Jump to content

Kombi eller drilling


Target

Recommended Posts

Har planer om å gjøre våpengarderoben komplett og da MÅ et kombinasjonsvåpen være med. Er imidlertid veldig usikker på om jeg skal gå for en ren kombi eller en drilling, men noe er klart:

 

Haglekaliberet skal være 12, og riflekaliberet skal være 7x57R. Blir det en drilling så skal det være to hagleløp og ett rifleløp.

 

Foreløpig har jeg vurdert Krieghoff, Blaser og Merkel.

 

Har alltid hatt sansen for Merkel, men de to andre merkene er sikkert vel så bra (bedre?). Krieghoff er i allefall dyrere.

 

Målet er å komme under 30 store, men jeg kan under press gå noe over.

 

Så da lurer jeg på om noen har sterke meninger om kombi kontra drilling, og om hvilken produsent som jeg bør gå for.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er et spørsmål om smak og behag, rett og slett. Jeg MÅ ha drilling, men jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har skutt begeg hagleløpene. Egentlig har jeg båret på et unødvendig rør i de årene jeg har jaktet med drilling. Men jeg må ha det.

 

De tre produsentene du nevner er høykvalitet alle tre. jeg har hatt Merkel K96 og Blaser D99. topp våpen. Den eneste ulempen jeg ser med Blaseren er oppspenneren på hagleløpene. Venner du deg til den så er det tut og kjør synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Mye ræl og... klarer du å skille? En jungel av skrot og skjulte juveler..

 

Det er vel kanskje ikke så vanskelig i dette tilfellet? Trådstarter vil ha en Krieghoff, Merkel eller Blaser, og er bestemt på at det skal være kaliber 12 og 7x57R. Det er ikke så veldig mange slike drillinger på egun.de. Tyskerne er glad iklaiber 16 i hagleløpene, det går bort en stooor prosendel dersom man (av en eller annen grunn.....) vil ha kaliber 12! Litt forsking på typebetegnelser innen de tre produsentene og hva som er/var kvalitet så bør det går bra å skille ræl og juveler. Dersom han vil gå for en Blaser så er det i alle fall liten tvil, D99 har ikke blitt produsert så lenge. For øyeblikket er det ingen Blaser eller Merkel drillinger som samsvarer med trådstarters kriterier. Det er noen få Krieghoff drillinger som er i nærheten i alle fall:

Denne er 12, rifleløp 7x65r http://egun.de/market/item.php?id=3817740

Denne med rifleløp i 30-06 http://egun.de/market/item.php?id=3802982

 

Det er stor forskjell på å følge med på egun etter noe avgrenset, slik trådstarter ønsker, og å kikke på alt som tilbys der.

 

For øvrig, min erfaring er at det ofte står Kein International (altså at selger ikke vil selge til utlandet), men det går helt fint så lenge handelen går via et Tysk firma.

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Produseres ikke Blaser D99 kun i kal 20? Jeg trodde i hvertfall det, så da faller vel denne bort ettersom trådstarter vil ha kaliber 12..

Det er korrekt.

 

.. jeg må bare si det, kaliber 12 er etter mitt skjønn ikke optimalt i en drilling. Jeg hadde det i min første drilling, og den ble fremtung. Man merker det etter en dag i rypefjellet! Har hatt kaliber 20 i to drillinger, og det var fint. Har 16 nå, og har ikke jaktet med børsa enda så jeg har ikke erfaring med det, men erfarne drillingentusiaster sier at det er gullegodt. 7x57r er fint det! for meg er det likegyldig hva slags kravepatron det er så lenge den holder storviltkravet. Jeg har hatt drillinger i 6.5x55, 6,5x57R, 30R Blaser og har nå 7x65R. Kan ikke si at det spiller noen rolle hva det står på hylsa, alle disse kalibrene gjør jobben. Kravepatron er å foretrekke selvsagt, for ikke å risikere problemer med ekstrasjon av hylsa. Men jeg hadde aldri noe plunder med 6,5x55 og jeg innbiller meg at dette er mer av et skrivebordsproblem enn et reelt problem.

