Jump to content

Angående bruk av moderne ammunisjon i eldre Star Baikal


TxH

Recommended Posts

Hei kammervenner!

 

Jeg lurte på om noen av dere har erfaringer rundt å bruke moderne ammunisjon i en eldre Star Baikal sideligger i kaliber 12. Har ikke mye info om den ennå, men den er såpass gammel at den er "made in USSR" og at den er en sideligger med faste trangboringer som fortsatt er ukjent. Er det kanskje en standard på dette eller kom de i forskjellige boringer?

 

Er det f.eks. greit å bruke stål lerdueammunisjon i denne så vel som vismuth, tungsten el?

 

Setter stor pris på erfaringer rundt dette! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Eg er ganske så sikker på at de gamle Star Baikal haglene er trykktestet til ""MAKS"" 700BAR

Sjekk dette når du kjøper amo..

 

mvh

 

 

Hei kammervenner!

 

Jeg lurte på om noen av dere har erfaringer rundt å bruke moderne ammunisjon i en eldre Star Baikal sideligger i kaliber 12. Har ikke mye info om den ennå, men den er såpass gammel at den er "made in USSR" og at den er en sideligger med faste trangboringer som fortsatt er ukjent. Er det kanskje en standard på dette eller kom de i forskjellige boringer?

 

Er det f.eks. greit å bruke stål lerdueammunisjon i denne så vel som vismuth, tungsten el?

 

Setter stor pris på erfaringer rundt dette! :D

Link to comment
Share on other sites

Har ei slik hagle selv, er ingen form for trykkmerking på den slik det er på nyere baikal

modeller. Men trangboringa er jeg rimelig sikker på at er 1/1 og 3/4, bruker selv den

hagla meget sjelden og kun med patroner som tilsvarer bly i trykk og mykhet på hagl.

Nyere baikal hagler er vel godkjent til 90mpa =900 bar og lit eldre modeller 65mpa=650bar,

ingen av disse ville jeg ha skutt stålpatroner med høy utgang/hevi shot i.

Link to comment
Share on other sites

Har ei slik hagle selv, er ingen form for trykkmerking på den slik det er på nyere baikal

modeller. Men trangboringa er jeg rimelig sikker på at er 1/1 og 3/4, bruker selv den

hagla meget sjelden og kun med patroner som tilsvarer bly i trykk og mykhet på hagl.

Nyere baikal hagler er vel godkjent til 90mpa =900 bar og lit eldre modeller 65mpa=650bar,

ingen av disse ville jeg ha skutt stålpatroner med høy utgang/hevi shot i.

 

Regnet også med at det var full og trekvart trangboring ja, så skepsisen til stål er vel berettighet.

 

Hvilken jaktammunisjon per dags dato ville du brukt i den da med lavt nok trykk, som ikke er bly vel og merke. Kan Fiocchi Tundra være noe? Evt. noe vismuth-saker? Vet ikke om du har brukt noe ammunisjon du vil anbefale?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

jeg har ei gammel kaliber 16 . sideligger. var og skulle høre etter lerdueammo til den. ble da fortalt at jeg kunne bruke stålhagl, det var iallefall det han hadde inne i bodø . jeg poengterte da at dette var ei gammel hagle , som ikke var godkjent for stål. han sa at de hadde undersøkt med børsemaker og at dette kunne en fint benytte. sto så og tenkte litt før jeg spurte igjen, og poengterte da at dette var ei gammel star baikal. han sa da igjen at dette hadde børsemaker sagt gikk bra. så lenge det dreide seg om lerdue ammo. jaktammo måtte jeg ikke finne på å bruke.

føler meg ikke helt overbevist. har jeg rett i dette eller har han børsemakeren rett i det?

kan jeg bruke stål lerdue ammo?

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg kjenner akkurat børsa di, så er vanlig oppfatning at man kan bruke stål lerdueammo i alle hagler.

 

har ikke hørt det før. og idag ringte jeg til Mo , Rana jakt og Villmark. og der sa de tvert nei på det spørsmålet. kan og legge til at jeg ikke aner trangboringen på hagla. bare at det ene e trangere .

Link to comment
Share on other sites

Erlend Meyer. tror på en måte at du har rett. men vil samtidig ikke at hagla skal bli spiker til kista mi. det er billigere for meg å kjøpe meg ei ny hagle som tåler stål enn å vente på prest og gravferdsbyrå. sånn for å ta det helt på spissen.

Link to comment
Share on other sites

Herregud folkens.

 

Ei hagle kommer ikke til å sprenges om dere skyter med stål i disse gamle vrakene. Det som skjer er at over tid vil dere skyte de slarkete og da er det bare å levere de inn til spikerproduksjonen og kjøpe seg noe nytt.

 

Med alle disse gamle haglene i Danmark og Nederland som har hatt blyforbud i mange år er det ikke dokumentert haglesprengninger som skyldes bruk av stål. De få haglene som har gått i lufta skyldes feil på patronene eller på våpenet fra før.

 

Frem til andre kan bevise noe annet så forer jeg børsa med det jeg føler jeg har råd til av ammo.

 

Dvs de 2 haglenen får alt av ammo.

 

 

Og når det gjelder lerdueammo med stål har flere børsemakere sakt det er bare å skyte så lenge du har 1/2 eller åpnere løp.(ellers vil du få ei bule på løpet der trangborringen er)

Link to comment
Share on other sites

da er det det med trangboringen. hvordan måler jeg slikt? det står ikke på løpene.

skal tenke litt mer. men kan nok bli at jeg leverer ammoen tilbake til bodø. for sikkerhets skyld. har ikke lyst å ødelegge hagla heller. det fortjener den ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik gammel Star Baikal i kal 12. Den har trangboring ( fast ) 1/4 og 1/2. Med andre ord så kom de i ulik utførelse. De aller fleste hadde 1/1 og 1/2 trangboring, men den kom faktisk i flere varianter. 1/4 og 1/2 måtte spesialbestilles hos Gresvig som var importør den gangen.

 

Stemplene på løpene sier som følger: 12 70 18,2 M(0,5) 65MPa

og på det andre løpet: 12 70 18,2 10(0,25) Og tre figurer. "O" med russisk bokstav inni over en slik "<>" med russiske bokstaver inni og til slutt en skjold med en pil inni som jeg tror er fabrikkens merke.

 

Trykkmerkingen betyr i allefall at den er begrenset til 650 bar, forøvrig bruker jeg bare bly i den.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjell de erRusserane trjegr e du kan lade i hvasom helst uten det er nokon fare så lenge det er hull i andre enden

Solide saker dette søm tålereni god del meire en de hånd lagde engelske haglene med papir tynne låp :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...