Jump to content

Kanonhylser fra 70/80-tallet, er de verdt noe?


SofaBamse

Recommended Posts

Far min tok med seg hjem noen kanonhylser da han var i kongens klær et sted sent på 70-tallet, med planer om å lage lampesokler av de. Det ble aldri, og de står der fremdeles. Er slikt noe verdt?

Det er snakk om en fire-fem lange smale saker, kaliber i området 40mm. Han var i marinen, så jeg vil tippe det er en skipskanon. I tillegg er det et par større hylser, kan vel være en 100mm eller deromkring. Litt bulker er det, men ikke noe katastrofalt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstått det riktig, er det en modellbetegnelse, som kommer av lengden på løpet. L60, har 60x40mm løp 2400mm. L70 har 2800mm.

 

Det finnes en grense for hvor få ganger kaliberet et løp skal være, for at våpenet kalles kanon. Er det kortere er det en haubits.

 

(nå står det i artikkelen referert til over at L60, bare har 56x40mm løp)

Link to comment
Share on other sites

Da måtte jeg vel enten ha ekstremt hurtigbrennende krutt (C4? :mrgreen: ) eller et løp på lengde med Schwerer Gustav. Hadde jo blitt underholdende det 8) (Hvor får man fenghetter til slikt da?)

 

For den som kjeder seg kan jeg opplyse om at også Storm-klassen hadde en 76mm-kanon fra Bofors foran og en 40mm Bofors bak. Siden far min ikke hadde noe med fregattene å gjøre (det er vel Oslo-klassen det er snakk om?) så vidt jeg vet, men derimot var maskinmann på en av de små klassene, så vil jeg tippe at det kan være noe slikt.

Og fordi løpslengde ble nevnt: 76mm'en hadde nominell lengde på L/50 (3800mm), og 40'n på disse båtene var L/70-varianten.

 

Gere: De er ikke mine, men om gamlingen skal rydde i sommer kan det bli aktuelt å avhende de. Blir i tilfelle ny tråd.

 

Takk for hjelpen =)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...