Link to comment
Share on other sites

Mye ræl og... klarer du å skille? En jungel av skrot og skjulte juveler..

 

Det er vel kanskje ikke så vanskelig i dette tilfellet? Trådstarter vil ha en Krieghoff, Merkel eller Blaser, og er bestemt på at det skal være kaliber 12 og 7x57R. Det er ikke så veldig mange slike drillinger på egun.de. Tyskerne er glad iklaiber 16 i hagleløpene, det går bort en stooor prosendel dersom man (av en eller annen grunn.....) vil ha kaliber 12! Litt forsking på typebetegnelser innen de tre produsentene og hva som er/var kvalitet så bør det går bra å skille ræl og juveler. Dersom han vil gå for en Blaser så er det i alle fall liten tvil, D99 har ikke blitt produsert så lenge. For øyeblikket er det ingen Blaser eller Merkel drillinger som samsvarer med trådstarters kriterier. Det er noen få Krieghoff drillinger som er i nærheten i alle fall:

Denne er 12, rifleløp 7x65r http://egun.de/market/item.php?id=3817740

Denne med rifleløp i 30-06 http://egun.de/market/item.php?id=3802982

 

Det er stor forskjell på å følge med på egun etter noe avgrenset, slik trådstarter ønsker, og å kikke på alt som tilbys der.

 

For øvrig, min erfaring er at det ofte står Kein International (altså at selger ikke vil selge til utlandet), men det går helt fint så lenge handelen går via et Tysk firma.

 

Bent

 

Joda, men mye ymse tilstander på det som legges ut der. Kvaliteten på geværene er også sterkt avhengig av når de ble produsert. Merkel til eksempel tok et svalestup i så henseende på 70-tallet ut utover..

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal du bruke våpenet? Som hagle med mulighet for rifleskudd, eller rifle med mulighet for hagleskudd?

 

Hvis du skal bruke det på støkkjakt, og er enig med Jørun Lien om at en kombi må ha hagleavtrekkeren fremst, kjøp drilling. Skal du jakte mest rådyr, kjøp like gjerne en lett kombi. (jeg har begge deler)

 

 

 

Jeg hadde kjøpt brukt. Ikke vært så fast bestemt på kaliber, kaliber 16 er helt topp. For 30 tusen, får du en gammel håndlaget drilling i tyskland, samt penger igjen til nok børsemakerarbeid til å få den i god stand.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal du bruke våpenet? Som hagle med mulighet for rifleskudd, eller rifle med mulighet for hagleskudd?

 

Dette er et godt spørsmål. Dersom du skal jakte fugl og skyte fluktskudd så vil du ha behov for en annen børse enn om du skal jakte kun rådyr.

 

Hvis du skal bruke det på støkkjakt, og er enig med Jørun Lien om at en kombi må ha hagleavtrekkeren fremst, kjøp drilling. Skal du jakte mest rådyr, kjøp like gjerne en lett kombi. (jeg har begge deler).

 

Ehhh? Jeg tror aldri jeg har sett en drilling med hagleavtrekkeren fremst?? De jeg har hatt, og forsøkt, har alle rifelavtrekkeren på fremste avtrekker. Gjerne i kombinasjon med snellert.

 

Jeg hadde kjøpt brukt. Ikke vært så fast bestemt på kaliber, kaliber 16 er helt topp. For 30 tusen, får du en gammel håndlaget drilling i tyskland, samt penger igjen til nok børsemakerarbeid til å få den i god stand.

 

Jeg solgte min Blaser D99 og kjøpte en gammel Tysk dame

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=66125&hilit=sulfina Men det er klart at det er enklere (og sikrere) å kjøpe en moderne drilling, en Merkel eller en Krieghoff av ny årgang. Jeg har blitt bitt av basillen og gleder meg stort til å jakte med den gamle dama mi!

Link to comment
Share on other sites

Nå snakket jeg om kombi, hvor hver avtrekker bare har en funksjon.

