Jump to content

NM Luft - tragisk resultatservice!


gunner

Recommended Posts

Dette er kraftig mangelfullt, ja... At dei har trøbbel med livevisninga er ein ting, men at dei ikkje får ut lister etter endt skyting er ei gåte... Både lagvise lister og rangerte lister for klassane skulle ein tru var obligatorisk. I hallen vart det hengt opp lagvise lister etter skyting, men skivevisning var det berre for finaleskivene (eg var der fredag, og det kan ha vorte betre?).

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje forutsetning for å uttale meg om det arrangementsmessige - er debutant som "luft-NM-sjåfør", men resultatservicen er elendig... Både i hallen (fredag) og på nettet. Det blir knapt arrangert klubbmesterskap utan skivevisning via prosjektor no til dags. At utstyrskontrollørane (rifle) ikkje veit korleis dei skal bruke måleutstyret er visstnok ganske vanleg...

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke huske å ha vært tilstede på ett NM med så dårlig resultatservice.

Å få med seg premieutdelinger gikk mer på flaks, ingen informasjon.

Rot hos speaker under f.eks finale i norgescup er jo ikke noe nytt, men her er det FK pistol som stiller med speaker... :?

 

At resultatlistene ENDA ikke ligger på nett er skandale!

Link to comment
Share on other sites

Lite å finne, må på andre nettsider enn arrangørens for å finne litt. Det ligg nokre avbilda lister hjå Numedal Sportsskyttere, men det er mest rifle og frå dei klassane me hadde deltakarar. Det ser vel òg ut til at opplysninga om at Numedal vann lagskytinga i V55 er feil, da arrangøren skal ha rota bort påmeldinga til Kisen...

Link to comment
Share on other sites

Følgende står nå på Facebook:

 

Norges Skytterforbund:

Mange etterlyser resultatlister fra helgens NM i Luft. Dessverre har arrangøren og Megalink store utfordringer med programvaren, så de sliter med å få ut listene. Listene blir lagt ut så fort de er klare

Link to comment
Share on other sites

"Listene blir lagt ut så fort de er klare". Et nokså intetsigende utsagn, - selvsagt blir alle ofisielle lister lagt ut når de er klare, ikke dersom de ikke er det. :cry:

 

Et par veteranskyttere i bekjentskapskretsen tok med luftbørsene og dro sørover for å skyte NM. De fikk jo se sine egen resultater på skjermen under skytingen, men det var liksom det hele. Maken til dårlig resultatformidling må man gå tiår tilbake for å finne (tenker da sammenlignet med DFS).

De første elektroniske skivene vi hadde befatning med var sveitsiske, fra Sius Ascor. Mange år siden. Kunne ikke huske at det var særlige vansker da.

 

Megalink skulle liksom konkurrere på pris, være så mye billigere enn Sius, men virker de godt nok? Fiaskoen under årets NM luft setter vel et lite spørsmåltegn ved det. Slike ting må ikke få gjenta seg, det forringer opplevesen for et NM, for eventeulle medfølgende familiemedlemmer, og ikke minst de som satt hjemme og trodde vi kunne følge skytingen på skjermen. Det gikk ikke, nei!

 

Problemet nå er at noen resultater fra de første skytingene er blitt "borte" hos arrangøren, og må legges inn manuelt fra utskrifter. Greit nok det, men nå har det gått såpass mange timer, at selv om ALLE resultater måtte legges inn mauelt på f.eks. et regneark, så ville man nå vært ferdig, og listene ute. Det er de altså ennå ikke, forunderlig nok.

Dette holder ikke mål i vår elektroniske tidsalder.

Var det ikke bedre før? Jo, elektronikkskiver er ok når alt funker prikkfritt, men når det skjærer seg totalt, som nå under NM, da er det verre enn før.

Det ser vel òg ut til at opplysninga om at Numedal vann lagskytinga i V55 er feil, da arrangøren skal ha rota bort påmeldinga til Kisen...

Det har vel skjært seg litt hele vegen, truleg. På den annen side er det vanskelig å finne villige arrangører til et NM, så arrangaøren skal ha kredit for å ha tatt på seg oppgaven.

Det er av feil man lærer, sies det. Det gjelder vel både arrangør og Megalink, denne gangen.

Link to comment
Share on other sites

De første elektroniske skivene vi hadde befatning med var sveitsiske, fra Sius Ascor. Mange år siden. Kunne ikke huske at det var særlige vansker da.

