Jump to content

Bikkja er dårlig...!


Palve

Recommended Posts

Min Linus, en Breton på 14 måneder, har hatt skikkelig magasjau i 5 dager nå. Ingen oppkast, bare flytende ut bakveien. Han drikker godt, og er relativt i god form selv om han sover mye og virker litt slapp - men nå er det jamnt 30 varmegrader her og, så....

 

Hvor lenge kan hunden gå med dårlig mage på denne måten? Han spiser litt, men ikke mer enn halvparten så mye som vanlig, og tørrfor vil han ikke ha - så blir litt bortskjemt med brødskiver fra mor. Ville dere ringt dyregod, eller avventet?

Link to comment
Share on other sites

Tja......

 

Tror vel jeg ville tatt en telefon til vetrinæren i allefall, skader ikke det.

Men vil nå kanskje prøvd å bytte tørfor om hunden ikke vil spise tørforet! Evt blandet inn litt

annet i det, men ikke før du har fått hunden i orden igjen!

 

Selv har jeg vært hundeeier i bare litt over 7mnd, så grunnlaget jeg uttaler meg på er litt tynt, men forhåpentligvis litt fornuftig! :)

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

har nok noe med varmen å gjøre.. pass på at han får i seg nok drikke så går det seg nok til.. Går an å prøve med

noe annen mat også såklart.. gjør liksom ikke noe om bikkjene får seg en svømmetur eller 2 om dagen :D

Link to comment
Share on other sites

gå på apoteket og kjøp deg en pakke med kulltabletter, gi fire-fem stykker om dagen(det er umulig å overdosere med kulltabletter).

og ikke gi mere brødskiver, hunder tar ikke opp karbohydrater sånn som oss, det fører bare til mer magasjau.

vil tro det har sammenheng med varmen, men det skader selvsagt ikke med en tur til dyrlegen.

Link to comment
Share on other sites

Varmen kan uten tvil være en faktor mtp magen ja...

 

Prøv å faste hunden en dag eller to, gi kun vann.

Deretter gir du kokt ris med litt fiskeboller i et par dager, dette er lettfordøyelig og gir noe næring.

Etterhvert så kan du gradvis blande inn litt oppbløtt tørrfor.

 

Det er viktig at hunden har tilgang på nok drikke, og ikke minst at den drikker.

Link to comment
Share on other sites

Hunder tåler godt litt magesjau, men 5 dager med skikkelig diarè gir grunn for å reagere. Såpass langvarig diarè gir elektrolyttforstyrrelser (forskjøvet saltbalanse) i kroppen - det hjelper ikke bare å drikke vann her.

Kutt ut finbrødet og gjør som amstaff foreslår med faste og risvann - men først går du til veterinæren for å sjekke at det ikke er noe mer alvorlig i veien.

Lykke til med bisken!

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar. Linus var sprek som en gyngehest på turen i sted, og en anelse fastere i "avløpet". Har blitt skikkelig fornærmet over å få ris, men fiskekakene gikk ned på høykant (!) Han virker bedre, så dette går bra. Dyrlegen sa vi kunne vente med å komme, så lenge han er såpass sprek, og se an noen dager til.

Link to comment
Share on other sites

Den ene gangen bikkja mi har vært dårlig i magen, fastet jeg henne i ett døgn for så foret henne med en blanding av ris og kokt laks. Begynte med små porsjoner seks ganger i døgnet den første dagen og økte porsjonstørrelsene gradvis samtidig som jeg minket antall porsjoner de neste dagene. Hun fikk også litt bein da det virker "tettende".

Under fasten blandet jeg litt salt og sukker i vannet.

 

Dersom hunden min hadde vært dårlig i fem strake dager så ville jeg ha fått veterinæren til å ta en titt.

 

God bedring.

Link to comment
Share on other sites

:evil: Da hunden min var dårlig, hengte jeg den opp etter bakbeina i et tre en uke..... NEIDA!

 

Hvis hunden er dårlig og du ikke SELV er kompetent til å hjelpe: OPPSØK DYRLEGE!! Ikke LEK med et hundeliv.. (Du ville ikke lekt med ditt eget liv?) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke LEK med et hundeliv.. (Du ville ikke lekt med ditt eget liv?)

 

Jeg gjør vel ikke det, har derimot fulgt nøye med allmentilstanden til hunden. Den har vært oppegående, klar og våken, men slapp.

 

En skikkelig magasjau noen dager er det vel ingen som har tatt kvelden av - i hvertfall ingen fare før man blir dehydrert og kraftløs.

