Jump to content

Teori vs. Praksis - farging av hylser ved omlading


BenA

Recommended Posts

Har det vært tatt opp tidligere eventuelle måter å "tagge" sin egen ammo med f.eks blekk eller matfarge, og eventuelle påvirkninger på våpen/mekanikk.

 

Ser f.eks for meg ett vannbad (minimal mengde vann og farge), la det rulle litt rundt og la det tørke, vips så har man hylser som er 100x lettere å finne..

Link to comment
Share on other sites

Tusj på tennhettene har funket for meg. Bruker man fargekode, kombinert med prikk, kryss osv., og refererer til samme symbol i ladenotatboka går det greit.

 

Man bør finne penner som etterlater minst mulig griseri på støtbunnen.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at løsningen som LabRat fant frem til her er den helt klart beste, man kan tusje på bunn av hylsa etc, men om man skal "tagge" 1000 hylser i slengen er jo en slik kjemisk reaksjon overlegent, bare å stikke innom apoteket og høre om de har det som trengs for en av fargene.. Dessuten er det mye lettere å lete etter en helfarvet hylse enn en som er farvet i bunn, stripe rundt etc..

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig er meget skeptisk til farging av messingen ut fra metodene som LabRat linker til..

Slike blandinger med kjemikalier kan da umulig være godt for hylsene. Jeg innbiller meg at messingen vil bli svekket, sprø, eller forandrer struktur på en eller annen måte som gjør de uegnet som hylser til skytevåpen.

 

Det kan være at det kun dreier seg om sunn skepsis... Noen metallurger her som kan bekrefte/avkrefte?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du trenger å bekymre deg så mye for det. Det er riktig at slik behandling vil påvirke metallet, men så lenge det er snakk om korte dypp så kan det kun være overfladisk. Blir hylsene liggende lenge i korrosivt miljø kan mye galt skje, fra regelrett tæring til utvasking av legeringselementer (typisk sink). Men slike reaksjoner tar tid, og disse badene trenger som regel bare noen minutter.

Link to comment
Share on other sites

Sterke eller konsentrerte syrer kan være skadelig for hylser, særlig om de får ligge en stund. Disse fargene skal legge en farge, og er sannsynligvis ikke like korrosive som rensemidler ment til å fjerne oksider og skitt. Når det er sagt, jeg ville neppe behandlet superdupersettet med BR-hylser med slike midler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tjash.. Jeg har nå en fire-fem bokser som jeg bruker for å sortere hylser og ferdige lada ammo. Og nå som jeg har funnet ladinga som går bra på langholdsbanen så står det sirlig skrevet på innsiden av aktuell boks hva patronen inneholder som da korresponderer til lade-dataen min som viser hvor mange omganger hylsa er blitt lada.. Fungerer iallefall opp til nå greit.. Skeptisk mot å få mere gønk inn i kammer og løp enn strengt tatt nødvendig.. :)

Link to comment
Share on other sites

Tjash.. Jeg har nå en fire-fem bokser som jeg bruker for å sortere hylser og ferdige lada ammo. Og nå som jeg har funnet ladinga som går bra på langholdsbanen så står det sirlig skrevet på innsiden av aktuell boks hva patronen inneholder som da korresponderer til lade-dataen min som viser hvor mange omganger hylsa er blitt lada.. Fungerer iallefall opp til nå greit.. Skeptisk mot å få mere gønk inn i kammer og løp enn strengt tatt nødvendig.. :)

 

Tråden handler ikke om å sortere hylser etter ladning, men om å helfarge hylsene slik at de er lettere å finne blandt annet som ligger på bakken/banen.

Link to comment
Share on other sites

Er disse ingrediensene Apotek mat, eller annen type spesialforretning? Malerforretning kanskje? Kommer garantert til å prøve dette på en batch hylser, sort eller rød variant.

 

Uten å ha sett så nøye gjennom lista tipper jeg du finner det meste på e-bay til omlag 1/10 av apotekpris. Vær dog forsiktig om du skal forsøke deg på dette. Flere av kjemikaliene er sterkt etsende eller giftige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...