Jump to content

Drever med serdeles mye uflaks...


30Ihmsa

Recommended Posts

Jeg sitter her med en Drever som er halvt oppspist, nervevrak og rimelig god jakthund (og kompis selvsagt :D ).

Saken er den at naboen har en sulten og bitegæær`n Boerbol (Sørafrikansk vakthund) forige dagen var det fjerde gangen dritten satte tenna i bikkja mi. Ny tur til dyrlege for å lappe sammen, pencilin-kur og det værste er at hver tur koster sånn ca 1/3 Sauer :roll:

Første gang de møttes gikk jeg tur med hunden (i bånd) og resultatet ble store flenger i strupe og nakke. Andre og tredje gangen kom nabobikkja hit. (Bikkja mi sto i bånd begge gangene og kom ikke unna) og resultatet ble stort sett det samme som første tur. Nå forrige dagen klarte min hund å slite seg. (Jr her hadde ikke satt på halsbåndet godt nok) tok en snartur over et jorde og havnet rett i kjeften på utysket nedi her. Og resultetet denne gangen ble perforert rygg, nakke og hode. Jeg har ikke vært nede hos naboen etter sist møte fordi jeg synes det kanskje er litt min feil når bikkja stikker av. Men jeg har snakket med sheriffen, og derfra får jeg beskjed om at jeg kanskje burde løse problemet direkte med nabo`n. Jeg foreslo å plante ei 308 kule i panna på`n (bikkja) Men da fikk jeg beskjed om at det var fyfy og kunne resultere i bøter og det som værre var :? Jeg har gitt naboen klar beskjed om at neste gang den kommer hit for å prøve tenna, er den død og maktesløs! Garantert!!

 

Siden første tur har bikkja blitt mer og mer utrygg. Hun er ikke spesielt glad i fremmede lengre og viser tegn til agresivitet ovenfor nabobarna...og er`a i dårlig humør, kan hun være sur på oss her hjemme også. Men ikke slik at hun biter eller flekker tenner. Hun grynter litt og vi ser at a er sur. Nå så er det bare så vidt hun tør gå ut for å lufte pompen. Blitt rimelig kjapp for å si det slik.

 

Hun er snart fire år og har vært med på hare og rådyrjakt hver høst. Hare er forresten ikke favoritten hennes. Jager fint og lenge, kommer tilbake til meg for å sjekke litt...setter av gårde igjen etter en rask hvil. Kommer alltid tilbake etter tap. Mao slik hunden etter mitt syn skal være... i skogen, vel og merke.

 

Nå sitter jeg å vurderer hva jeg skal gjøre. Jeg er ikke spesielt interessert i at hunden skal sette tenna i hverken små eller store, men jeg er stygt redd for at det kan bli en realitet om det fortsetter som nå. Hva tror dere? Hadde jeg funnet noen som ville ta på seg oppgaven, i den visshet om at drever`n er litt ustabil oppi hodet sitt, med å prøve å få hund av henne igjen, hadde jeg gladelig gitt henne bort. Går det dithen at jeg må avlive hunden min fordi nabobikkja er tyggeglad, kommer nok den også til å vandre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilnærmet nulltoleranse for folk som eier bikkjer med slike tilbøyeligheter. Du skulle helt klart ha anmeldt hundeieren, om ikke første, så iallfall andre gangen.

I det siste tilfellet har du nok en dårlig sak.

 

Hadde jeg hatt ei bikkje som angrep andre når den fikk sjanse hadde jeg avliva den tvert.

Link to comment
Share on other sites

Tja.. Tålmodig er jeg nok.

Penger skal jeg alltids få tilbake.

De tre første er anmeldt. Men ingen ting blir gjort fra den kanten. Noen får være mere i fred enn andre...uansett hva de gjør:? Får bare beskjed om å prøve å løse det direkte med hunde eieren.

Men nå i kveld har jeg snakket med en del folk som har vært borti bikkja. Er i allefall 7 andre hunder som har blitt angrepet av den det siste året. Veterinæren tipset om mattilsynet. De var ofte mindre partiske en sheriffen og var lettere å deale med. Så i morgen skal jeg koste på meg en telefon dit.

Link to comment
Share on other sites

Man kan lese om en kar her som har sett seg rimelig drittlei løsbikkjer.

http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article6006552.ece" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Kanskje loven i Danmark ikke er så gal allikevel...

 

Danmark?

 

Sto en sak om noe tilsvarende i en nettavis for bare en uke eller to siden, at en landeier i Danmark skjøt og drepte den snille familiehunden til en nabo.