 

Megalink skulle liksom konkurrere på pris, være så mye billigere enn Sius, men virker de godt nok? Fiaskoen under årets NM luft setter vel et lite spørsmåltegn ved det. Slike ting må ikke få gjenta seg, det forringer opplevesen for et NM, for eventeulle medfølgende familiemedlemmer, og ikke minst de som satt hjemme og trodde vi kunne følge skytingen på skjermen. Det gikk ikke, nei!

Har lite tru på at det er ML som er problemet her. Kisen arrangerte NM 10m i fjor på ML-skiver og der trur eg alt var bra? Men - der var det tilrettelagt for og planlagt resultatservice. I år var det ingenting! Ikkje i hallen og ikkje på nett. Det var rett nok eit forsøk på live-visning på nettet, men den fungerte ikkje (pga linje/serverkapasitet?). I hallen var det berre publikumsløysing for finaleskivene. Også nettsidene til arrangøren bar preg av improvisasjon - knappen for resultat kom ikkje før langt utpå laurdag.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det gått så lang tid at resultatene kunne vært lagt inn manuelt 2 ganger på vanlig regneark og gjort tilgjengelig på nettet.

Dette var et "lite" NM, dvs. at miniatyrøvelsene på 15 meter ikke var med denne gangen.

Nå begynner saken å bli direkte merkelig.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke Megalink som skal gjøre arbeidet, så jeg vil tro det er hos arrangør klubben det svikter på kompetanse. Var det t.d noe Megalink instruktøren (og suport) har vært klare på, så er det viktigheten av å stenge lag etter påmelding, og låse lag etter at resultatene er overført (da kan man ikke miste data uten en ren HD krasj).

 

3 ting for at Megalink skal virke:

1: Overhalte skiver.

2: Nettverk og annen kabling som virker (= uskadet).

3: Opperatører som kan bruke Megalink softwaren.

 

I den senere tid har jeg vært på flere stevner der det har sviktet hos punkt 1 eller 2, men man har likevel komt seg i mål fordi punkt 3 var tilstrekkelig ivaretatt (inkludert suport tilgang hos Megalink).

Link to comment
Share on other sites

Forsatt ingen resultater, og situasjonen er vel nå i ferd med å bli vanskelig å forklare.

Hvis ikke reiseavstanden hadde vært for lang kunne jeg tatt med et par av mannskapene og vederlagsfritt lagt resultatene inn manuelt på regneark, og linket det ut på nettet. Noen timers arbeide, men neppe noe som skulle ta flere døgn. Har noe erfaring med arrangering av DFS-stevner gjennom årene.

 

Dersom arrangøren av NM Luft 2012 leser her har jeg følgende råd:

- før listene på regneark, og for enkelthetens skyld, før opp kun rekkefølgen og sluttpoengsummen foreløpig.

Fullstendige lister kan komme når datavanskene måtte være løst.

 

Det er viktig nå å få ut i alle fall forenklede lister nå, ellers vil dette NM gå over i historien som det verste i manns minne hva resultattjeneste angår.

Skammelig resultatservice og amatørmessig arrangement.

Tilbakemeldingene fra våre utskremte herifra går i samme spor.

Det kan være fristende for klubber å ta på seg et NM arrangement, det ligger en stor gulerot i form av inntekter til klubben i det. Men, man bør være sikker på å ha rimelig ryggdekning i arrangementserfaring og (IKT)kompetanse hos klubbens tjenestevillige medlemmer for å få et slikt arrangement i havn, selv om det er et "lite" NM, relativt sett.

 

Landsskytterstevnet, derimot, det er stort. Der har man lagt seg hovedsakelig på en 10-års rullering mellom arrangementsdyktige lag, som kjent.

En idè også for NSF?

Link to comment
Share on other sites

Skilnaden mellom NM luft og LS er sjølvsagt stor når ein samanliknar deltakartalet, men det er likevel ein del ting som må vera på plass uansett om det er 5000 eller 500 deltakarar. Det er òg litt fleire klassar, og både pistol og rifle. Det gjer at det trengst ein ganske stor stab for å handtere eit luft-NM. Arrangøren gjorde det etter mitt syn riktig bra på nokre områder og mindre bra på andre. (Eg var til stades på fredag, og veit ikkje om alt var likt kvar dag, men eg trur det. Sjølv om denne tråden er plassert på pistolforumet tar eg sjansen på nokre riflerelaterte kommentarar i tillegg til dei generelle.)

