Jump to content

Noen som selger Kongsberg M/1860


kjottkake1

Recommended Posts

Hei,

Dette er svært populære samlegjenstander her hjemme i Norge. Prisene er deretter.... Det er ikke så ofte du ramler over en militær M1860, så den kan vi egentlig se bort fra. En sivil M1860, som også kalles skytterlagsgevær, dukker derimot oftere opp. Disse finner du med 2 eller 3 løpsbånd. Som regel er de ikke ombygd til patron heller. Nesten alle militære M1860 er ombygd til patron. Det er vel meg bekjent bare Hunt AS i Drammen som omsetter antikke våpen i stor stil, ellers må du bare følge med på diverse våpenauksjoner. Men, om du finner en "ny" M1860, så vil den koste deg litt..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hmmm.... Tror jammen jeg muligens har en slik liggende. Sist jeg lekte med den (stemmer det :D ) var jeg vel rundt 12 år men mener å huske at mekanismen fungerte og at fatter'n mente at det nok ville la seg gjøre å skyte med den så jeg vil tro den er i relativt god stand. Hvor mye er slikt verdt?

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er en uombygget hærens M1860 i strøken stand - antagelig minst 50-75 000, avhengig av type. Dersom det er en av marinens, endel mindre. Er det en skytterlagsmodell, 10-12 000. Men forutsetningen er at den er i tilnærmet strøken stand med minst 95 % original finish samt at alle nummere stemmer.

 

Skytterlagsmodellene ble ofte ikke bygget om og jeg tror at det er flere av disse med åpent kammerstykke en bygget om til patron.

 

Vis noen bilder av det du har, så er det lettere å komme med en antydning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk endelig noen bilder av fatter'n. Ikke veldig mange detaljer men 1860en har 3 stk messingringer. Ikke ombygd til patron.

m9obc2.jpg

 

 

 

2lxxqj8.jpg

 

 

 

1ql4k7.jpg

Har 2 stk av denne. Mener å huske at de er stemplet med 1875 og 1876.

 

 

2qvrzud.jpg

Hagle av ukjent fabrikat og årstall. Stemplet med "Thi Handsome" eller "The Handsome". Løpet er laget av tråd som er hamret (og deretter loddet?).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...