Jump to content

Spørsmål om pistolskyting, nybegynner.


TBO

Recommended Posts

Jeg har en onkel som har lyst til å begynne med pistolskyting, og samtidig ha med meg. Jeg er interessert, men har noen spørsmål som jeg håper at noen her inne kan svare på. Jeg har forstått det slik at alle som begynner med dette må igjennom et sikkerhetskurs. Etter dette så har man en prøvetid på 6 måneder i klubben før man eventuelt taes opp som hovedmedlem i klubben og kan erverve sitt eget våpen. Jeg ser at det konkurreres i flere forskjellige grener med alt fra fine til grove pistoler og revolvere. Et av spørsmålene er om man i løpet av denne prøvetiden på 6 måneder får prøve det som sporten har å by på, eller om man må vente til man er tatt opp som hovedmedlem før man får bruke grove pistoler. Jeg synes feltskyting virker mest interessant. Jeg kunne også ha tenkt meg å prøvd flere anerkjente pistoler, typisk militærvåpen som f.eks. Walther PPK og Colt M1911. Jeg har lest litt om de forskjellige konkurransegrenene og ser at det er våpenspesifikasjoner å forholde seg til. Ut ifra disse så ser det ut som f.eks. Colt M1911 (.45 ACP) er for stor/kraftig i forhold til det som er tillatt. Noen som kan bekrefte eller avkrefte akkurat det?

 

Hva må man regne med å betale for å drive aktivt med denne sporten/aktiviteten? Tenker spesielt på investering i våpen (ett til å begynne med etter 6 måneder, sannsynligvis en klassisk, grov militærpistol), løpende kostnader på ammunisjon og baneleie? Har man våpenlisensen på livstid, eller er det et krav om at den skal fornyes innen en viss tid, og at man må ha opprettholdt et visst aktivitetsnivå i denne perioden for å fortsatt kunne erverve våpenet og bruke det på bane?

 

Redigert:

Ser at denne tråden egentlig skulle ha vært plassert i en annen kategori, litt lenger ned på hovedsiden.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er en klubb som ønsker å ta vare på sine nye "aspiranter" vil du etterhvert få prøve det meste, du skjønner pistolskyttere er noen av de hyggeligste og mest hjelpsomme folk du kan finne..

Men, vi må alle lære å krype før vi kan løpe, derfor vil du få opplæring på cal.22 først. Etter en tid, når du begynner å få litt resultater vil du nok få prøve det meste.

Dog vil vi anbfale deg å trene litt (mye) med .22 da dette er det mest presise og lettest å lære å skyte med.

Det vil jo være lite opplysende å avfyre et stort (for stort) kaliber dersom man ikke treffer noe, det blir jo som å prøve Petter Solbergs Subaru i rushtrafikken...

Snakk med opplæringsansvarlig i klubben din, så vil nok dine ønsker bli oppfyllt..etterhvert.

 

It takes but one shot..

Link to comment
Share on other sites

Flyttet litt på tråden jeg, det var vel her du ville ha den?

 

Ellers er det vel ingenting som heter "hovedmedlem" eller prøvetid på medlemskap, men for erverv kreves det at man har fylt 21 år, har gjennomgått sikkerhetskurs og minst 6 måneders aktivt medlemskap (normalt tolket til trening 3ggr i mnd). Man kan være fullverdig medlem uten å fylle disse kravene, ja du kan endog delta i alle konkurranser uten å ha eget våpen.

Det er heller ikke noen begrensinger på hvilke våpen/kaliber du kan bruke, men de fleste klubber bruker bare 22-kaliber til nybegynnertrening (og det er det gode grunner til). Etter hvert får du nok prøvd det meste av våpen som dukker opp på banen bare du spør pent. Selv de mest gjerrige hjemmeladerne har problemer med å motstå tiggende blikk fra ferske skyttere :D

Link to comment
Share on other sites

:) Velkommen hit TBO. Vær litt oppmerksom på at det faktisk er STOR forskjell på hvordan

endel av spørsmålene dine løses / behandles på i de forskjellige klubbene!

Synd du ikke oppgir hvor i landet dette gjelder.. Ta kontakt med en kokal skytter og spør litt

der også! (Det finnes en link til de fleste av landets klubber litt lenger opp på forumet her..)

Link to comment
Share on other sites

Ut ifra disse så ser det ut som f.eks. Colt M1911 (.45 ACP) er for stor/kraftig i forhold til det som er tillatt. Noen som kan bekrefte eller avkrefte akkurat det?

 

Det kan jeg avkrefte, .45ACP er et populært kaliber i Militær Felt.

