Jump to content

hvordan erverve 9mm?


Fykekost

Recommended Posts

spørsmål ang. fremgangsmåte for erverv av Glock til sivilt bruk (evt. 9mm pistol generelt) kva type skyting/aktivitet må du drive med for å få grunnlag til å kjøpa f.eks. Glock 17? Mitt inntrykk er at dei aller fleste pistolklubber kun gir grunnlag til .22-konkuransepistoler. eller kan du kjøpe kva som helst (lovlig i norge) pistol uavhengig av kva kaliber som blir brukt i klubben du er medlem i?

Eller er eg heilt på bærtur nå?

Link to comment
Share on other sites

G17 er det mulig og erverve til litt forskjellig, den er jo benyttet som grovpistol bane og felt, den er også og finne i endel hylster til NFPS skyttere, og den er mye brukt hos NROF skyttere. De fleste pistolklubber har programmer som den går i, men hva skal du med en pistol når du ikke vet hva du skal bruke den til ?

 

 

okay. godt spørsmål. svaret er at eg har ein p-80(G17 3.gen) tjenestepistol som eg liker godt. eg tenkte det kunne vore artig å skutt litt sivilt med g17 i konk.-sammenheng

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste NSF-pistolklubber har fin (.22 LR) på programmet, samt luft (.177).

En del skyter militærfelt eller grov med 9mm.

Selv er jeg .32 S&W Long-bruker for grov.

Man kan finne mye informasjon på websiden skyting.no

Link to comment
Share on other sites

......erverv av Glock til sivilt bruk (evt. 9mm pistol generelt)......

Hva du mener med sivilt bruk er noe uklart.............Det eneste sivile bruk er i konkuranse.

 

I Norge så får man håndvåpen fordi man skal utøve en idrett i regi av programmene til Norges Skyteforbund eller andre forbund som utøver en godkjent konkuranseform. Da starter man med å

vise sin interesse for denne sporten gjennom en klubb som da er tilknyttet desse forbundene som utøver trening eller konkuranse med den type våpen og kaliber som gjelder for dem enkelte øvelsene.

Link to comment
Share on other sites

......erverv av Glock til sivilt bruk (evt. 9mm pistol generelt)......

Hva du mener med sivilt bruk er noe uklart.............Det eneste sivile bruk er i konkuranse.

 

I Norge så får man håndvåpen fordi man skal utøve en idrett i regi av programmene til Norges Skyteforbund eller andre forbund som utøver en godkjent konkuranseform. Da starter man med å

vise sin interesse for denne sporten gjennom en klubb som da er tilknyttet desse forbundene som utøver trening eller konkuranse med den type våpen og kaliber som gjelder for dem enkelte øvelsene.

 

 

Det har han da vel allerede svart på forsåvidt?

 

 

okay. godt spørsmål. svaret er at eg har ein p-80(G17 3.gen) tjenestepistol som eg liker godt. eg tenkte det kunne vore artig å skutt litt sivilt med g17 i konk.-sammenheng

 

Dv.s han har ett våpen som ikke står til fri rådighet og bruk, og han ønsker en tilsvarende pistol for å kunne delta på konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

da som BenA skriver er heilt korrekt :)

 

men sånn eg les da då, så er det hovudsakleg slik at eg kun kan erverve det kaliberet som klubben en er medlem i bruker. etter 6 mnd aktiv deltakelse osv osv.?

 

Eks. viss den lokale pistolklubben her har luftpistol og .22lr så må eg oppsøke ein anna klubb evt. nrof for å kunne kjøpe 9mm?

Link to comment
Share on other sites

Om du finner en klubb som bare skyter 22lr er du uheldig, de fleste skyter andre kaliber, så det bør ikke være ett tema. Bare å melde seg inn, ta sikkeretskurset og vær aktiv i minst 6 mnd så kan du søke på håndvåpen innen grenene Som praktiseres i klubben.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er at eg har ein p-80(G17 3.gen) tjenestepistol som eg liker godt. eg tenkte det kunne vore artig å skutt litt sivilt med g17 i konk.-sammenheng

 

Er du yrkestilsatt eller på avd.befalskontrakt, kan du kjøpe inntill 3 våpen til øvingsskyting uten å være medlem i klubb. De ovennevnte personellkategorier samt polititjenestemenn har dispensasjon for 6 mnds regelen.

Link to comment
Share on other sites

G17 er det mulig og erverve til litt forskjellig, den er jo benyttet som grovpistol bane og felt, den er også og finne i endel hylster til NFPS skyttere, og den er mye brukt hos NROF skyttere. De fleste pistolklubber har programmer som den går i, men hva skal du med en pistol når du ikke vet hva du skal bruke den til ?

De fleste som bruker Glock i NSF-regi bruker den nok til militærfelt. Å bruke den som grovpistol er å gi seg sjøl et litt for stort handicap.

 

Hva du mener med sivilt bruk er noe uklart.............Det eneste sivile bruk er i konkuranse.

Nja, i alle klubbene jeg har vært med i har det vært mange medlemmer som har trent også. De fleste sågar oftere enn de har skutt konkurranser... (Flisespikking, jada. Men "DEN ENESTE" er et i overkant kategorisk uttrykk.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...