Link to comment
Share on other sites

:) 'Bedre føre var' er det noe som heter... Jeg er iallefall for glad i min 'woff' til å ta noen

sjanser.. Selv om hunden min 'hater' å besøke vetrinær, er den årlige turen obligatorisk, og

ekstratur blir det om noe unormalt intreffer. (Hunden min hadde lignenede symtomer for endel

år siden, da hadde den fått kylling'rester' av en idiot av en hundepasser når jeg var i London på ferie.. Da var det nok noen beinsplinter som var for skarpe for en hundemage..)

Link to comment
Share on other sites

(Hunden min hadde lignenede symtomer for endel

år siden, da hadde den fått kylling'rester' av en idiot av en hundepasser når jeg var i London på ferie.. Da var det nok noen beinsplinter som var for skarpe for en hundemage..)

Skummelt så lenge det er varmebehandlet ja...

Men det gikk bra eller??

Link to comment
Share on other sites

:) Ja heldigvis, amstaff ! Etter tre - fire dager med store mageproblemer så gikk det tilslutt bra. Godt jeg ikke fikk vite om dette på ferieturen, for da hadde jeg nok avbrutt den.... Hunden min er 7 år 10 måneder og 1 dag gammel i dag.... Livretter er vaffel og kylling... (Og kyllingen er møysommelig rensket for bein! Aldri mere!)
Link to comment
Share on other sites

Er hunden slapp, drikker mer (megategn på kvalme/sykdom) og har magesjau i "ei stund" kan du i første omgang gå til veterinær og kjøpe ei tupe pro-kolin, et brett synbiotic og noen bokser med Hill's Prescription Diet w/d. Dette bør stoppe diarréen iløpet av dagen.

 

Sånn gjør du:

Gi 1-2 stemplingsstreker med pro-kolin (som inneholder positive tarmbakterier og en slags "sement" som legger seg på innsiden av tarmen som fungerer positivt og stabeliserende) ca hver 8.trime i et par dager.

Gi også ca 1 ss med w/d i halvtimen.

Ikke gi for mye vann, dette vil ikke kunne tas opp i tarmen dersom hunden har diarré, og for store mengder vann av ganga vil uansett bare gi mer diarré. Gi litt og litt.

 

Når diarréen forhåpentligvis gir seg etter en dag eller to skal du gi synbiotic i 10 dager, en hver dag. Dette gir en fin nedtrapping etter pro-kolinen, og hindrer øyeblikkelig tilbakefall.

Gi også w/d i et par dager, for så å blande inn vanlig fôr mer og mer.

 

Dersom diarréen likevel ikke vil gi seg, må du få fatt på en veterinær, for å finne ut hva som foregår inni bikkja.

Du snakker jo uansett med de, dersom du stikker innom og handler tingene jeg snakka om ovenfor her.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Og dermed var det min tur. Labradoren vår som er en etemaskin på fire ben sluttet brått å spise i går. Hun fikk seg en tur til veterinær i dag og storkoste seg spent fast i sikkerhetsbelte bakpå pick-up trucken etter at vi hadde spylt henne og planet.

 

De fant litt ekstra bakterier i henne så det ble W/D og antibiotika. Får ta det rolig siden hun ikke kaster opp. Ser ut som om W/D ser ut til å funke bedre enn S/D som hun har tatt for en blæreinfeksjon i noen uker.

Link to comment
Share on other sites

Og dermed var det min tur. Labradoren vår som er en etemaskin på fire ben sluttet brått å spise i går. Hun fikk seg en tur til veterinær i dag og storkoste seg spent fast i sikkerhetsbelte bakpå pick-up trucken etter at vi hadde spylt henne og planet.

 

De fant litt ekstra bakterier i henne så det ble W/D og antibiotika. Får ta det rolig siden hun ikke kaster opp. Ser ut som om W/D ser ut til å funke bedre enn S/D som hun har tatt for en blæreinfeksjon i noen uker.

 

S/d smaker jo fysj og fei :P Men hvorfor sto bikkja på s/d for en blæreinfeksjon, når det er et for som skal løse opp urinstein (struvitt)......?

Link to comment
Share on other sites

S/d smaker jo fysj og fei :P Men hvorfor sto bikkja på s/d for en blæreinfeksjon, når det er et for som skal løse opp urinstein (struvitt)......?

 

Tja, regner med belte og bukseseler siden de fant krystaller og bakterieforekomster i den foerste urinproeven hennes og kun krystaller i oppfoelgingen.

