Jump to content

Krydder og urter til vilt..


lilleulv

Recommended Posts

Hoi!

 

Jeg kjøpte meg morter idag, og gleder meg til å ta den i bruk i helga. Da står det hjortekjøtt på menyen. I den forbindelse tenkte jeg å starte en tråd om krydder til vilt.

 

Hvilke krydder og urter til hvilket kjøtt?

Noen som har noen egenkomponerte spesialblandinger?

Marinade?

Krydder på før eller etter steking?

Rub?

Glace?

 

Er ute etter det lille ekstra som løfter en allerede god råvare. Vet det er mange der ute som kan litt av hvert om dette....

Link to comment
Share on other sites

Hei Mauser68!

 

Regnet med at du skulle komme på banen. Jeg lagde hjortekaker etter din oppskrift som jeg fant inne på matkammeret. Og jeg må si at en dæsj med cumin satte veldig god smak. De andre i familien kjente med en gang at det var en ny vri i forhold til tidligere produksjoner. Nettopp slike tips jeg er ute etter... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er det som er så fint med krydder, det skal lite variasjon til, før du plutseleg har ein heilt "ny" middag. Eg brukar veldig mykje estragon, cummin og karve, det er spesielle krydder med masse smak. Karve til svinesteik/nakkekoteletter, det bør du prøve, har ei saltkvern som er fylt med karve, som eg kverner den med, med morter blir det ein leik.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sansen for smaken av karve, men da helst på akevitten. På mat synes jeg det blir for akke'te :) Jeg holder en knapp på rosmarin til vilt, fortrinnsvis fersk og fra egen hage. Hjort spiser jeg for sjelden til at jeg kan påberope meg stor erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Då syns eg du skal prøve litt forsiktig, neste svinesteik, strø litt i forma sammen med løk, vatn og gulerøtter, og lag saus av sjyen, så trur eg du kan komme til å forandre litt meining. Det skal ikkje være mykje karve, ( skjønt den har eg vel gått bort i frå, bruker i grunn kanskje vel i overkant sjølv ), men at du har den der.. Og bruker du Maille sin honningsennep også, kanskje også ein dæsj med Dijon, så er svinet i boks her i huset. :)

 

Får beklage til trådstarter for totalt avsporing av tråden.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Einebær er en selvfølge, men kan bruke mye fra naturen som krydder. Bjørkeskudd er utrulig godt, Div. bær, eks. tyttebær synes jeg er en god smakstilsetning. Persille (frisk) og div krydder som er nevnt ovenfor. Hvitløk funker faktisk helt grei til vilt. Utradisjonelt men helt ok. Rødvin er godt som en base marinade med div krydder.

 

Personelig liker jeg og krydre kjøttet kvelden før tilberedning. Synes det blir litt mer smak da. Men jeg bruker ikke mye forskjellig, kunn salt og pepper + et krydder til. Einebær, bjørk o.l. Synes mye av vilt smaken blir slått i gjæl med for mye krydder. Det enkle er mange ganger det beste.

 

Under tilberedning bruker jeg og glacere med sjyen, vin, siruper o.l. Funke snus det.

 

Eller man kan lage et kryddersmør av di urtene du liker og gni over når/før du steker. Eller som tilbehør til kjøtt/fisk i stedet for saus.

 

Husk på at salt alene får fram smakene i råvarene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...