Jump to content

Motor til skivetrekk


johlov

Recommended Posts

Jeg her tenkt å få rigget meg til med en skytebane hjemme. Forhåpentligvis klarer jeg å få til 100 meter, jeg må undersøke litt mer angående bakgrunn først. Blir vel så jeg bygger opp en vold. Har en gammel , råtten låvebru med fot bygd av stablede, svææære steiner. Tenkte å bygge kulefang av dette, og deretter fylle på med jord for å unngå rikosjetter. Håper å få skutt med alt fra .22 LR til .30-06 SPR.

 

Men problemet mitt er hvor jeg kan få tak i motor til skivetrekk. Dette blir jo litt til skogs, så jeg er avhenig av 12 V bilbatteri. Tenkte på motor fra en vinduspusser, disse har vel både utveksling og er relativt sterke. Noen meinger om dette?

Link to comment
Share on other sites

Skivetrekk ? hva skal trekkes - løpende elg......?

 

Clas Ohlsson har motorer!! Du kan jo og ha 230V hvis du rigger et lite aggregat. Da får du sterkere motor. Motor med gear for å frikoble drivaksel er og å anbefale. Til løpende elg bør du og ha en frekvensomformer, for å regulere hastighet. Dette er det ikke mye hokus pokus i for å koble opp med et par tre kontaktorer i tillegg. Med 12V blir det mer styr. Men du kan jo få tak i en 12V vinsj, som kan kjøres inn og ut med en aksel til skive (vil også gå utrolig tregt - men en viskermotor vil nok brenne etterhvert og en vinsj holder nok lengre)

 

Gamle trestokker overfylt med jord er å anbefale fremfor rullestein i vollen. Du skal overdekke med ganske mye jord for at ikke grovkalibre skal ha mulighet for å rikosjere. Mange bygger voll bare av morènesand som f.eks finnes på stedet.

Link to comment
Share on other sites

Skivetrekk ? hva skal trekkes - løpende elg......?

 

Clas Ohlsson har motorer!! Du kan jo og ha 230V hvis du rigger et lite aggregat. Da får du sterkere motor. Motor med gear for å frikoble drivaksel er og å anbefale. Til løpende elg bør du og ha en frekvensomformer, for å regulere hastighet. Dette er det ikke mye hokus pokus i for å koble opp med et par tre kontaktorer i tillegg. Med 12V blir det mer styr. Men du kan jo få tak i en 12V vinjs, som kan kjøres inn og ut med en aksel til skiven(e)

 

Gamle trestokker overfylt med jord er å anbefale fremfor rullestein i vollen. Du skal overdekke med ganske mye jord for at ikke grovkalibre skal ha mulighet for å rikosjere. Mange bygger voll bare av morènesand som f.eks finnes på stedet.

 

Skivene skal trekkes frem og tilbake fra standplass. Hvis jeg skal bruke banen på vinteren så gidder jeg ikke vasse i snø for å sjekke skivene. Jeg bor i Trøndelag, hvor vi fremdeles har snø... ;-)

 

Men uansett takk for tipsene. Et aggregat er jo kjekt å ha til annet bruk også... :-)

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke store agregatet, kan gjerne være så lite at du drar det i gang for hvergang skivene skal flyttes, eller en kan ta ett litt større ett som man setter i kasse. Anbefaler at du bygger din egen lille "pølsebu" / standplass, med en liggende og en skytebenk plass. Utroligt deilig å bare slenge opp en lem eller to, og knalle i vei. Jeg har åpen skytebenk, og det suger når det begynner å snø eller regne.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke store agregatet, kan gjerne være så lite at du drar det i gang for hvergang skivene skal flyttes, eller en kan ta ett litt større ett som man setter i kasse. Anbefaler at du bygger din egen lille "pølsebu" / standplass, med en liggende og en skytebenk plass. Utroligt deilig å bare slenge opp en lem eller to, og knalle i vei. Jeg har åpen skytebenk, og det suger når det begynner å snø eller regne.

 

Ja, det blir en skikkelig bu med lemmer ja... For to år siden kjøpte jeg en laftet bod fra OBS. Det viser seg at denne ikke tåler været i Trøndelag. Vinden dytter på panalet slik at det kommer vann mellom bordene. Må ta den ned nå før den råtner helt, og det passer jo perfekt å bruke dette materialet til skikkelig bu hvor jeg kan kose meg i all slags vær... :D Men nå blir det skikkelig reisverk som skal tåle litt juling fra vær og vind, kanskje jeg kan sette inn en liten ovn også. Flott å kunne gjemme seg fra kjærring og unger en gang i blandt... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Aggregat på standplass med motor og vire som rekker frem og tilbake. Viren kan gå i en trinse i begge ender. Start og stopp knapp, med 1 kontaktor for frem og en 1 for tilbake. Skivene kan enten henge i denne viren (da kan det jo bare snø metervis) eller at de går på en hjemmesnekra skinnegang (med varmekabler 8)) Thats all !!