I Danmark har man visst rett til å avlive hunder som kommer inn på din eiendom, men bare dersom du skriftlig har varslet eieren på forhånd og såklart har nødvendige tillatelser for jakt/våpen. SKal se om jeg finner igjen artikkelen.

Link to comment
Share on other sites

Står i bunnen av artikklen som følgende:

I Norge ville det være ulovlig å drepe hunden. Hunder kan bare lovlig drepes under aktivt angrep av vilt eller husdyr

 

I mitt hode vil det tilsi om att naboen sin hund angriper din hund som står i bånd på din eindom kan du skyte naboen sin hund, men sjekk opp i dette 100% isåfall.......

Link to comment
Share on other sites

Det er par andre spørsmål som garantert vil dukke opp dersom en slik avlivning av hund skjer, for det har jo uten tvil blitt skutt endel hunder i Norge som har jaktet på husdyr og vilt.

Våpen og ammunisjon skal jo holdes nedlåst og adskilt, dermed bør det ta litt tid, kanskje ett minutt eller to avhengig av hvor tinga ligger, å låse opp skapet og også hente ammo, lade og så komme seg i posisjon for skudd.

Disse tingene vil sikkert bli etterforsket og da er det pinlig å si at den sto ferdig ladd bak kjøkkendøra...

Jeg har i en time lest endel artikler på nettet om akkurat slike saker og det går begge veier.

En jeger skyter en jakthund fordi han ble skremt da den kom ut av en busk, han trodde det var ulv...En annen skyter etter en hund fordi den bjeffa mot en ku inne i et fjøs, en annen skyter hund fordi den løp etter sau, en annen omplasserte en hund fordi den jaget et hjort, slik fortsetter det i eninga, og ikke misforstå meg nå... Jeg forsvarer IKKE gærne bikkjer som ikke er under kontroll, eierne må ta mer ansvar.

 

Til trådstarter sin fordel vil det nok lønne seg å ta en siste prat med eieren av den biteglade bikkja og se om man kan løse det uten kuler.

En anmeldelse kan jo være på sin plass, men naboen vil sikkert ikke bli så glad.

Hadde en sprø bikkje hatt for vane å tygge på bikkja mi skulle jeg dengt'n så hardt i knollen

med et spett at den neppe ville tygge på noe igjen.

Link to comment
Share on other sites

Det tar ikke lange tiden å hente ut en rifle av skapet og hive inn en patron om du ser bikkja er på vei over IGJEN....

Og hvis du har sett en Boerboel-hund før, så er de ganske store... en klask over knollen hjelper nok ikke tror jeg.

 

Poenget mitt er at her handler det om å redde livet til drevern hans, som har blitt revet opp FLERE ganger før.

Jeg er derfor uenig med gullvingen i at det vil bli et problem for eier å forsvare et eventuellt utfall der skutt hund er resultatet. Dette vil nok de fleste politikonstabler og advokater ha forståelse for.

 

En siste prat med hunde-eier? Neste gang den kommer, er drevertispa hans DØD?!?! Her hadde jeg med bestemt mine hevet ladearmen på mausern og tatt praten ETTERPÅ, og det ville ha begrenset seg til èn setning:

 

"kom og hent bikkja di, den ligger her. Patronen kostet 24,90,- kort eller kontant?"

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg ser tankegangen din og i enkelte tilfeller har du rett også.

Men er det verdt å risikere inndragning av kort og våpen?

Altså jeg mener ikke at bikkja ikke er verd noe, for all del.

Den andre villbikkja er jo totalt ut av kontroll og da eieren etter all sannsynlighet er fryktelig

stolt over dens handlinger kan man jo ikke bare sitte å se på sin egen hund bli tygd i filler.

 

Det vil nok være riktig å finne gjeldene bestemmelse for nødvergerett, høre med en jurist og deretter foreta de handlinger som er nødvendige.

Trådstarter kan nok dokumentere det veterinærbehandling og kostnader i tillegg til samtaler

med denne naboen, så da stiller kanskje saken seg anderledes.

 

Det finnes mange eksempler på nettopp dette hvor skytteren har blitt både dømt eller frikjent, dersom det kommer så langt. Det ligger vel også noen notiser i politiets logger dersom han har ringt og snakket med dem? Like saker trenger ikke få likt utfall, det kommer helt an på hvor i Norge du bor og hvem jurist eller tingrett som behandler saken dersom det blir noen sak.

