Jump to content

Varsling ved funn av våpen


Gullvingen

Recommended Posts

Det har kommet meg for øret at noen har kastet et våpen, sannsynligvis en hagle, i en konteiner ved en gjenvinningsstasjon. Dette våpenet ble så plukket opp av ansatte ved stasjonen og plassert i en oppholdsbrakke på stedet.

Nå starter det jeg mener er feil.

Politiet varsles ikke om funnet.

De ansatte låser og går hjem, dagen etter er brakka brutt opp og våpenet borte....

Politiet varsles ikke.

 

Nå det blir meg forklart at det dreier seg om en hagle tenker jeg da komplett våpen og tar ikke høyde for eventuelle feil/mangler med dette, ei heller plombering.

For meg er dette er våpen levert på helt feil sted på en høyst klanderverdig måte

og deretter er saken håndtert helt hinsides feil av de ansatte.

I tillegg kan nevnes at vedkommende som ses på som mulig gjerningsmann

har sonet mange år i fengsel.

Politiet er ikke varslet.

 

Slik jeg ser på saken nå er det dermed nok et våpen på avveie, i hendene på

en kjent kriminell og de ansvarlige lukker øynene og gir fyren en sjanse fordi han er så grei!

 

Kjenner jeg blir rasende.

Men det er meg da.

Andre som mener noe om dette?

Link to comment
Share on other sites

Konspirasjonsteori:

 

Person A jobber på et avfallsmottak. En eller annen, A, B eller C finner et gevær. A,B, og C diskuterer hva nå? A insisterer på at "vi setter det i brakka til i morgen!" B og C bryr seg sånn måtelig og sier OK.

 

A kontakter person D. A skylder D penger, eller en tjeneste, eller er en god kompis, hvem vet??? Uansett sier A til D at hvis han bryter seg inn i brakka i natt så står det et haglegevær der! D så gjør og A er kvitt gjelden sin, evt har en tjeneste tilgode.

 

For den del kan det liker gjerne være A som gjorde innbruddet også!

 

Uansett er det et haglegevær på vidvanke. Hvis det var registrert har eier et problem, men mest sansynlig var det ikke registrert, - håper det! Blir det brukt til noe ulovlig er det i allefall et "illegalt våpen". Håper selvsagt også at det ikke blir brukt til noe som skaper overskrifter! I så fall har skyttermiljøet problemer.

Link to comment
Share on other sites

Kansje ingen viste noe om regler for våpen?

Den antatte gjerningsmannen er det han som har kastet hagla eller er det han som har brytt opp konteineren/brakka å stjålet "søppelet"??

 

Nå tror jeg at 99,999% av befolkningen vet at det er strenge regler rundt dette med våpen. Og jeg har erfaring for at de som jobber på søppelmottak slett ikke er så dumme som mødre tror når de truer sine barn til å lese lekser! :lol:

 

"Gjerningsmannen" kan være en som fyllte konas elsker, evt han som graverte dattra hans, med blyhaggel for så å grave ned liket. Dum som han var kastet han hagla for at ikke politiet skulle knytte ham til drapet gjennom balistiske tester!

 

Han som brøt seg inn i brakka er nok også en "gjerningsmann", men ikke den samme. Hvorfor skulle han kaste våpenet for så bryte seg inn for å stjele det?

Link to comment
Share on other sites

De fakta jeg har er disse:

 

Våpenet ble levert av en mann som sa det kom fra et dødsbo.

Ansvarlig person på denne stasjonen er en svært pinglete og pysete

person som aldri tør ta ansvar for noe.

 

Denne personen som fortalte meg dette har fått denne informasjonen

fra en person tilknyttet stasjonen.

 

En annen person ved stasjonen er den antatte gjerningsmannen.

 

Samtlige er like skyldige.

 

Alle stikker hue i bakken og leker struts.

Link to comment
Share on other sites

... men siden du har hørt rykter om dette og det antakelig er sant - da bør DU varsle politiet siden alle andre er bevisstløse.

For ellers er du også med å bidra til elendigheten. Tenk om den der hagla blir brukt til noe ulovlig og noen blir skadet - hva om du kunne ha hindret det ved å melde fra om din bekymring?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det...klokka 23.10

De har loggført det og jeg skal ringe det lokale kontoret på tirsdag.

 

Jeg tar som sagt høyde for at dette er et funksjonsdyktig våpen

og har meldt min bekymring.

Jeg har to navn i saken, så de lokale blå vil ha noe å starte med.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har stor interesse av våpen, men ikke i henda på straffedømte rusmisbrukere.

Selvsagt har jeg varslet, antar de fleste her ville gjort det samme uten å nøle.

Konsekvensen av å besitte et ulovlig våpen vil for de fleste bli så stor

at man har nok et rimelig vakum i nøtta dersom man

enten tar børsa selv, eller lar være å varsle.