 

Hva må man regne med å betale for å drive aktivt med denne sporten/aktiviteten? Tenker spesielt på investering i våpen (ett til å begynne med etter 6 måneder, sannsynligvis en klassisk, grov militærpistol), løpende kostnader på ammunisjon og baneleie?

 

Kommer an på hva du mener med aktivt. Skal du skyte .45ACP er du nesten nødt til å lade selv. Jeg lader .45ACP til litt i overkant av 1KR stk. Våpenkostnad for en nybegynner...5000 og opp? I tillegg kommer ladeutstyr for et par tusen. Du bør også kjøpe en .22 for billig trening. Skal vi si det slik at du neppe havner under 10000.

De fleste klubber tar mellom 300-1000 kr i året for medlemsskap, dette inkluderer ofte baneleie.

Hvor i landet er du?

 

Har man våpenlisensen på livstid, eller er det et krav om at den skal fornyes innen en viss tid, og at man må ha opprettholdt et visst aktivitetsnivå i denne perioden for å fortsatt kunne erverve våpenet og bruke det på bane?

 

Lisensen gjelder i utgangspunktet for livet. For å kunne ha inntil 4 håndvåpen må du på banen 4 ganger i året.

Enten for å trene eller for å delta på dugnad/styreaktivitet.

 

\

Link to comment
Share on other sites

Da kom tråden på riktig plass også. :wink:

 

Vi er begge over 21 år og bor i Trondheim. Onkelen min snakket om en pistolklubb på Melhus som har sikkerhetskurs til lavere pris i forhold til Trondhjems pistolklubb. Jeg for min del kunne tenkt meg innmelding i sistenevnte ettersom den er lokalklubben, ganske stor, og har nærliggende skytebaner.

 

Angående kaliberet .45 ACP;

Ser at militærfelt tillater kuler med en diameter opp til 11.25mm, som også er, som jeg har forstått det, grensen for hva som er tillatt å erverve etter det nye forbudet kom. En kilde som jeg har sett på hevder at kulediameteren på dette kaliberet er 11.5mm. Er det et unntak? Når det gjelder Colt M1911, ser den ut til å være for stor i forhold til våpenmålene som er tillatt. Lengden på dette våpenet er 210mm. Jeg mener å ha lest at 185mm er maks. På en annen side så er det flere forskjellige varianter av denne pistolen. Mulig at en eller flere oppfyller kravene.

 

Takker for velkomst og svar.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye å rydde opp i :o

 

Når det gjelder medlemsskap i skyteklubb under NSF (NSF=Norges skytterforbund) som gjelder det store flertallet av pistolklubber så er det ikke noe som heter "prøvemedlemsskap". Envher som har betalt kontigent og har vært medlem i 4 mnd. eller hva det er har stemmerett på årsmøte, kan ta tillitsverv, og har samme rettigheter og plikter som alle andre medlemmer. Hvem som helst kan i utgangspunktet melde seg inn i en pistolklubb. Husk at alle disse klubbene må følge lovene til Norges Idrettsforbund, og der er det vel ganske klare regler for anti-diskriminering. Men når det gjelder skyting som jo som regel er grunnen til at man melder seg inn :wink: så finnes det en del lover og regler, både de som er bestemt av offentlige myndigheter, og regler som er forfattet av klubbene selv. Når det gjelder klubbenes regler er det veeeeldig mye ulik praksis :!: En del klubber har regler som etter min (meget personlige) mening er helt uholdbare, og ikke i tråd med lover fra NIF (altså Norges Idrettsforbund) eller den store røde boka (Min kopi av Norges Lover er rød).

 

Gangen i erverv av (hånd-) våpen og/eller oppstart som pistolskytter kan være slik som det gjøres i min klubb:

 

1. Man melder seg inn i klubben på et skjema som leveres klubben ved oppmøte på banen eller ved å sende det i posten. Når kontigent er betalt (for vårt vedkommende 650 i året+ 300 er det vel til NSF) har man rett til å delta i klubbens aktiviteter. For å kunne skyte selvstendig på vår bane må man ha deltatt på et sikkerhetskurs i regi av klubben. Man melder sin interesse for kurs (vanligvis når man melder seg inn i klubben) og vi "samler opp" interessenter slik at kurs avholdes 2-4 ganger i året. Kurset er vel 3 kvelder med 3-4 timer hver kveld og koster noen hundre tror jeg (mener det er ca. 5-600 kr?)