 

Det skal ikke mye til for en jurist for å dreie nødvergerett over på selvtekt.

For all del, skyt drittbikkja og spa den ned for min del!

Jeg forsvarer ikke slikt, men konsekvensen kan bli stor dersom feil person i systemet

skal behandle saken. Av prinsipp vil nok eieren av den gærne bikkja uansett anmelde dersom

noen skrur av lyset for dyret hans, han har neppe nok selvinnsikt til å forstå andres frykt

og reaksjoner på at det bikkja gnager på andres hiunder i andres hage gjentatte ganger.

 

Leste om en bonde som kneppa en schæfer (eieren var en gråtende jente på 9) fordi den løp etter sau. Ja såklart har han rett til det og eieren var vel såpass lur (eierens foreldre da) at de valgte å ikke anmelde. Hvorfor skulle de? Sau er jo et hellig dyr i Norge, men bonden har retten på sin side.

 

Jeg mener også at trådstarter burde ha en selvfølgelig rett til å omplassere utysket, uansett om han bruker .475 eller spett.

Link to comment
Share on other sites

Tror alle vil risikere inndragning av kort for å redde livet til bikkja si, også jeg.

 

Jeg tror en advokat vil ha problemer med å få forståelse for en eventuell selvtekts-anklage all den tid den skutte hunden uttallige ganger tidligere har revet opp hunder.

 

Jeg er enig med deg i at de fleste tilfeller vil være utgangspunkt for en individuell tolkning, men jeg mener at i det foreliggende tilfellet vil nødverge være en 100% akseptabel forklaring som politiet vil akseptere.

 

Hadde det vært snakk om en streifende labrador, ja.

Link to comment
Share on other sites

En annen faktor er vel også hvordan man fremstiller sin versjon for onkel.

Det handler om troverdighet og om å fremstå som skikket og ansvarlig.

Naboen vil helt sikkert si at du har truet han og alt han har med børsa di, antagelig har du løpt skrikende og truende som en gal mann rundt om i verste rambostil, så dersom man kan dokumentere hendelsen med f.eks video er det jo flott....

 

Det hjelper å ha sitt på det tørre...alltid.

Link to comment
Share on other sites

For min del handler det først og fremst om å redde livet til bikkja, så får man undersøke hver krik og krok for å ha sitt på det tørre etterpå.

 

Det er ikke akkurat en skyt først/spør etterpå mentalitet jeg tar til orde for her.

 

Den boel-bikkja hadde vært skutt både en og to ganger om dette var min drever, så her hadde jeg ikke nølt om den så mye som løfta på beinet på min side av gjerdet.

Link to comment
Share on other sites

 

Siden første tur har bikkja blitt mer og mer utrygg. Hun er ikke spesielt glad i fremmede lengre og viser tegn til agresivitet ovenfor nabobarna...og er`a i dårlig humør, kan hun være sur på oss her hjemme også. Men ikke slik at hun biter eller flekker tenner. Hun grynter litt og vi ser at a er sur. Nå så er det bare så vidt hun tør gå ut for å lufte pompen. Blitt rimelig kjapp for å si det slik.

 

Hun er snart fire år og har vært med på hare og rådyrjakt hver høst. Hare er forresten ikke favoritten hennes. Jager fint og lenge, kommer tilbake til meg for å sjekke litt...setter av gårde igjen etter en rask hvil. Kommer alltid tilbake etter tap. Mao slik hunden etter mitt syn skal være... i skogen, vel og merke.

 

Nå sitter jeg å vurderer hva jeg skal gjøre. Jeg er ikke spesielt interessert i at hunden skal sette tenna i hverken små eller store, men jeg er stygt redd for at det kan bli en realitet om det fortsetter som nå. Hva tror dere? Hadde jeg funnet noen som ville ta på seg oppgaven, i den visshet om at drever`n er litt ustabil oppi hodet sitt, med å prøve å få hund av henne igjen, hadde jeg gladelig gitt henne bort. Går det dithen at jeg må avlive hunden min fordi nabobikkja er tyggeglad, kommer nok den også til å vandre.

 

Det kan virke som at det allereie er for seint å redde dreveren, då den har blitt utrygg og tildels agressiv. hvis det går dit hen at dreveren må avlivast, syns eg i allefall at naboen skal få økonomiske følger av dette.

 

Nervøse agressive hunder, kan sjølvsagt bli kvitt traumene, men dette er inividuellt.

Stakkars drever.

Link to comment
Share on other sites

Som Gullvingen skriver.. Greit å ha sitt på det tørre. Men det begynner selvsagt å røyne på for tålmodigheta mi også.

