Jump to content

Skuddplassering på rådyr med hagle.


kongle

Recommended Posts

Fabler om å prøve meg på rådyrjakt til høsten. Har jeg tid til dette? :roll:

Skuddplassering med rifle er greit nok, i bogen så kula treffer hjerte/lungeregion.

Gjelder det samme for hagle?

Eller litt mer framme på overgangen mot hals/hoderegion?

Tenker ikke på rene hode/hals skudd som amerikanerne driver med når de jakter kalkun, men det funker det også....

Link to comment
Share on other sites

Tidligere tråd om samme tema:

viewtopic.php?f=20&t=8993&hilit=skuddplassering+r%C3%A5dyr+hagle

 

Selv sikter jeg etter halsregionen på rådyr når jeg bruker hagle ladet med haglpatron. Skyter da hovedsakelig på dyr i litt fart, og da vil mesteparten av hagl ofte gå i vitalt område. Hagleskudd med slug eller brenneke plasserer jeg som ved rifleskudd.

Link to comment
Share on other sites

Takker! :D

Vi får se hva det blir til med den rådyrjakta, men hadde vært artig å prøvd.

Tror at en fort kan bli hekta på slikt....

Lurer på om Remington Wingmaster HD i 2 ville vært god medisin med ca 20 meters avstand som max avstand?

Wingmasteren skyter jo trangt så kan bruke ganske så åpen choke.....

Link to comment
Share on other sites

Wingmaster i 2er legger ned rådyr på lengre hold enn 20 meter,men fornuftig å ikke strekke holda for mye ;)

Skudd i overgang hals/bog skrur av ett rådyr ganske kjapt ja :)

Er ikke rådyret stressa med en hund rett bak så bare plystr en tynn tone

Mange som stopper da og da er det litt greiere å treffe de første gangene :)

Link to comment
Share on other sites

Okay, den er grei. :)

Da blir det vel å komme seg ut i terrenget i løpet av sommeren og gjøre seg kjent i terrenget i forhold til rådyr.

Henge opp et par viltkamera, se på aktuelle poster osv. Samt oppskytinga.

Rådyr er vel et ganske greit steg opp mot "de tre store" i første omgang, da dette er det minste hjorteviltet.

Nei nå ble jeg skikkelig gira :mrgreen: Har i tillegg aldri smakt rådyr. Innbiller meg at kjøttet må smake fantastisk.

Får vel pløye noen rådyr-tråder her på kammeret enn så lenge.....

Hva er normal prisen for et rådyrkort?I det lokale terrenget (sist jeg hørte, dvs i fjor høst) er det 1200 for bukk og 800 for kje eller killing.

Dette er vel normalt? Har hørt om billigere, men også mye dyrere andre steder.......

Link to comment
Share on other sites

Ja, Wingmasteren skyter svært trangt selv med åpen choke i hagla mi.

Dette var forøvrig Wingmasteren i 4. Så får sjekke hvordan den er i 2.

Men er svært imponert over effekten i Wingmasteren, synd den har gått ut av produksjon og forhandlerne kun har igjen rester...

Har forøvrig i Tungsten Matrix også, dette i engelsk 1, får teste denne også.

Eller blir det for grove hagl? Syns mange bruker for grove hagl til småviltjakta generelt, men de fleste bruker vel det de har trua på...

Link to comment
Share on other sites

Det er bedre med for grove hagl enn for små...

Selv så bruker jeg alt ifra 4'er til buckshot på rådyra, og når man da ikke overstiger forsvarlig hold så vil rådyra "kreppere" momentant.

På rådyr i fart holder jeg hele tiden kornet i overgang bog/hals når holdet er over 10 meter, men straks holdet er under 10 meter så skyter jeg på hodet slik at jeg ikke ødelegger for mye kjøtt. Når rådyret står i ro så gjelder det samme, bogen på over 10 meter, og hodet på kortere hold...

Har gått mer over til rifle når jeg jakter rådyr de siste par åra, men har endel haglskytte rådyr på samvittigheten, og skyter fremdeles et par hvert år med hagla mi :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Uten å forsøke å være moralens vokter her så er det å skyte hodeskudd noe jævla tull så lenge man kan skyte hals/bog!!!

Kan man ikke unnvære det lille man må skjære bort når man skyter hals/bog så bør man gi f... i å jakte rådyr!

Finnes ikke ett værre dritt-ettersøk enn de som er etter dårlige hodeskudd!

Link to comment
Share on other sites

Fant forøvrig en haglguide og der stod det Wingmaster og Tungsten Matrix var anbefalt haglestørrelse til rådyr 2-4 US. Hva man finner på verdsveven :lol:

Angående grove hagl: Greit å bruke rett størrelse så man har marginene på sin side (selv om man sikkert kan felle rådyr med leirduepatroner.....). Dette går forsåvidt begge veier....

Når folk stapper 2 haggel i hagla på harejakt for å skyte " denne voldsomt hardsskutte haren", så tenker jeg mitt.

Fikk beskjed om at 5'er var for lite, men haren datt død i smellen den.......

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i at hodeskudd er tull. Sikt mot vitale områder som med rifle. Haglene gjør ikke noen særlig kjøttødeleggelser om du skyter her.

Jeg har aldri skutt rådyr med "buckshot", men jeg har testet flere forkjellige typer buckshot på papirfigurer (rådyr). Det jeg med mine tester har funnet ut, er at dekningen med hagl er svært varierende og mangelfull. Ved å sikte på vitale organer med buckshot, har det i mange tilfeller ikke vært hagl innenfor dette området. Men gjerne hagl i vomma, bein, hals eller andre plasser.

Jeg har en kamerat som for noen år tilbake skøt på et rådyr med buckshot. Detter resulterte i ettersøk den dagen og påfølgene dag hvor de fant rådyret i live, men svært svekket.

Personlig vil jeg velge å aldri bruke buckshot på rådyr, pga dårlig dekning med for få hagl.

Størrelse nr 2 og 3 fungerer utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder bruk av buckshot på rådyr, og hodeskudd, så kommer det selvfølgelig ann på hvordan situasjonen er..

Jeg skyter ALDRI på noe vilt når jeg er usikker på skuddet. Så når jeg sier at jeg skyter etter hodet på rådyr, så er det med stor sikkerhet at jeg vet at skuddet mitt treffer der det skal. Selv har jeg også vært borti at noen jegere har skutt alvorlige skadeskytninger ved hodeskudd på rådyr, hvor underkjeven ble skutt av, men som jeg personlig fikk avlivet like etterpå.

Når det gjelder bruken av buckshot på rådyr så skyter jeg aldri på lange hold med dette, for jeg vet at spredningen kan være veldig usikker og variabel.

Jeg har også vært borti å måtte skjære unna mye mer kjøtt på et haglskutt rådyr enn et som er skutt med rifle, men det kan hende det er på grunn av at jeg lader alt av rifleskudd selv slik at jeg får de perfekte ladningene til mine formål.

 

Jeg syns at noen her inne er litt for raske på "avtrekkeren".. Det er helt greit å ha egne meninger, men man må aldri finne på å dra alle sammen under samme kam!

Men som sagt, jeg skyter aldri når jeg er usikker, uansett hvilket vilt, våpen, etc. etc...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...