 

De som ikke har deltatt på kurs får ikke lov til å skyte selvstendig på vår bane. Vi kaller disse skytterne "rekruttskyttere" og de har egne tider på banen (1 time i uken). Da kan de få hjelp av en erfaren skytter og låne klubbens våpen. Klubben vår har vel 5-6 kaliber .22 pistoler, og 2 stk. 9mm pistoler. Klubben selger også ammunisjon til de kaliberne. Dette gjelder også folk som ikke er medlemmer, men de må betale en baneavgift som medlemmer slipper. Alle betaler for leie av våpen (tror det er 20 kr.??) uavhengig av type/kaliber. Det betyr i praksis at "hvem som helst" kan komme til oss på disse dagene og forsøke å skyte med pistol. De som synes dette er morro vil da som regel melde seg inn og etterhvert ta kurs.

 

Så langt har man altså tatt kurs, og kan komme 2 ganger i uken på innendørsbanen vår og skyte med klubbens våpen og betale 20 kr. pr gang i våpenleie+ammo selvsagt. Dette kan man gjerne holde på med så lenge man vil. Det er ingenting som sier at du MÅ ha eget våpen. Vi har flere skyttere (meg selv inkludert) som deltar eller har deltatt i felt-stevner med klubbens våpen. Det forgår slik at noen i klubbens styre tar med våpenet til stevnet og går sammen med medlemmet som låner våpenet gjennom banen (som regel skyter jo styremedlemmet selv også da).

Da kan du gjerne gå to runder på et feltstevne og skyte fin og militær. Om du spør andre i klubben kan det godt hende du får låne hans/henne våpen og gå en 3. runde med det våpenet (prøv revolver eller magnum!)

Så jeg vil påstå at når det gjelder mulighet til å prøve ut sporten er de relativ gode i vår klubb. Som andre har sagt så er det en god ide å skryte uhemmet av en annens skytters våpen - og så spørre om å få prøve :D

Klubben vår hadde et kurs i slutten av mai med helt nye skyttere - to uker etterpå deltok 2 av deltagerne på felt-stevne med lånte våpen (både klubbens og private) og hadde det morro :D

 

Men så vil man jo gjerne ha eget våpen. Da er reglene enkle og klare. Du må ha vært aktivt medlem i en klubb de siste 6 mnd. og ha fylt 21. år. Våpenet eller våpnene du søker på må kunne brukes til det programmet du oppgir du skal bruke det til, og klubben din må drive skyting (øvelse og/eller konkurranse) i det aktuelle programmet. DET ER ALT !

Og hvorfor skriker jeg ut denne påstanden? JO - fordi det er her det finnes mange "tolkninger" av reglene i ulike klubber. Noen skriver at du "må ha rent rulleblad" - DET ER FEIL. Noen skriver at du må ha deltatt på så og så mange skytinger - Det er også feil (Loven krever "aktivt medlemsskap i klubb" - du og klubben kan gjerne bli enig om hva det innebærer men det betyr ikke at klubben bestemmer (Det er det politiet som gjør))

Det er faktisk ikke noe krav til at du har deltatt på sikkerhetskurs, selv om de fleste klubber vil nekte deg tilgang til banen om du ikke har det (som de selvsagt er i sin fulle rett til), og det er vel tvilsomt at politiet vil innvilge deg tillatelse om du ikke har dette. Noen mener også at klubben skal "anbefale" en våpensøknad - enda mere pølsevev! Det ENESTE klubben skal svare på i en våpensøknad er om søkeren har vært aktivt medlem i klubben siste 6 mnd. og om det har det aktuelle skyteprogrammet som aktivitet.

 

(Det skinner vel ganske klart i gjennom at jeg har ganske klare meninger om en del ting her - og det er helt korrekt observert. Det skyldes at jeg mener en del klubber har et internt regelverk som er mer egnet til "skremme bort" nye skyttere med holdinger som at det nærmest er opp til klubbens å vurdere om du er "skikket" til å bli medlem og kjøpe våpen. Det er litt for mange som gjerne vil "hjelpe politiet" med både å vurdere potensielle kjøpere, og å innskrenke privat eie av våpen.)

 

(Når du kommer med slike spørsmål - bland annet dette med "prøvemedlemsskap - så sier det meg at du (eller din onkel) kanskje har snakket med en av de klubbene jeg snakker om)

 

Tilbake til Topic ...