Naboen har hevdet at så lenge dette skjer på hennes grunn, må man ta følgende. Det er mye jeg kunne fortalt om dette menneske, men skal holde det for meg selv. At noen synes det er merkelig at denne bikkja går løs, skjønner jeg jo. Men det er ikke mere merkelig en at eieren gir faen. Enkelt og greit. I dag har jeg snakket med sheriffen igjen og vist frem bilder tatt etter disse angrepene. Nå har pipa fått en annen lyd og jeg har forlangt dyret avlivet. Merkelig at dette ikke har kommet opp før, men nå forteller lennsmannen at de har mottatt veldig mange henvendelser på dette dyret. Ikke bare er det andre bikkjer som har fått gjennomgå, men også folk. Så da håper jeg bare at jeg får viljen min...uten å måtte satse våpen osv;-)

Link to comment
Share on other sites

I de fleste tilfeller kan det ofte lønne seg å stille som bekymret og rådsøkende fremfor å rasle med nøklene til våpenskapet. Man får nok mer positiv oppmerksomhet hos lensmannen da enn hvis man kommer rasende og brølende og rauter ut "at nå blåser jeg høl i faenskapet".

 

Har de flere rapporter på bikkja/eieren er jo det bare praktisk for din del.

Er du heldig vil det tilslutt komme et brev til eieren hvor det er besluttet å avlive dyret.

Eieren har såklart klagerett og må betale noen tusen for å få påklaget saken i tingretten, en klage på fattet vedtak medfører kun at saken vil blir prøvd for retten.

 

Ene søstra mi hadde en folkevond bikkje som folk forsøkte å bli kvitt.

Enden på visa og noen tusen fattigere samt en masse sutring om "dette er min sønns hund, han har språkvansker og tilpassningsvansker" og videre sutring så fikk tilslutt dyret dø av seg selv etterhvert, til tross for at til og med jeg har tre stygge høl i leggen etter den.

 

Så det er ikke alltid like lett, selv med loven stående ved siden av deg.

Frustrasjonen forstår jeg, har selv et katteproblem og er ganske lei av at de miger på alt de

kan finne på å se på som SITT. De rygger inntil og sviner ned biler og inngangsparti.

Jo jeg har bikkje, som hater katter, men han ser ikke forskjell på tam huskatt og pissatrengt villkatt.

Link to comment
Share on other sites

Trist historie der hundene får trøbbelet pga dårlig hundehold.

 

Leste just om Boerbol på wikipedia, og det er opplagt en krevende hund for spesielt interesserte og kompetente.

For mange "tøffe" typer anskaffer fryktinngytende hunder.

 

 

If you are considering adding a boerboel to your family or already own a boerboel and are thinking of moving (to a smaller home), remember this - bored boerboels are destructive boerboels and a 150 lbs, lion-fighting dog can do a lot of damage.

(wikipedia)

Link to comment
Share on other sites

Bare fang inn bikkja og lever den til FOD. Eiren får den aldri igjen. :lol:

Vi så jo hva som skjedde med Shira.

 

Men fra spøk til alvor.

Fang bikkja og lever den til Falck. Eieren må da ut med ca. en tusenlapp for å løse ut bikkja. Ingenting som inspirerer mer mht. båndtvang og løshundproblematikken enn en smekk i lommeboka.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde dette vært min hund (fra begge sider av saken) så haddde den i vertfall ikke overlevd forsøk nummer to!

Første gang kan kansje forklares/ forsvares men at det samme skjer to ganger er helt utilgivelig i mine øyne.

 

Når det gjelder nødverge, så er jeg nok klemt litt i mellom barken og veden.

Jeg er selv bonde, jeger og hunde eier (Border Collie av valg, ikke bruks område).

 

Jeg har heldigvis sluppet og skyte en hund i nødverge, men man kan vel trygt si att det er ett par hunder som har bråsnudd med halen mellom bena når mauseren dundrer, og jorda spruter forran nesen på dem :shock:

Det er etter min mening en god måte og gjøre det på, viss det virker, for så og ta en prat med eieren når denne dukker opp, snakke skikkelig å saklig sammen. Og forklare hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde.

Jeg mener at der er absolutt siste løsning og avlive en hund for dette, derfor blir det skremme skudd.

I de fleste tilfellene er faktisk hunden uskyldig, de er trossalt dyr, og ikke mennesker (selv om man kan begynne og lure av og til). Det er som regel eieren som ikke har tatt sine forhånds regler, og hatt tanke for att kjæledeggen faktisk er ett tamt rovdyr.