 

+ Standplassar og skiver var ryddig og fint sett opp, og vedlikehaldet av skivene var veldig bra med ettersyn mellom kvart lag.

+ Standplasspersonellet var ryddige og ordentlege i si framferd.

+ Dei ok på seg eit stemne det kanskje ikkje var lett å finne arrangørar til.

 

- Utstyrskontrollen (rifle) var eit kapittel for seg... Den var prega av denne underlege blandinga av sjølvsikkerheit og arroganse som kan komma fram hjå folk som ikkje er heilt sikre på om det dei gjer er rett. Måling av riflene gikk greitt da eg var der, men var visstnok verre i første lag fredag. Måling av dressar var vanskeleg heile helga... Jakker som kontrollørane målte til 2,8 mm og forkasta vart kontrollmålt etterpå til 2,4. Jakker stive som vaskeklutar vart målt til å vera for stive. Begge delar pga utstyr som ikkje virka, eller feil bruk av det. I tillegg var det som ein vifta med ein raud klut framfor kontrollørane når DFS vart nemnd - det var visst det reinaste skjellsord. Sjølv om DFS er viktigaste rekrutteringskjelde for rifleskyttarar til NSF...

- Resultatservicen har me vel snakka nok om?

 

Summa sumarum bar det preg av ein arrangør som tok vel vare på det tekniske på standplass, skiver etc, men som ikkje hadde fokus på resultatservice og publikum.

 

Eg veit ikkje i kor stor grad arrangøren har snakka med tidlegare arrangørar for å få råd og vink, men eg meiner avstanden mellom Lillestrøm og Kløfta/Alfhallen (Kisen) er såpass liten at det burde la seg gjera med ein lite studietur. NSF burde òg stilt opp og sørga for at det vart gjort.

 

For meg personleg vart NM veldig bra - eg hadde med norgesmester for lag og individuell sølvmedaljør i ungdomsklassa heim frå Lillestrøm :D

Link to comment
Share on other sites

Ja her var det mye kritikk...... Greit at programvaren til Mega-link sliter, og at arrangøren sleit litt, men til alle dere som vet så jævlig godt hvordan ting bør og skal være....... Kom dere ut av sofaen og se til å arrangere et luft-NM da.. Dere vet jo så godt hvordan det skal gjøres....

 

Jeg hadde ikke noe med arrangementet å gjøre, bortsett fra at jeg var med i klassifikasjonsjuryen, men jeg har hatt ansvar for et par andre NM, og vært involvert i flere, og jeg vet hvilket kaos som fort oppstår..

 

Jeg kommer aldri til å kritisere en arrangør som gjør så godt de kan for at andre skal få komme til "dekket bord" og skyte, men så VET jeg også hvilken utfordring det er å stå som arrangør. Tror mange av kritikerene her har null erfaring med å arrangere NM...........

Link to comment
Share on other sites

Hei, hei, Øyvind. Takk for sist! :)

 

Jeg er helt enig med deg i at terskelen for å kritisere en arrangør som tross alt har tatt på seg et NM skal være ganske høy. Alternativet blir at ingen gidder å ta på seg arrangementet og det blir enda verre.

 

Når det er sagt så har jeg veldig bred erfaring med å arrangere NM på Megalinkskiver. Aldri, og jeg understreker ALDRI, har jeg opplevd så slett resultatservice på et NM. Arrangøren hadde tydelig ikke fulgt oppskriften på ML-oppsett som ble tilsendt(førstehånds info om dette) og dette skapte problemer som aldri oppstår hvis man følger oppskriften. Når man først begynner å tulle med slikt har det meget lett for å eskalere i vanskelighetsgrad å få fikset problemet.

 

Jeg skjønte tegninga allerede da arrangøren hadde problemer med å ordne et program for helgen som fortalte når man kunne påregne å måtte skyte. Jeg sendte epost til arrangøren og fikk til svar at de tenkte å arrangere pistol på fredag og lørdag. Jeg antar da at de mente rifle på søndag. Det hadde vært kjempefint tenkte jeg og meldte meg på. Tiden går og vi kommer til 12.mars, datoen da startlistene skal legges ut. Ingen lister kommer før noen dager etterpå der det da viser seg at pistoløvelsene skal foregå over 3 dager istedet for de(for meg) skisserte 2. Listene ser jeg også inneholder en del skrivefeil på navn. Skepsisen min til om arrangøren vet hva de holder på med stiger. Jeg sender epost og spør om å få bytte lag på sprintluft fra søndag til lørdag siden vi skal kjøre langt hjem på søndagen. Svaret var at det skulle vi selvfølgelig få til.