Link to comment
Share on other sites

Ok, s/d løser jo bare opp krystallene, gjør ikke noe særlig med bakteriene.

Så snart magen til hunden din er stabelisert seg bør du gå tilbake til s/d og bruke det til krystallene er borte.

 

Når hunden er fin og frisk igjen er det godt mulig at vet' vil anbefale at du begynner med c/d som er et supert fullfôr, med mye fettsyrer som gir flott pels, dessuten hindrer det at krystallene kommer tilbake.

S/d er veldig næringsfattig, så hunden bør ikke stå på det over lengre tid.

 

PS: heldiggris som bare sliter med struvittkrystaller på bikkja, her i leiligheten er det nemlig katt med bekkenbrudd :P

Link to comment
Share on other sites

Ok, s/d løser jo bare opp krystallene, gjør ikke noe særlig med bakteriene.

Så snart magen til hunden din er stabelisert seg bør du gå tilbake til s/d og bruke det til krystallene er borte.

 

Når hunden er fin og frisk igjen er det godt mulig at vet' vil anbefale at du begynner med c/d som er et supert fullfôr, med mye fettsyrer som gir flott pels, dessuten hindrer det at krystallene kommer tilbake.

S/d er veldig næringsfattig, så hunden bør ikke stå på det over lengre tid.

 

Vi kjoerer for tiden en 50/50 mix med s/d og w/d toppet med Missing Link+ pulver (som ogsaa skal hjelpe paa magen) og en dash olje. Jeg er alltid skeptisk til plutselige omskiftninger av for. Hun spiser igjen naa i alle fall, det ser ut som om denne kombinasjonen samme med antibiotika virket. At s/d er naeringsfattig ser jeg ikke saa svart paa. Freya er en etemaskin og har godt av aa miste en kilo eller tre. Fettsyrer og ekstra vitaminer faar hun i seg fra Missing Link.

 

PS: heldiggris som bare sliter med struvittkrystaller på bikkja, her i leiligheten er det nemlig katt med bekkenbrudd :P

 

Det hoeres ut som du har nok aa gjoere der ja. Vi hadde en engelsk tabby som doede av kreft i fjor. Han gjennomgikk to store operasjoner, den siste reduserte muskelmassen i bakfoten saa mye som det var praktisk mulig. Etter dette fikk han lungebetennelse og reagerte ikke paa de sterkeste antibiotikaene det var mulig aa gi ham desverre. Man kan si at han tok opp det meste av tiden vaar de siste tre maanedene.

Link to comment
Share on other sites

s/d inneholder blant annet mindre mineraler slik at krystallene skal løse seg opp, derfor skal man bytte til normalfôr når hunden er frisk. Ellers kan den få mangelsykdommer sa læreren vi har i ernæring...

S/d gir også veldig alkalisk urin siden struvittsteinene kommer av sur urin.

I teorien kan man faktisk få oksalatsteiner i urinen dersom man bare gir s/d over tid :o (øøøhhh... sannsynlig.? :P neee...)

 

S/d er genialt, egentlig utrolig hvor mye behandling, medisiner og mas man kan slippe bare med å bruke spesielle fôr. :)

 

-------

 

Huff, stakkars pysen deres. Sånne ting er fælt for både dyret og eierne.

Noen ganger kan det nesten virke som om kroppen bestemmer seg at den -skal- dø, og da er det best å la det gå fort, men man vil jo alltid gi sine kjære en sjanse. :)

 

Ang Jason halta han noen dager (ikke direkte halt, mer stiv i hoftene liksom....) før jeg dro han med på jobb, dopa han og røntga. Hadde håpt på forstuing eller noe, men nei! :P

Menmen, bruddet er minimalt og han slipper operasjon. Skal bare holde seg i ro.

....noe som medfølger at han for tida hater meg siden han ikke får komme ut og leke med Lucifer i hagen ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lært at tørrfor egentlig er noe rask, og at det må spes på med andre saker. Frossen vom og slakteavfall har i hvert fall gjort at mine hunder er finere i maven enn de kunne være med tørrfor.

 

Det er 100 % avhengig av hvilket tørrfôr du bruker.

Bruker man et skikkelig fôr er det mer enn tilstrekkelig, våtfôr kan med fordel tilsettes for litt ekstra kos og smaklighet.