 

Hagledrillinger har normalt hagleløp på både fremre og bakre avtrekker, men fremre tar også rifleløpet, hvis omstiller/oppspenner er aktivert. Er ikke din drilling slik, Skaubjønn? Min er.

Link to comment
Share on other sites

Tror Amatør har et godt poeng her, det er vel sånn at hvis drillingen har 2 avtrekkere så tar de hvert sitt hagle løp, mens det er den fremste som tar rifle løpet etter omstilling eller oppspenning som er tilfellet med Merkel k 96, Har også hatt Blaser sin drilling, men det ble vanskelig å spenne opp i raske fugle situasjoner. Derfor kjøpte jeg Merkel der hagleløpene kan avfyres etter vanlig avsikring, mens oppspenneren er for kuleavfyring. Det er nok en god ide og se på bruksområdet før valget tas :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nå snakket jeg om kombi, hvor hver avtrekker bare har en funksjon.

 

Hagledrillinger har normalt hagleløp på både fremre og bakre avtrekker, men fremre tar også rifleløpet, hvis omstiller/oppspenner er aktivert. Er ikke din drilling slik, Skaubjønn? Min er.

 

:oops: joda... de fleste hagledrillinger er slik... Mea Culpa.

Den jeg har nå har for øvrig singletrigger for begge hagleløpene på bakre avtrekker, men det er jo en spesialløsning.

 

Grunnen til at jeg tenkte at det er hagle på bakre avtrekker er at jeg stort sett bruker min drilling til kombinasjonsjakt etter rådyr, der jeg har mulighet til å kneppe en and eller en storfugl dersom sjansen byr seg. Stort sett er fremre avtrekker dedikert til rifleløpet altså. En annen ting er at jeg ser overhodet ikke problemet med å brukre bakre avtrekker til hagle. Jeg har hatt det i maaange år og aldri tatt feil. Kanskje det bare er meg?

Link to comment
Share on other sites

Merkelig greie det der Pripyat, jeg har hatt mange tilfeller av havesyke, og har kjøpt og solgt en rekke forskjellige våpen oppigjennom :oops: Jeg har jaktet med sikring på kolbehalsen både på rifler og hagler, flaggsikring, sikring på siden av kolbehalsen, i avtrekkerbøylen, hane (bøylerifle), forskjellige oppspennere, greenersikring, kolbehalssikring som gikk feil vei (BRNO 602) og gud vet hva. Og hagleavtrekker på fremre og bakre avtrekker. Jeg har aldri lagt merke til hvordan sikringen har gått av i en jaktsituasjon, det bare skjer. Heller aldri valgt feil trigger. Kanskje det bare er slik at folk er forskjellige? Mange skriver her om viktigheten av å bruke et system som sitter i fingrene, og at de ønsker samme system på hagla og drilingen, for eksempel. Det er ikke et tema for meg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill - jeg har konkludert på våpentype - det blir en kombi og det står mellom Blaser og Merkel. Må få kjent på begge modellene før endelig avgjørelse :D

 

Hvis noen lurer på bruksområde til kombien, så er det en kanskje uvanlig kombinasjon av rypejakt og reinsjakt (hvis reinskortet er ubrukt når rypejakta starter) :D:D

Link to comment
Share on other sites

Merkelig greie det der Pripyat, jeg har hatt mange tilfeller av havesyke, og har kjøpt og solgt en rekke forskjellige våpen oppigjennom :oops: Jeg har jaktet med sikring på kolbehalsen både på rifler og hagler, flaggsikring, sikring på siden av kolbehalsen, i avtrekkerbøylen, hane (bøylerifle), forskjellige oppspennere, greenersikring, kolbehalssikring som gikk feil vei (BRNO 602) og gud vet hva. Og hagleavtrekker på fremre og bakre avtrekker. Jeg har aldri lagt merke til hvordan sikringen har gått av i en jaktsituasjon, det bare skjer. Heller aldri valgt feil trigger. Kanskje det bare er slik at folk er forskjellige? Mange skriver her om viktigheten av å bruke et system som sitter i fingrene, og at de ønsker samme system på hagla og drilingen, for eksempel. Det er ikke et tema for meg.

