Jump to content

Hvor er det beste plassen å treffe med kulen på storvilt :D


PerOTTO

Recommended Posts

Hei

 

Vist dette har vært oppe før og det finst en tråd om dette så fjern dette inlegget her :)

 

 

Hvor plasserer dere kulen når dere skyter hjort/rådyr?? :D

 

Altså....jeg vet at en skal sikte midt i bogen for å få et dødelig skudd,

Men andre erfarne jegere som jeg jakter med anbefaler å sikte andre plasser også for å få et dødelig skudd og lite kjøttskader.

 

Treff som:

 

Bittelitt bak bogen så en får hjerteskudd.

Over bogen så en kutter ryggraden/blodåren

 

Kan jegere komme med sine erfaringer om hvor de liker og prøver å treffe med kula?

 

JA, litt rart spm kanskje, men hadde satt pris på litt synspunkter her :)

 

Hilsen nybegynner :)

Link to comment
Share on other sites

Hjertet ligger vel bak nedre del av bogen alt etter hvordan dyret står og er et relativt marginalt mål å skyte etter. Er jo enig med de over her men mitt ønsketreff er ca 1/3 ned fra toppen på dyret kanskje litt bak for midten av bogen. Husk at lungene er dessidert videst øverst og smalest nederst. Holder man litt over midten kan derfor et utilsiktet litt skrått skudd allikevel bli bra nok. Og man kan være heldig å skade den store blodåren som går under ryggraden.

 

Skal man på død og liv spare kjøtt så skyt mellom øyet og øret om man har siden på hodet :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det ein lærer når ein har jakta litt, det er å treffe dyret ein plass, der du veit at det går tålig fort ned og at du unødvendig starter eit ettersøk.. Ettersøk betyr ofte at du kanskje ikkje får kjøtt i det heile tatt...

 

Skyt i senter på ringen på jaktprøven, så har du ein grei skuddplassering og du har litt margin.. Eller du kan skyte klokka 15, midt mellom senter og ytterkant på ringen du har på skyteprøven, då tar du iallefall lungene og får stort sett minimale skuddskader.. Sjølvsagt alt etter kva kule og hastigheit det er snakk om.

 

Hjortekolla eg skaut i høst, den kom nedover mot ei myr eg satt å hadde utsikt over, i det den var på sida av meg, løfta eg opp rifla, sikra av og kolla oppdaga dette, den bråsnudde og eg fekk satt inn eit skudd midt i lungene, akkurat i det den hadde 0 fart og var på veg til å ta sats oppover.. Den sprang ca 30 meter oppover, så steila den og rulla over på sida, og eg såg at den sparka litt i lyngen, men den var død når eg kom opp til den ca 20 sekund etter.. Ingen behov for stikking, ( stakk den uansett, av gammel vane ) mesteparten av blodet var allerede i bukhola, kjøtt som gjekk til spille kan du sammenligne med kjøttet du får plass til i hånda di.. Kula gjekk gjennom dyret, inngangssår på ca 6.5 mm, utgangssår på ca kronestykket.. Hadde pinnekjøtt av den kolla på julaften, kanonmat.. :)

Link to comment
Share on other sites

Beste rådet jeg kan gi er å skyte etter plassen du vil kula skal gå ut av viltet i en bane der du er sikker på at vitale deler blir tilstrekkelig ødelagt til at viltet legges i bakken raskt. Tenkt tredimensjonalt.

 

Om det er inn rett foran låret og ut i skulderen på motstående kroppshalvdel eller motsatte veien. Det som er viktig er å sørge for at du kan skyte godt nok til at du kan ta skuddene som tilbys deg i en jaktsituasjon uten at du risikerer skadeskyting. Da må du skyte nok til å vite når du skal være på, sette skuttet og ha kjøtt i fryseren og ikke minst når du ikke skal skyte!

 

Mitt krav til meg selv er at stillingen jeg skal skyte fra gjør at jeg kan sette skuddene mine innenfor en leirdue på den avstanden og fra den stillingen det skal skytes på 10 av 10 x på en skytebane før jakten.

 

På vilt med bredsiden til skyter jeg alltid konsekvent høye bogskudd, dvs rett over frambeina, 10-20cm fra rygglinjen avhengig av vilt. Som regel treffer du da bogbladet og viltet går ned i smellen da frambeina ikke lenger fungerer og med store skader i framsiden av begge lungene grunnet sekundær prosjektiler som penetrerer brysthulen. Skuddvirkningen er som oftest også ett resultat av sjokket fra prosjektilet passererer ganske nære ryggsøylen. Bruker du en litt bløt eller raskt ekspanderende kula vil splinter penetrere ryggmargen og det er game over i smellen.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger mye om dyrs anatomi på nettet, og det er skrevet flere meter om det i bøker. Det man alltid skal ha i minne er vinkelen mellom deg og dyret, og da er det viktig å vite litt om dyrs anatomi. Det som er en kjennsgjerning er at de fleste nye jegere tror at hjertet ligger lengre opp / høyere enn det gjør. Derfor er det lurt å vise slikt for nye jegere, og få de til å lære seg anatomien om det dyret de skal skyte. Vet man det grunnleggende om dette, så har man et bedre utgangspunkt som jeger. Og da blir det ofte bedre med både selvtillit når man ser hvordan det er i praksis og det man skyter blir effektivt avlivet i jaktsituasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Eg likar best å skyte "der blinken er størst", altså omtrent rett opp for frambeina og litt over midten. Da har ein størst marginar i tilfelle Murphy er ute - og det hender... Sauer150 har eit godt poeng her - tenk tredimensjonalt! Ikkje sikt "utanpå" dyret, men sikt etter det punktet du vil kula skal passere inne i dyret!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...