 

Når jeg så kommer til NM ser jeg at live-visningen på finalebanen er mangelfull og at arrangøren sliter med å få det korrekt. Jeg får da umiddelbart mistanke om at her er det kommunikasjonsproblemer, enten mellom folk eller datamaskiner eller kanskje begge.

 

Så sjekker jeg startlistene for sprintluft(som henger på et annet sted enn startlistene for den vanlige skytingen) og ser at jeg ikke har fått byttet lag likevel. Jeg går innom kontoret og får bekreftet muntlig at jeg har fått byttet lag. Lørdagen kommer og ingen nye startlister kommer ut. Jeg går innom kontoret på nytt og der holder en person på å skrive inn navnene på skytterne manuelt rett før laget skal starte(!). Fullt av skrivefeil her også i tillegg til en del som har feil klubb påført. Det kan skje når man er stresset, jeg skjønner det, men situasjonen skulle ikke oppstått i utgangspunktet!

 

Resultatlistene som kommer i hallen bærer også preg av mange skrivefeil og feil påført klubb. Irriterende feil som kommer av dårlige rutiner. Unødvendig.

 

Live-visningen på nett sjekka ikke jeg, men jeg har forstått at den i beste fall var mangelfull.

 

Alt i alt: amatørmessig arrangement. Med to streker under. Og dette kommer fra en erfaren arrangør.

 

Plusser: våpenkontroll, kantina og prisene der. Hadde ikke så mye med juryen å gjøre, men jeg er sikker på at de også var kjempeflinke unntatt på det arrangementstekniske. Dette gjelder da altså på pistoldelen, rifle kan jeg ikke snakke for.

Link to comment
Share on other sites

Øyvind: Kan hende har det vore for mykje usakleg kritikk i denne tråden, men det har ikkje vore intensjonen frå mi side. Sakleg kritikk - både ris og ros - bør ein arrangør tåle, og kan gjerne presisere litt meir det eg har prøvd å formidle. Eg har aldri arrangert luft-NM, men ser ikkje bort frå at det kan bli aktuelt ein dag :D Eg har vore med å arrangere ulike idrettsarrangement dei siste 25 åra, for det meste innan skyting, men òg andre idrettar. Eg veit at god planlegging er alfa og omega for å få eit stemne i land, særleg når uventa hendingar dukkar opp. Når eg trass manglande NM-arrangørrøynsle er frekk nok til å ta opp det eg ikkje synest er bra nok er det ut frå eit ærleg ønske om at sporten skal vekse, og fordi eg ser at det er element ved arrangementet som kunne vore mykje betre med litt betre planlegging.

 

Som sagt av fleire: arrangøren skal ha ros for å påta seg eit stemne det neppe er lett å finne arrangør til. Dei gjorde ein veldig god jobb på det standplass/skivetekniske, og gjennomføring av skytinga gikk prikkfritt så langt eg såg. God gjennomføring av eitt arrangementselement fritar likevel ikkje for tilnærma fråver av andre. Resultatservicen var for dårleg! Det er ikkje sikkert arrangøren er den som skal ha all kritikk. Eg veit ikkje i kor stor grad forbundet set krav til NM-arrangørar? Kan hende administrasjonen og/eller fagkomiteane er for lite engasjert i planlegginga? Det er ikkje å vente at ein NM-arrangør på eiga hand skal tenke ut alle mogelege detaljar og kva som kan vera flaskehalsar - det bør (må) forbundet hjelpe til med. Det er òg viktig at framtidige NM-arrangørar bit seg merke i og får innsikt i problema dei hadde i år, slik at ein kan unngå dette til seinare.

 

Det eg reagerar mest på er mangelen på opplegg for resultatpresentasjon, både i hallen og på nettet. Elektroniske skiver og resultatservice på internett har jo gitt oss langt betre kår for å drive reklame for sporten vår, og den må me ta vare på! Og så mykje meir interessant og spennande det er å vera med som forelder/sjåfør/sponsor/støtteapparat når ein kan sitja i kafeteriaen med ein kaffe og ein vaffel og følge skytinga saman med andre likesinna.