 

Når det gjelder erhverv av våpen er det ganske vanlig å søke på flere våpen første gang. En ikke uvanlig "garderobe" til å begynne med er:

 

En pistol i kaliber .22 - Den kan brukes til veldig mange programmer på bane og felt. Er billig å bruke og bør brukes MYE for å få opp mengdetreningen. Her finnes det en del å velge mellom både nytt og brukt. Priser nytt fra ...er ca. 4500 en Ruger koster nå :?: til tett oppunder 20k for de mest avanserte konkurransevåpnene. Og et greit bruktmarked. Jeg vil under alle omstendigheter anbefale å kjøpe en .22 da dette er det beste kaliberet å lære seg å skyte med. Grove kaliber har ofte en tendens til å "kamuflere feil" grunnet bl.a kraftigere rekyl.

 

En Pistol i 9mm er ypperlig til Militærfelt. Her får du nytt fra 4-5 k til ...så mye penger du har. Mye brukt også her. (Her må du selvsagt gjerne velge en 1911 eller noe annet du liker - men som regel ønsker man å bruke så lite kailber som er lovlig å bruke i øvelsen -da det som regel er en sammenheng mellom rekyl/kaliber og treffprosent :wink: )

 

En revolver i kaliber .357 er også ypperlig, da det er "to våpen i ett", dvs. du kan skyte 2 ulike programmer i felt med den. Vanlig revbolverfelt hvor du bruker .38 Special ammo (som gjerne er ganske svakt ladet) og Magnum 1 felt. På magnum felt skyter man med .357 ammo som det faktor-krav til.

(Det samme gjelder forsåvidt for en .44 også - her kan du skyte revolver og Magnum 2 men det blir jo gjerne dyrere i forbruk da). En mye brukt revolver i .357 er f.eks S&W modell 686 som koster ny ca. 5800 kroner og oppover. Brukt i alle prisklasser.

 

Så - meld deg inn i en klubb i dag :D (Du sier ikke noe om hvor i landet du bor ??) og ta et sikkerhetskurs i klubben ved første anledning.

 

Så bruker du de 6 månedene du må vente før du kan kjøpe eget våpen til å skyte så mye som mulig med flest mulig våpen. Dersom "din" klubb er flinke til å rekruttere så får du delta på stevner med klubbvåpen og prøvd ut en del ulike pistoler, så har du sikkert fått gjort deg opp en mening om hva du vil ha når den tid kommer)

 

 

Så gjør som onkelen din sier og lykke til :D

 

GreyGhost

Link to comment
Share on other sites

Enig med det meste i innlegget over, bortsett fra en ting. Da jeg nettopp var ferdig med mine seks månder og skulle søke om våpen så måtte jeg ha anbefaling signert og stemplet fra klubben. Dette var noe nytt ifølge han på våpenkontoret hos politiet. De hadde et eget skjema for dette. Hvor man måtte skrive på kaliber på våpenet man søkte om og hvilket program det skulle brukes til.

Link to comment
Share on other sites

:D Prøv å finne en som er (som meg..) litt glad i å prate i din lokale klubb TBO!

Det finnes en MENGDE kunnskaper som du prater deg til.... Og det er viktig å komme

seg 'på bana' også.. Se og hør, lær og prøv!

nhd har fornuftige råd på siden sin synes jeg.

Bare husk at NÅR du skal søke, så søk heller om 4 våpen enn om 2!! Det er VIKTIG!

GreyGhost sitt innlegg var enkelt og greit TOPP! Les det et par ganger!

Link to comment
Share on other sites

Da kom tråden på riktig plass også. :wink:

 

Vi er begge over 21 år og bor i Trondheim. Onkelen min snakket om en pistolklubb på Melhus som har sikkerhetskurs til lavere pris i forhold til Trondhjems pistolklubb. Jeg for min del kunne tenkt meg innmelding i sistenevnte ettersom den er lokalklubben, ganske stor, og har nærliggende skytebaner.

 

Angående kaliberet .45 ACP;

Ser at militærfelt tillater kuler med en diameter opp til 11.25mm, som også er, som jeg har forstått det, grensen for hva som er tillatt å erverve etter det nye forbudet kom. En kilde som jeg har sett på hevder at kulediameteren på dette kaliberet er 11.5mm. Er det et unntak? Når det gjelder Colt M1911, ser den ut til å være for stor i forhold til våpenmålene som er tillatt. Lengden på dette våpenet er 210mm. Jeg mener å ha lest at 185mm er maks. På en annen side så er det flere forskjellige varianter av denne pistolen. Mulig at en eller flere oppfyller kravene.

 

Takker for velkomst og svar.

