Jump to content

Remington 700 - drit? en triumf for kontinuerlig utvikling?


Pripyat

Recommended Posts

Leste denne tråden forleden om 700-låskassen fra Remington, og det var interessant.

En mengde med briter som krangler om 700-kassen fra remington.

 

http://ukvarminting.com/forums/index.ph ... =258&st=20

 

Hva mener folket på kammeret? Er 700 en skikkelig billigslarkepurke som bare lever i kraft av den er grisebillig - eller er den god konstruksjon jmf. med sako/tikka og andre systemer?

Link to comment
Share on other sites

Men han har jo faktisk noen gode poenger. Jeg vet ikke hvor mye det utgjør i praksis, men dette med rund kasse og løs rekylklakk høres i det minste fornuftig ut.

 

Minner meg litt om mauser-kassen på mange måter, at de er populære og at feks forsvaret bruker de til skarpskyttervåpen betyr ikke at det er en spesielt bra eller presis konstruksjon. Praktiske valg som tilgang og erfaring teller også inn.

Link to comment
Share on other sites

Mye tull man ska høre. Remington 700 er som en mauser. et enkelt pålitelig og robust arbeidsjern, ingenting mer. jeg har problemer med og få slitt ut min gamle 700.. og den nærmer seg 20 år. i tillegg er den meget presis. så er det drit..? ehh.. nei....

Link to comment
Share on other sites

Det er vel poenget i den tråden; rimelig, pålitelig og til tider oppskrytt (akkurat som M98). I følge 'kanerne er jo dette kasse nr1 for presisjonsbygg (utenom BR), men man vet jo hvordan de folkene tenker. Hvis det ikke er "made in US" så er det skjit, og stort ettermarked = kvalitet.

 

Grunnen til at jeg engasjerer meg er at vi har diskutert muligheten for å designe vår egen kasse, og da har jo 700-designet kommet opp som et aktuelt utgangspunkt. Dette med vridning av runde kasser hadde jeg ikke tenkt på, så nå lurer jeg på om en fast klakk eller Sako-type er nok til å fikse det. For runde kasser har definitivt sine fordeler når det kommer til maskinering.

Link to comment
Share on other sites

mine remington 700 samler på 10mm. så ett drittvåpen/kasse er det ikke. selv om de blir pimpet litt opp.

 

men en ting vi må se på når børsemakere fra US omtaler ett US våpen, eller en tysker snakker om ett tysk våpen. nasjonalisme har litt å si tror jeg. det vært en norsk børsemaker som designet, lagde og masseproduserte 700 kassa og kalt den johansen700 så tror jeg nok de fleste nordmenn ville kalt den verdens beste kasse :lol:

men en remington 700 er grei nok til alt av jakt her i norge, og det skal ikke mye utskiftninger til før man er på høyde med ett blodtrimmet presisjonsverktøy. man får en jævlig god 700 for 20 - 25000 før optikk.

 

jeg mener ett godt utvalg av reserve deler ikke gjør kassa eller børsa bedre eller dårligere, men er jo ett unektelig pluss at du kan få tak i byttedeler raskt og til en grei penge. det at den er mye brukt av skarpskyttere både militært og i div SWAT styrker gjør jo bare at det lages enda mer presisjons deler til kassa og at utvalget blir større og prisene lavere. ikke akkurat ett gedigent pluss, men ett lite pluss må det jo være :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har lest om at hevearmen har falt av enkelte steder - Det er litt dårlig!

har aldri hørt eller lest det noe sted. men har du en link eller kilde henvisning?

var det ett våpen som er "normalt" vedlikeholdt, eller utsatt for slag/fall skade, eller fikset på av en som ikke kan skille skrutrekker fra slegge?

Link to comment
Share on other sites

Rem 700 ville neppe vært verdens mest produserte sivile boltriflle om det var drit. Den er billig ja, men det finnes masse annet som er billigere.

Hevarmen på en 700 er slagloddet, så det går an å slå den av, men ikke med hendene, og en annen hevarmskonstruksjon hadde sansynligvis bøyd seg eller brukket under samme belastningen.

Link to comment
Share on other sites

Du kan lese om det flere steder, bare google Rem 700 bolt fell off

Jeg leste om det her:

 

http://www.thehighroad.org/archive/inde ... 13483.html" target="_blank" target="_blank

 

hmmm ser ut som at det er noen få som har en produksjonsfeil, ikke så veldig redd for det egentlig. Hvis du opplever det og skriver mail enten til importør/forhandler eller remington selv tror jeg du ganske fort får ei ny kasse eller reparert det fortere enn råd er.

men om vi skal trekke parareller her så har jeg jo sett topgear der BMW m5 skulle rundt bane og måtte ha 3 forsøk før den kom seg rundt helskinnet, samme med Mercedes Mclaren som de testet for ett par år siden som gikk opp i røyk under vanlig landeveis kjøring. Så selv de beste kan gjøre feil på toppmodellene.

 

men takk for linken :)

Link to comment
Share on other sites

Hevearmene som har blitt BRUTT av var visstnok av et parti som ble hovedsaklig laga til 788, hevearmer til 700 ble laget sammens med disse. Disse ble kaldlodda til bolten slik at heftinga ikke ble like bra som om de skulle være varmlodda. Og dette er fra FØR 1983! Morsomt at slike argumenter får leve. De er jo ikke engang feil i denne sammenhengen... :roll:

 

Er ikke verre enn å TIGe de på igjen. Om man har tilgang til TIG da...

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke ment for å henge ut noen, men de som her skriver at rifla går hull i hull. Hadde det vært en ide å ta denne testen?

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=70325

Hvis du gidder å lese litt resultater fra BR stevner rundt 1998-2002 (Tar i så jeg er sikker på å treffe riktige åra :D ) så ser du fort hva en std Rem 700 i .308w kan prestere :wink:

Men...! Èn ting er at om rifla samler 5 skudd på 4mm (3 skudds er alt for lite) en gang. Noe helt annet er hva rifla presterer i snitt. Da er det nok ikke bare Remington som er ræva.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...