 

Det andre eg reagerar på er utstyrskontrollen, og her er kritikken frå mi side todelt.

1: Om det er arrangøren eller forbundet som står bak veit eg ikkje, men her har ein tydelegvis bestemt seg for at NM skal vera eit reint elitearrangement. Sjølv for dei aller ferskaste ungdomsskyttarane var kontrollen av jakker og bukser like streng som for OL-kandidatane. Eg trur NSF i lengda ville stå seg på å lempe litt på utstyrsreglementet for dei fleste, og kanskje gjennomføre full utstyrskontroll etter internasjonale mål for dei som kvalifiserar seg for finale i dei klassane som har det. Eg trur det er mange DFS-skyttarar som kunne tenke seg å prøve litt luftskyting, og NM kunne fungert som rekrutteringsarena om ein kunne bruke den dressen ein brukte til vanleg. Det kan gjerast så enkelt som dette: Får å få skyte finale må ein ha dress som er godkjent etter siste krav frå ISSF, mens ein "buljongskyttar" kan bruke utstyr som ikkje nødvendigvis er heilt etter boka, og får ikkje skyte finale sjølv på ein usannsynleg god dag.

 

2: Eg reagerte òg på kontrollørar som tydeleg mangla røynsle med skytedressar, og/eller hadde blind tiltru til at måleutstyret dei bruka var korrekt. Skytejakker sydd etter siste ISSF-krav vart avvist som for tjukke, og velbrukte jakker mjuke som vaskefiller vart avvist som for stive. Til slutt måtte me insistere på at kontrolløren sjekka ei jakke som hadde vore i fleire internasjonale mesterskap, og som hadde ISSF-tag som bevis på at jakka var korrekt. Når den mangla mykje på å bli godkjent trur eg lyset gikk opp og dei fann ut at det kanskje var måleutstyret eller bruken av det som var feil. Alle i min klubb kom til slutt gjennom kontrollen med underskrivne kontrollskjema, men ein langvarig diskusjon med trugsmål om diskvalifikasjon er neppe prestasjonsfremmande for ein som skal på standplass like etterpå. Eg trur dessverre dette var med på å øydelegge resultatet for eit par av våre skyttarar. Kanskje forbundet kunne prøve å trekke representantar for utstyrsprodusentane med i opplæring av kontrollørar? Berre ein tanke, og det er gjerne gjort frå før...

 

Eg veit at situasjonen med resultatservicen må ha vore fortvila for arrangøren, og har full forståing for at kritikk "frå sofaen" ikkje er det dei set mest pris på. Likevel trur eg det er viktig at skyttarar, foreldre og publikum seier frå når dei ikkje er tilfredse med eit arrangement. Heller det enn at dei sluttar å delta på NM?

 

PS: Eg tok sjansen på å skrive litt frå rifle i denne tråden sjølv om han ligg på pistolforumet.

Link to comment
Share on other sites

Joda Viggo, må jo være enig med deg i endel av det du skriver. Men så er jo du en av dem som vet hva du snakker om, og du begrunner det du sier :winke1: Det blir noe annet enn å bare kritisere for å kritisere sånn som jeg mistenker mange her inne for å gjøre :evil:

 

Når det gjelder rifle sin utstyrskontroll vet jeg for lite om det til at jeg skal gå inn på det, men regler er regler, og det at utstyret er godkjent på tideligere stevner er jo ingen garanti for at det blir godkjent neste gang desverre....

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Nå har jo ikke rifle det beste ryktet på seg angående utstyrkontroll heller. Om man skal tro bare litt av det man til tider hører, er det vist mest som å dra en illsint guttunge etter håret inn til time for å få de til å følge regelverket generelt sett. Så at ting kansje ikke var så bra der, har muligens rett og slett litt med at de har vert vant til å la tingene skure og gå i mange år. da er det kansje vansklig å lære seg alt "nytt" :wink: på kort tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det sant at det ikke var premiering på sprintluften? Det var en skytter som hevdet dette i etterkant av mesterskapet. Og arrangøren ser ikke ut til å ville svare på spørsmål om dette. Over 100 deltakere til 200/stk, det blir penger av sånt selv om det vel ble delt ut noen småting til de 3 beste...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skutt pistol eller luft (konkurranse) på over 30 år - så jeg burde holde meg langt unna denne tråden. Men jeg har vanskelig for å tro det jeg leser - kan slikt skje i 2012? Hvis svaret er "JA", så er kanskje årsaken til det gjengitt litt lenger oppe i tråden:

 

I tillegg var det som ein vifta med ein raud klut framfor kontrollørane når DFS vart nemnd - det var visst det reinaste skjellsord...
Er man i NSF oppsatt på å "finne opp kruttet på nytt", eller mener man i fullt alvor at man er så mye dyktigere enn DFS at man ikke har noe å lære fra dem?

