Jump to content

HSE sin salongrifle


HSE

Recommended Posts

Jeg klarer ikke dy meg lenger og måtte bare lage en liten tråd om Salongrifla mi, det er en gammel Brno fra 1967 som nå har fått en real overhaling, noe som innebærer kappe løpet til minste lovlige lengde, pga total lengden ble det 47 cm, sette på en demper til 223, grunnen til at jeg valgte denne dempern er et par ting, bla at den hadde det minste utgangshullet av 22. dempere, samt at den ikke var så veldig dyr. (sonic 45 demper) Den har også fått seg en runde med Raudnakke sin mirakel kur til trestokker, og nå for en drøy time siden ble den toppet med en 3-12x44 MTC viper kikkertsikte. Nå burde man vel være klar for og kneppe noen kråker til sommeren :mrgreen:

 

i1grhy.jpg

Beklager dårlig mobiltelefon bilde, kommer flere bilder etterhvert

Link to comment
Share on other sites

Kan dessverre ikke se bilde, sikkert pga. noe blokkeringer i jobbserver. Men det høres ut som om du har gjort en gjennomgod oppussing.. :)

 

Er de bra disse MTC kikkertene? Er i utlandet på jobb nå og en sjappe i nærheten selger MTC kikkerter... Ser de har en som heter Viper 4-16x50 og en som heter Genesis 5-20x50 som frister litt.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært en tur på banen og dratt av 30-40 skudd med den, ang kikkertsikte så må jeg si at jeg digger retrikkelet SCB (Small Caliber Ballistic) masse streker det går ann og leke seg med. optikken virker helt ok til den prisen, lyset er nok litt i sterkeste laget på lav styrke og tårnene kunne nok hatt en litt bedre utførelse. Men til litt i overkant av 2000kr for et kikkertsikte så kan man ikke akkuratt forlange kvaliteten til en Zeiss V. Alt i alt veldig fornøyd med kikkertsikte. (vil anbefale og bytte ut montasjene som følger med, dem virker litt jalla)

Neste utfordring nå vil nok bli og gjøre avtrekket lettere, til finskyting med denne så er det jo døden og måtte bruke mye makt for og dra av et skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri fått målt noe samling med den enda, litt flaut i og med det er den børsa jeg har hatt mest. Jeg har store planer om og teste horder med ammo og avstander. på banen i dag ble det stort sett skruing, 100m på elektronikk med litt vind krever litt skruing. Skal legges til at den går såppas at det går ann og skyte hodeskudd på skjære på 60m. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser snasent ut det der HSE, fikk sett bildet av salongen din nå :) Kan anbefale deg å prøve Winchester sub, den er kjent for å samle godt i ganske mage smelljern. Samler knallbra i min Ruger 77/22, og trenger du noe mer hissig noe så er CCI Velocitor en som er verdt å prøve. Begge de jeg nevner er noe av det bedre jeg forer min salong med :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg også fått kostet på børsa nye montasjer, dessverre var det kun Tikka montasjer som passet så jeg røyk jo på bortimot 1500kr bare i montasjer, men det skal koste og være kar har jeg hørt rykter om. Børsa og kikkerten skal testes ut skikkelig nå i helgen, har med 3-400 skudd når jeg nå skal reise bort litt, håper bare det holder til i morgen sånn at jeg får kjøpt inn mere ammo :winke1: skal ikke se bort ifra at det kommer noen bedre bilder snart også

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei HSE!

 

Lekker kråkekiller du har der :mrgreen:

 

Ble nysgjerrig på den kikkerten jeg også gitt!

Om jeg handler en slik skal den på en salong, så jeg lurer på om det er AO på den? Evt hvor "nærgrensen" går for skarphet og slikt, samt hvor du kjøpte den? :)

 

Har en BSA essencial 3-9x40 AO nå, men den har kun trådkors... ser helt klart fordelen med ditt retikkel :)

Link to comment
Share on other sites

Raptr92: Jeg kan justere skarpheten ned til 10 yrds :winke1: den krever en del justeringer på kortere hold med mye zom, men når man får justert den riktig er skarpheten upåklagelig.

 

Testa salongrifla litt mer i dag, (forbredelser til kammersmellen) så går den spott on på 30 m, så man har et utgangspunkt. nå er det bare og jobbe seg fram til nyaktige klikk ned til 10 m og ut til 100-120m sånn at kråkene skal få leve litt farlig :winke1:

 

 

Marmarius: Her er en link fra der jeg kjøpte kikkerten http://opticswarehouse.com/acatalog/MTC_VIPER.html

Link to comment
Share on other sites

Da har salongen fått seg enda en liten oppgradering til kråkejakta, nemlig cammo. hadde en m3x1 cammo ponco liggende, en saks og litt strips og vips så den slik ut. Skal sies at største grunnen jeg gjorde dette var for og forhindre reflekser, en stor demper og en lang kikkert er ikke akkuratt gunstig med tanke på synet til kråkefuglene. Leker litt med tanken om Duracoat etterhvert, men det får jeg vurdere litt mer etterhvert, inntil vidre får dette oppsettet duge :winke1:

 

 

1hb95z.jpg

qz2br9.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

Slopestyle: jeg har ikke fått det bekreftet at treffpunktet forandrer seg ved zooming, men jeg har en liten misstanke om at det skjer ting når man skrur litt på zoomen ja. Skal også sies at jeg ikke har fått skutt fult så mye med salongen i fjor som ønskelig. Men når tiden strekker til så skal det utarbeides en nøye kompanseringstabell i forhold til "juletre" retrikkelet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...