Link to comment
Share on other sites

400m wire, motor ++++ blir ganske fort dyrt. Må ha stramme wire for å få skivene til å sta stille, solide fundamenter. Masse jobb.

Hva med å kjøpe ei elektronisk skive fra Megalink og bruke en pc som skjerm. Går på 12v bilbatteri. Ikke sikkert det blir dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekket prisen hos Megalink, og det ser ut til at det temmelig dyrt. Komplett 15 meters skive og programvare for .22 LR koster 11.450,-. Da blir det nok billigere å lage skivetrekk selv. 220V motorer har jeg noen av, så det burde gå bra. Det som koster for meg er wire og aggregat. Jeg arvet en gård for 10 år siden, og jeg har maaaaassse "søppel" som kan gjenbrukes.

 

Tenkte også på å bruke webkamera med WLAN, og lage programvare som detekterer hull i blinken. Men dette systmet kan bli litt for følsomt når det gjelder vær og vind.

 

Så det ser ut til at jeg på spekulere litt til for å finne en optimal løsning.

Link to comment
Share on other sites

Bygg kulefang og kjøp en god skivekikkert, et skivetrekk på 100meter er mye mer arbeid og kostnad enn du tror når en begynner.

 

Eller kjøp en elektronisk skive! Var det ikke noen karer her inne som drev å eksperimenterte med å bygge slike?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser for meg en kombinasjon nå... Skivetrekk ut til 50 meter, og kikkert til 100 meter. 100 meter wire koster rundt 1500,-. Og jeg kan bare bruke tau for å trekke skivene inn og ut. 50 meter klarer jeg sikkert med håndmakt også. Jeg kommer hovedsaklig til å skyte med salongrifle, så jeg tror dette vil funke bra for meg... :-D

Link to comment
Share on other sites

Lag deg en slik reodor felgen patent med bakparten av en sykkel med gir som skivetrekkwiren går på, da får du stor utveksling og "sykler" inn blinken på no time...hehe.

Ikke glem å legge inn bilder :wink:

 

Tanken med sykkel har slått meg ja... :-)

 

Mulig dette blir neste års prosjekt, er blitt satt/befalt til å snekre veranda nå... :-| Bilder skal legges ut når prosjektet starter...

Link to comment
Share on other sites

Lag deg en slik reodor felgen patent med bakparten av en sykkel med gir som skivetrekkwiren går på, da får du stor utveksling og "sykler" inn blinken på no time...hehe.

Ikke glem å legge inn bilder :wink:

 

Det henger en sånn patent på en skytebane oppi grenda her. Forøvrig er det ikke sikkert det er behøvelig med wire, et nylontau kan like godt gjøre nytta. Det er jo ikke så mye vekt som skal henges på. Kommer litt på avstanden. Forøvrig kan det være greit å utnytte tyngdekrafta. Dra skivene opp en liten bakke, og når du har skutt er det bare å slippe løs og vente i spenning...

 

Sitter her og spekulerer over et par gamle plenklippermotorer og en haug havarerte sykler jeg...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en bærbar PC med trådløst nettverkskort, så kan du jo koble opp et trådløst nettverkskamera foran skiva:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=91602

linksys_traadloest_internet_hjemme_kamera_1394140120_0_Big.jpg

 

Du trenger rett nok en batteripakke, men det burde være en overkommerlig jobb, enten tørrbatterier (som er blitt vanvittig bra siste tiden) eller oppladbart. Bør kanskje tenke litt størrelse, men disse små greiene forbruker lite strøm. Altitechttp://www.altitec.no kan lage pakker og levere ladere, ellers så kan du slakte en batteridrill fra Kina, hvis du finner en med egnet voltstyrke. Mål spenningen først før du kobler den til kameraet i tilfelle noe er gått på trynet i kvalitetskontrollen.

 

Da kan du se på PC'n hvor skuddene havner. Sett kameraet slik at du ikke skyter det i stykker, og husk at det må være fri sikt fra kameraet til standplass, er ikke stor utgangseffekt på kameraet.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Angående slike kameraer... jeg vet jeg har spurt før men husker vel ikke :oops:

 

På hvor langt hold kan man regne med å få kontakt med ett slikt kamera (ett kamera under 1000lappen)?

Fri sikt selvfølgelig, jeg skyter da ikke BK.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...