 

NM luft (og andre NSF-grener) er vel, i prinsippet, ikke så ulikt et LS. Se hvordan Skytterkontoret og Skytterstyret følger opp arrangørene i forkant, spesielt mht. resultat/data/presse/NRK, og hvordan "delegasjoner" fra neste (og neste!) års arrangør går rundt på LS-arenaene, i presserommene, til alle komiteene etc, for å lære, og se om det kan være felt som kan forbedres. Hvis halvparten av det som skrives i denne tråden er sant, har man mye å lære!

 

Hvis man er så opptatt av å "sitte på hver sin tue" at ikke noen fra NSF kan ta en formiddagstur over til Skytterkontoret, og snakke litt om dette over en kopp kaffe, er jeg virkelig bekymret for skytter-Norges framtid!

Link to comment
Share on other sites

Tror du folk fra NSF ville ha fått kaffe på Skytterkontoret?

 

Uansett så er man i NSF nødt til å forholde seg til et internasjonalt regelverk vedtatt av NSF. At DFS bevisst har valgt å vedta våpen- og utstyrsregler som skiller seg fra de internasjonale kan ikke på noen måte forplikte NSF til å fravike sitt eget regelverk.

Link to comment
Share on other sites

At det skiller noen millimeter her og der på skjefter og skytterjakker, kan sikkert begge parter leve godt med.

 

Men at en arrangør får et stort stevne "i fanget", og så må løse problemene på sin egen måte/etter beste evne/etter eget forgodtbefinnende, kan tydeligvis føre til litt av hvert. DFS har sine måter for å prøve å eliminere noen av disse problemene - gå inn på dfs.no, og les referater fra møtene i Skytterstyret, så vil du se at man stadig oppdaterer seg i forhold til LS-arrangøren, og at Skytterkontorets dataansvarlige står til disposisjon for arrangører av LS/landskamp/Norgescup.

 

Jeg antar at støtten fra Forsvarsdep. kan rekke til noen kaffekopper!

 

(Hvis jeg ikke hadde tatt innlegget ditt i beste mening, kunne jeg misforstått deg dithen at du mener at det internasjonale regelverket pålegger NSF å ha en påmeldings- og resultatservice i et NM som er laaangt under samtlige banestevner i DFS!)

Link to comment
Share on other sites

Nå kan jeg ikke se at våpen-og utstyrsregler på noen måte styrer arrangørens påmelding- og resultatservice.

 

Uansett er det neppe riktig å si at arrangøren måtte løse problemene etter eget forgodtbefinnende. Det er nok riktigere å si at arrangøren viste liten vilje til å ta imot råd fra Fagkomite og andre med erfaring/innsikt. Det er i alle fall det som har blitt fortalt meg fra normalt velinformerte kilder.

 

Når det gjelder millimeter her og der, er det nok delte meninger om dette. Eller når børsa kan veie 1,5 kg mer i en organisasjon enn i en annen... Det jeg ikke skjønner, er hvorfor det har vært så viktig for DFS at deres våpen- og utstyrsregler SKAL være forskjellige fra de internasjonale. Dersom DFS hadd velgt å følge ISSF sine regler for våpen, utstyr og bekledning, så hadde problemet vært ikke-eksisterende.

 

Nå må jeg jo selvsagt innrømme (som noen sikkert tenker) at problemet ville også vært borte dersom ISSF hadde hatt vett til å endre sine regler slik at de fulgte DFS sine. Men det er sikkert like vanskelig som å få arrangører av EM, VM og OL til å skjønne at de ikke må legge sine skytterstevner til tidspunkt som kolliderer med LS...

Link to comment
Share on other sites

Javel? Hvem er det som skal være riktig bronsevinnerlag da?

