres er langt fra forferdelige .

 

Kjøp av enkeltpakker blir alltid dyrt når det kommer til eksport, lisensen har en pris uansett. 2-3000 kuler (eller mer) derimot så blir det mer fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...