 

I Trondheim er det to klubber som er tilknyttet NSF, Trondheim Pistolklubb(http://www.tpk.no) og Viking Pistol- og rifleklubb(http://www.vprk.no). Samt en klubb som er tilknyttet NFPS, Trondheim Feltskyttere(http://www.tfs.no)

Link to comment
Share on other sites

Tre (gode) råd:

 

1. Start med NSF skyting. Alle trenger å lære grunnleggende presisjonsskyting. På bane frå du skyte mye, og det trenger du. I praktisk er det mye venting, lite skyting, og liten mulighet for grunnleggende trening. Etterhver (om et år eller to) bør du også prøve praktisk skyting. Utrolig morro og fint miljø i TFS.

 

2. I Trondheim melder du deg inn i Trondhjems pistolklubb. Det er der aktiviteten er. Jeg skyter ganske mye i Midt-Norge, og det er langt fra hver måned en ser en deltager fra Viking på stevnene. TPK er er utmerket klubb. Synd det er litt for langt unna for meg.

 

3. Styr unna .45 til militærfelt. Ja, det finnes noen fantastiske skyttere som behersker det. Jeg deltar på så godt som alle feltstevner i MN, og den jevne -45 skytter er en entusiast på nedre fjerdedel av resultatlisten. Har et par nybegynnere i klubben som har blitt lurt til å kjøpe .45 av medlemmer med aktiv munn, men ustødig hånd og fraværende stevneaktivitet. Disse ligger fortsatt på 40-50% av maks oppnåelig resultat. Start med 9x19. Det er dessuten langt billigere. Du får kjøpeammo for 1,25.

Link to comment
Share on other sites

Enig med det meste i innlegget over, bortsett fra en ting. Da jeg nettopp var ferdig med mine seks månder og skulle søke om våpen så måtte jeg ha anbefaling signert og stemplet fra klubben. Dette var noe nytt ifølge han på våpenkontoret hos politiet. De hadde et eget skjema for dette. Hvor man måtte skrive på kaliber på våpenet man søkte om og hvilket program det skulle brukes til.

 

Det er korrekt at det finnes et rundskriv fra POD som sier noe slikt, og hvor man har forsøkt å definere hvordan lovens krav om "aktivt medlem siste 6 mnd." skal forståes.

 

Men jeg bestrider altså gyldigheten av dette. Når du søker om våpen - så skal politiet sende en forespørsel til klubben om ditt medlemsskap (eller at du på forhånd får et skriv fra din klubb som du legger ved). Dersom JEG hadde vært den personen i klubben med ansvar for å svare på politiets henvendelse, så hadde jeg svart:

 

Til Politiet i ...

 

Ola Nordmann, f. 29.07.1987, er medlem av Skyttergrendas pistolklubb og har vært aktivt medlem i klubben i de siste 6 mnd.

 

Klubben trener og konkurrerer i program ...xxx

 

 

Hilsen Kari Nordmann

Formann i Skyttergrendas pistolklubb

 

Det er faktisk det eneste som skal oppfylles i følge loven. Alt annet er svada og utenomsnakk fra diverse klubber, og dersom alle hadde fulgt den oppskriften, så tror jeg ikke politiet rundt omkring kunne slutte å innvilge håndvåpensøknader fordi man nekter å logre etter POD's pipe..

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Angående kaliberet .45 ACP;

Ser at militærfelt tillater kuler med en diameter opp til 11.25mm, som også er, som jeg har forstått det, grensen for hva som er tillatt å erverve etter det nye forbudet kom. En kilde som jeg har sett på hevder at kulediameteren på dette kaliberet er 11.5mm. Er det et unntak?

.45 ACP har ofisiell kulediameter på .451" (11,45 mm), i virkeligheten kan det variere en smule. Årsaken til at man i enkelte sammenheng snakker om 11,25 mm er at det er den gamle norske betegnelsen for kalibret, men det er altså målt oppå bommene. PODs oppfatnig er såvidt jeg oppfatter at håndvåpen over kaliber .455" (11.557 mm) ikke skal tillates ervervet. Dersom POD i den sammenheng snakker om "kulediameter" på 11,25 mm skyldes det inkompetanse (som ikke akkurat ser ut til å glimre med sitt fravær der i gården).

 

 

Når det gjelder Colt M1911, ser den ut til å være for stor i forhold til våpenmålene som er tillatt. Lengden på dette våpenet er 210mm. Jeg mener å ha lest at 185mm er maks. På en annen side så er det flere forskjellige varianter av denne pistolen. Mulig at en eller flere oppfyller kravene.

185 x 125 x 35 er spesialpistol. For grovpistol (som militærfelt forholder seg til) er målene 300 X 150 x 50.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...