 

Man blir vel vant med alt mulig... 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen lurer på bruksområde til kombien, så er det en kanskje uvanlig kombinasjon av rypejakt og reinsjakt
Rypejakt betyr støkkjakt, og da er det svært få som blir fornøyd med oppspenner, fordi det går for sakte. Men til den bruken du skisserer kan du godt bruke en kombi med bare én slagmekanisme, og da er ulempen med oppspenner noe mindre.

 

Men til akkurat den kombinasjonen ville jeg ha valgt en drilling, selvsagt uten oppspenner på hagleløpene.

Link to comment
Share on other sites

Den optimale kikkerten til trådstarters jaktkombinasjon, er etter min mening en lett 3-9x36. Swarovski Z3 ville være min favoritt. Jeg er enig i at den 8x56 blir noe for stor og tung. Men det finnes mange eldre drillinger i topp stand som i stedet har en fast 6x i hakemontasje, som ville vært svært egnet til å kneppe på, når man har mulighet for å skyte rein. Mens man går etter rypa, ligger siktet i sekken.

 

Så da lurer jeg på om noen har sterke meninger om kombi kontra drilling
Til din bruk, er i hvert fall min sterke mening: Drilling. Med 30000,- i budsjett er det mulig å kjøpe en velbalansert håndlaget drilling, brukt. Kjøper du ny, rekker ikke budsjettet til geværet engang, og så kommer montasje og sikte i tillegg (Vågsland tar 9000,- for en ny hakemontasje.)
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill - er fortsatt på kombi :D

 

Er også mer og mer på Merkel B3 eller B4. Har skjønt at B3 spenner begge hanene mens B4 spenner en.

 

MEN Merkel har noen andre kombimodeller også: 2010D, 2011D og 2012D. Noen som kjenner til disse?

Link to comment
Share on other sites

Tja, dersom ikke prisen går noe særlig mer opp kunne denne være aktuell for meg. Finfin kombinasjon av rypehagle og revebørse i samme våpen.

Sparkel og Duracote? :lol:

 

Kvitter meg da med den o/u jeg har slik at jeg forsatt har rom på garderoben til impulskjøp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallo -jeg tar opp min egen tråd igjen. Som sagt tidligere har jeg bestemt meg for en kombi og valget har frem til nå stått mellom Blaser og Merkel. Krieghoff er ute siden ultraen kun kommer i 20 kaliber på hagleløpa (og jeg skal ha 12). Har sjekket ut Blaser på XXL og må si jeg ikke helt vet hva jeg skal mene om opplegget med gummiforing mellom løpa. Det hele virker veldig spinkelt. Jeg skjønner at dette er for å få riflepipa tilnærmet frittliggende. Når jeg presset lett mellom løpa på tuppen, så flekset de tydelig fra hverandre.

 

Merkets B3/B4 har jeg ikke fått sett på enda (nesten ingen som har våpenet inne), men jeg lurer på om noen på forumet vet om de kjører samme system som Blaser, dvs. frittliggende pipe og ikke loddet? Og bruker Merkel gummiforing for å tette gapet mellom løpa?

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket ut Blaser på XXL og må si jeg ikke helt vet hva jeg skal mene om opplegget med gummiforing mellom løpa. Det hele virker veldig spinkelt.
Jeg tror eneste funksjon av den gummiforingen er pynt, slik at den skal se mer ut som en ordentlig kombi med loddete piper. :winke1:
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er kombier laget etter klassisk (riktig) mal. Ikke oppspenner, men vanlig sikring.
Jeg så etter på Merkel sine hjemmesider og ser at dette ikke er helt riktig. "D" står for Duo-håndspenner. Dvs at hanene kan spennes både med oppspenner, og ved å brekke våpenet.

 

Har du bestemt deg for om du vil ha oppspenner? Jeg foretrekker sikring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...