Det skal også sies at de hundene fortsatt blir luftet rundt her, men de har blitt livredde kyr på beite :wink: og jeg har en god tone med eierene selv etter en overraskende opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Tja.. Tålmodig er jeg nok.

Penger skal jeg alltids få tilbake.

De tre første er anmeldt. Men ingen ting blir gjort fra den kanten. Noen får være mere i fred enn andre...uansett hva de gjør:? Får bare beskjed om å prøve å løse det direkte med hunde eieren.

Men nå i kveld har jeg snakket med en del folk som har vært borti bikkja. Er i allefall 7 andre hunder som har blitt angrepet av den det siste året. Veterinæren tipset om mattilsynet. De var ofte mindre partiske en sheriffen og var lettere å deale med. Så i morgen skal jeg koste på meg en telefon dit.

Dette som du skriver her har betydning. Det har også betydning hvordan angrepet skjedde. Hvis det skjedde uprovosert og ensidig fra hans (hunden altså) sin side, så er det Hundelovens § 18 som er riktig straffeparagraf.

§ 18.Avliving eller omplassering av en hund etter en eller flere uønskede hendelser

En hund som har angrepet eller skadet et menneske, kan politiet i ettertid vedta å avlive dersom ikke dette fremstår som et uforholdsmessig tiltak. Det samme gjelder hvis hunden har jaget eller skadet tamrein, husdyr eller hjortevilt, eller hvis den har skadet en annen hund eller kjæledyr. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på hvilken fare som har vært tilstede, påført skade, den risiko og utrygghetsfølelse hunden og hundeholdet kan antas å medføre i fremtiden og hundens nytteverdi. Hundens økonomiske verdi eller det økonomiske tap etter påført skade skal ikke tillegges vekt.

Dersom det anses praktisk mulig og forsvarlig, skal politiet søke å omplassere en hund fremfor å avlive den.

Hvis hundeholdet ikke anses sikkerhetsmessig forsvarlig, kan vedtak om avliving eller omplassering omfatte alle andre hunder som hundeholderen har hånd om.

Følgende særlige bestemmelser gjelder foran de generelle reglene i første og annet ledd:

a) En hund som har påført barn vesentlig skade, bør normalt avlives.

b) En hund som har angrepet eller vesentlig skadet dyr i landbruket eller tamrein, bør normalt avlives hvis dyrets eier ber om det.

c) En hund som ved ensidig angrep har vesentlig skadet andre husdyr, medregnet andre hunder, bør normalt avlives hvis dyrets eier ber om det, unntatt der hunden ikke antas å utgjøre større risiko i fremtiden enn hunder vanligvis gjør, og heller ikke kan fryktes å angripe og skade samme eiers dyr på nytt.

 

Politiet kan på egenhånd ta avgjørelsen om å avlive hunden eller omplassere den iflg. 1.ledd, men på ditt forlangende skal (bør) hunden avlives, iflg. 4.ledd c) (som går foran 1.ledd) hvis ikke de dempende unntaksreglene i de siste to komma er oppfylt. Det vil ha betydning i avgjørelsen at hunden har angrepet før.

 

Det er også verd å merke seg at når du anmelder et forhold så får du anledning til å krysse av at du ønsker erstattet dine tap. Da blir dette tatt med i påtalen og blir behandlet under rettssaken. Men det er du selv som må inndrive pengene, du får bare et rettslig krav mot vedkommende som forfalles etter 10 år.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Hva slags tyngde bærer et pengekrav der den forulempede selv er ansvarlig for inndrivelse? Høres ikke veldig oppmuntrende ut.

Nå er vel topic annet enn om hvordan pengekrav inndrives.

Men du har helt rett, bare prøv å inndrive penger som du har rett til, så vil du se hvor vanskelig det er.

 

Imidlertid er det slik loven (grovt sett) fungerer her i Norge. Man får en rettslig bekreftelse på at kravet er reelt og kan inndrives etter de vanlige metodene som er tilgjengelige i samfunnet. Et slikt krav er ikke anderledes enn et hvilket som helst annet pengekrav.

 

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Hva slags tyngde bærer et pengekrav der den forulempede selv er ansvarlig for inndrivelse? Høres ikke veldig oppmuntrende ut.

Nå er vel topic annet enn om hvordan pengekrav inndrives.

 

 

Mente ikke å provosere med et sidespørsmål, bare tenkte høyt her..:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...