Det jeg vet er at Ørland PK sitt påmeldte lag har ett poeng mer enn det som står på bronseplassen i dag. Ørland PK sitt påmeldte lag samsvarer ikke med det som står på lista.

 

Det jeg ikke vet er om dette også har skjedd med andre klubber som igjen har høyere poengsum enn ØPK.

 

Derfor kan jeg si at det ikke er riktig bronsevinner men ikke sikkert hvem som er riktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå fått en videresendt en epost med nye lister. De er bedre, men fremdeles er det mangler.

 

Ørland PK ligger iallefall nå på tredjeplass på luftsprinten, men Hitra PK har ikke fått med sistemann(juniordame) på laget sitt og står følgelig som DNS.

 

Jeg er spent på om vi noen gang får en helt komplett, korrekt liste fra arrangøren. Det er snart 3 uker siden arrangementet startet...

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vet er at Ørland PK sitt påmeldte lag har ett poeng mer enn det som står på bronseplassen i dag. Ørland PK sitt påmeldte lag samsvarer ikke med det som står på lista.

 

Da kjenner jeg et par skyttere som blir skuffet.

Selv tok jeg meg ikke bryet å skyte sprintluft, men gjenomføringen av selve konkurransen på søndag gikk knirkefrit for min del.

 

Var litt skuffet over at jeg ikke fikk fulgt med på live visning når de andre i klubben skjøt, men pytt, pytt.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det skuffende for gutta som blir dyttet ned til 4.plassen. Det har jeg full forståelse for. Hvem vet, kanskje ØPK blir dyttet ned på neste liste som kommer ut?

 

Trøsten får være at dette tross alt ikke er en NM-øvelse, men bare et stort stevne i forbindelse med NM.

Link to comment
Share on other sites

Uansett så er man i NSF nødt til å forholde seg til et internasjonalt regelverk vedtatt av NSF. At DFS bevisst har valgt å vedta våpen- og utstyrsregler som skiller seg fra de internasjonale kan ikke på noen måte forplikte NSF til å fravike sitt eget regelverk.

Det er liten tvil om at NSF må bruke ISSF sitt regelverk, og ikkje minst er det viktig når det gjeld dei som er kandidatar til OL/VM/WC. Dei vil uansett ha utstyr som må passe i ein internasjonal utstyrskontroll.

Det eg ikkje kan forstå er at det ikkje kan lempast på utstyrsreglementet for t.d. ungdomsklassa.

 

Realiteten for NSF er at det er ein annan organisasjon (DFS) som har langt fleire aktive og dei aller fleste rifleskyttarane i NSF har bakgrunn frå DFS. DFS er altså den viktigaste rekrutteringsarenaen for NSF-rifle, men med rigid tolkning av utstyrsreglementet vil det bety at denne rekrutteringskjelda tørkar inn. I Landsstevnet for rekrutter som vart arrangert på Hvaler to veker etter NM var det berre våpenkontroll og ikkje kontroll av klede. Det burde kunne gå an i NM òg.

 

Det er altså ikkje noko negativt for NSF å lempe på reglementet, men derimot svært positivt for rekrutteringa - om ein meiner det er interessant...

Link to comment
Share on other sites

Uansett er det neppe riktig å si at arrangøren måtte løse problemene etter eget forgodtbefinnende. Det er nok riktigere å si at arrangøren viste liten vilje til å ta imot råd fra Fagkomite og andre med erfaring/innsikt. Det er i alle fall det som har blitt fortalt meg fra normalt velinformerte kilder.

Det trur eg du har heilt rett i...

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder millimeter her og der, er det nok delte meninger om dette. Eller når børsa kan veie 1,5 kg mer i en organisasjon enn i en annen... Det jeg ikke skjønner, er hvorfor det har vært så viktig for DFS at deres våpen- og utstyrsregler SKAL være forskjellige fra de internasjonale. Dersom DFS hadd velgt å følge ISSF sine regler for våpen, utstyr og bekledning, så hadde problemet vært ikke-eksisterende.

At ulike organisasjonar har ulike reglar kan vel ikkje vera veldig overraskande, og sjølv om "storebror" er både treg og provinsiell samanlikna med internasjonalt orienterte "veslebror" er det litt rart at sistnemnde ikkje vil prøve å nærme seg "storebror" for å sjå om dei kanskje kunne vinne litt på det... (personleg ville eg gjerne hatt alle rifleskyttarar i same forbund og med samordna regelverk, men det er ei anna sak)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...