Varsling om slikt gagner alle.

Link to comment
Share on other sites

Ansvarlig leder på mottaket har nå gjort seg skyldig i ulovlig oppbevaring av våpen (dersom det lar seg gjøre å bevise at det var ett funksjonsdyktigt våpen, og det er alle som ikke er lovlig plombert).

 

Vedkomende har gjort seg skyldig i å ikke varsle om innlevrt våpen til politiet.

Og har unlatt å varsle om at våpenet har blitt stjålet.

 

Vedkommende (og det er vel kun han/hun som vistnok er ei pingle) som er ansvarlig, er vel å regne som den som skal straffeforfølges.

 

Tror strafferammen på dette ikke er av de hyggligste, med minimum betinget dom og saftig bot som resultat om politiet velger å forfølge saken.

 

Men jeg har følgende spørsmål, hvor tett er det lov å være i pappen når en er ansvarlig på ett avfalls mottak? Der er jo regelverk internt også som dekker slikt "spesialavfall".

Link to comment
Share on other sites

Du har nok handla så korrekt som man kan handle.

 

De som er innblandet som kanskje fra før av ikke har kunnskaper får seg kanskje en vekker nå? Og forhåpentligvis ikke lov å selv eie våpen de neste fem årene...

 

Ansvarlig person er nok "relativt enkelt skrudd sammen" i toppetasjen

og kjenner nok ikke til regelverket.

Personen som slang det i søpla må vel også regne med å havne i samme

kategori, dvs "kjøtthue som burde hatt ei lekse" da til og med "enkle folk"

forstår at selv om det er litt metall og treverk bør det leveres til rette instans, og da mener

jeg ikke restavfall.... Som nevnt før vet jeg ikke om dette våpenet er funksjonsdyktig, det kan godt hende at det er et vrak som er plombert med rust og åreknuter, men jeg ble fortalt at

våpenet (hagla) ble fisket opp og plassert i en krok for deretter bli stjålet.

Altså varslet jeg det som det er et funksjonsdyktig våpen. Bedre føre var....

 

Hva slags personell som er på tiltak eller er ansatt der vil jeg ikke uttale meg om her

da de lokale blå vet utmerket hvilket sted det er snakk om.

Uansett må jo saken være at enkelte i sammfunnet er enten utrolig stupide

eller mangelfullt utstyrte med vett fra starten av.

Et våpen i seg selv er ikke så farlig, det vet alle her, det farlige er de som ikke vet å håndtere det på korrekt måte. I henda på en notorisk kriminell kan selv et ufarliggjort våpen

anses som en trussel, plombert, uladd eller ødelagt. Derfor varslet jeg.

Når de ansatte hysjer ned saken forteller det meg endel om hvor slappe og udugelige

enkelte kan være, en telefon til ROAF er ikke langt unna, med et par velvalgte spørsmål

om den ansattes evne til å utføre jobben på tilfredstillende vis... Jeg vil således tillate meg å være på grensen ufin og minne om hvilke regler som gjelder ved håndtering og oppbevaring av våpen i Norge.

 

Jo jeg blir provosert, fordi i denne saken er det noen som vil beskytte noen.

Den ærlige og oppriktige blir brått like føkka og bedriten i mine øyne som vaneforbryteren...

Saken involverer jo følgende:

 

Mr. våpendumper

Mr. ansatt + medhjelpere/assistenter

Mr. tyv

+ vedkommende som fikk kjennskap til innbruddet via en ansatt

 

INGEN gadd å varsle på noe tidspunkt, ergo er samtlige like ille.

ROAF vet neppe om tilfellet ennå, men det kommer.

Kommunen vet ikke noe, men det kommer.

 

Vil jeg sladre?

Ja for svarte, elendige rutiner og beskyttelse av kriminelle byr meg imot.

De har fått nok sjanser etter ti år bak murene og et rulleblad

like langt som en dassrull.

Link to comment
Share on other sites

En mindre oppdatering.

Tirsdag ble jeg oppringt av Politiet som hadde et par spørsmål vedrørende saken og da de fikk svar på de ble en patrulje sendt til stedet.

De hadde helt riktig fått mld om et innbrudd der, men ingenting om et våpen ble nevnt da.

Så spørs det ikke om nokkon får nokko å svare for!

 

Kall meg gjerne en tyster, men jeg mener det er rett i slike saker.

Får håpe at det var et plombert våpen...

Link to comment
Share on other sites

Innlysende at gutta på gjennvinningen ikke tar jobben seriøst nok. Tre og metall skal sorteres hver for seg. Ikke rart miljøet går i dass. :lol:

Våpenet ble etter sigende korrekt sortert og således levert i riktig "kammer" på stasjonen, men feil kammer og feil stasjon... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...