Link to comment
Share on other sites

s/d inneholder blant annet mindre mineraler slik at krystallene skal løse seg opp, derfor skal man bytte til normalfôr når hunden er frisk. Ellers kan den få mangelsykdommer sa læreren vi har i ernæring...

S/d gir også veldig alkalisk urin siden struvittsteinene kommer av sur urin.

I teorien kan man faktisk få oksalatsteiner i urinen dersom man bare gir s/d over tid :o (øøøhhh... sannsynlig.? :P neee...)

 

S/d er genialt, egentlig utrolig hvor mye behandling, medisiner og mas man kan slippe bare med å bruke spesielle fôr. :)

 

Jepp. Jeg har sansen for slike løsninger selv, det er nok styr med å injisere Freya med immunoterapi et par tre ganger i måneden og gi den yngste Rhodesesieren vår to piller om dagen for skjoldbruskjertelen. Sistnevnte er forøvrig på r/d av samme grunn. Jeg regner med at vi kjører ham over på w/d når jeg er 100% sikker på at vekten hans er stabilisert. Det blir litt mye pes når alle tre bikkjene skal ha forskjellig fòr også.

 

Freya kommer til å gå på w/d en stund etter at vi er ferdige med krystallene og s/d'en, regner jeg med. Jeg har tenkt å kombinere dette med litt mer fysisk aktivitet når det blir litt kaldere i været for å slanke henne litt. Man er litt forsiktig med å stresse en labrador for mye i subtropiske strøk.

 

Hvis krystallene kommer tilbake blir det vel c/d med mindre rasjoner som alternativ. Kommer ikke krystallene tilbake og hvis jeg klarer å få noen kilo av henne tenker jeg å gi henne det samme som den eldste Rhodesieren vår, Science Diet Nature's Best - lam og ris. Jeg har blitt utrolig paranoid etter de skandalene vi har hatt i statene med rimelig hunde- og kattemat og holder meg klar vanlig Science Diet, da det var et av varemerkene som ble forgiftet.

Link to comment
Share on other sites

Lite tips: i fiberbaserte slankefôr (w/d,r/d,light....) er det veldig lite fettsyrer, så pelsen blir ofte noe matt og det blir en del røyting.

 

Selv så har jeg labradormix som lett legger på seg, så satte henne heller på j/d reduced calorie.

Det er et fôr fullt av omega 3 for å støtte opp om leddene, samtidig som omega 3'en er super for pelsen. :)

Så slipper jeg alt styret med fiber og røyting. ;)

 

Men det ser ut som om du mildt sagt har alt under kontroll, og ser du også har skjønt det ikke alle hundeeiere har skjønt: man skal ikke bare slanke bikkja med fôr, man få faktisk trimme dyret. ;)

Link to comment
Share on other sites

Lite tips: i fiberbaserte slankefôr (w/d,r/d,light....) er det veldig lite fettsyrer, så pelsen blir ofte noe matt og det blir en del røyting.

 

Selv så har jeg labradormix som lett legger på seg, så satte henne heller på j/d reduced calorie.

Det er et fôr fullt av omega 3 for å støtte opp om leddene, samtidig som omega 3'en er super for pelsen. :)

Så slipper jeg alt styret med fiber og røyting. ;)

 

Takker for godt tips. Jeg har supplert med kosttilskudd (omega 3/6, vitaminer, glukoseamin, osv) for å holde pels-hud-poter når jeg kjører slike supermagre dietter. Hvis j/d funker ok med det aktivitetsnivået jeg legger dem på så sparer det meg for litt ekstra miksing og triksing.

Link to comment
Share on other sites

J/d reduced fungerer veldig fint i "late" perioder, nå som jakta nærmer seg setter jeg dyret mitt over på vanlig j/d, siden aktiviteten går opp.

I prinsipppet så skal det ikke være nødvendig med ekstra kosttilskudd når man bruker riktig fôr, siden det inneholder riktig mengde næring med riktig næringsforhold.

 

Et mer og mer normalt problem i disse dager er at eierne tilsetter kosttilskudd og bikkja får for mye vitamin i seg. Enkelte gir faktisk bikkja tran! :o siden det er tilsatt a og d vitamin kan bikkja få leversvikt og "utvekster

" på sjelettet!

Bikkja teil min far spiste ei gang ei pakke med c-vitamin brusetabeletter. Hahaha! han var trillrund og oppblåst i ei uke!! :lol:

 

Hehe, min labrador/border collie blanding fungerer som stående rådyr hund.(!!!) Tror jeg har oppdaget en ny jakthundsjanger, rett og slett. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...