Jump to content

Hva er dette? Gammelt våpen.


Propell

Recommended Posts

Veldig pen samling Trond

Har lite peiling på gamle våpen, men legger spesielt merke til to i samlingen

som ikke har helstokk, og som virker til å ha finere ved/nett/løvskjæring.

Er dette orginalt, eller laget på et senere tidspunkt?

 

Håper du bærer over med at jeg låner tråden Propell? :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Noen som vet hva slags våpen dette er? Det er ca 1,30 langt (30x30 fliser), er heltre der det normalt skulle vært hull til avtrekkeren og fjær gjennom nesten hele løpet. Tynneste staget i front har også en egen fjær i den tykke delen og kan presses helt inn. Er dette en uferdig harpunrifle eller noe?

Hadde kun mobil og dårlig lys tilgjengelig, så må bedre bilder til, kan jeg klare å få til det..

 

normal_IMAG0263-1.jpg

 

normal_IMAG0271-1.jpg

 

normal_IMAG0265-1.jpg

 

normal_IMAG0266-1.jpg

 

normal_IMAG0260-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ligner svært på de geværene vi benyttet på rekruttskolen for å trene nærkamp med gevær med påsatt bajonett.

Husker enda ferdigstilling og sersjanten som brølte "en guarde" og "attac".

 

En av gutta mistet en fortann da kummikula traff han i munnen...stor oppstandelse, og bedre ble det ikke da sersjanten kommenterte at vedkommende hadde råtne tenner, så egentlig var det bra at han nå fikk gebiss....

Link to comment
Share on other sites

Husker at det lå slike svenske "fekte"-geværer ved et fort i Troms et sted. Var meningen å øve nærkamp/bajonettering med dem. Opplegget varte ikke lenge, ikke en kjeft som kunne ta de greiene alvorlig! De ble kastet opp på loftet sammen med en haug med annet gammelt rask.

-Kunne sikkert dratt inn noen kroner på QXL i dag.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

På skytebanen på Grøtavær Fort lå det slike geværer , beregnet for bajonettrening. Det lå også Kragrifler som var moddet med fjær og kule på enden. Disse riflene var i sveist i kammeret, men bolten sto i dem slik at man kunne spenne/klikke med dem.

Vi jævelungene synes dette var kjempespennende:) . De havnet sikker på skrapdungen med resten av Kystartlleriet :trist:

Link to comment
Share on other sites

Hva står det på messing knappen på kolben? Det er merking på "løpet" også, antagelig en C med krone vil jeg tro. Disse fekte geværene er skikkelig kilne å få solgt, har en selv jeg ikke blir kvitt......

C med krone på løpet og 6550

messingknappen T 16 No 236

Så lenge det er plass på veggen skal den nå hvertfall få henge der :)

Link to comment
Share on other sites

Blåser støv av et våpen til, håper noen vet hva dette er? Kan lese av noe tall hvis det trengs.

Er også et merke på høyre side bak hanen, vet ikke om det kommer med mobilbildet. Ser siste bildet ble meget dårlig men.

Løpet er 11mm og 7kantet innvendig. Hele våpenet er 36cm langt.

 

normal_IMAG0281-1-1.jpg

 

normal_IMAG0285-1.jpg

 

normal_IMAG0283-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

For meg ser dette ut som om noen har forsøkt å "gjenskape" en antagelig britisk militærpistol han bare har sett på bilde eller kanskje i virkeligheten en gang. Jeg ville gjette på Khyber Pass eller lignende og antagelig fra opp mot århundreskiftet 18-/1900 tallet uten at jeg vil gå nærmere inn på hvilken side av århundreskiftet.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det 'tinytim' ! Var og så på ei slik rifle faktisk i går og det står Larsen og Hagen på den . Om noen kan ha lyst på en slik skal jeg nå selge denne for naboens dødsbo en PM med bud kan jeg motta . Dette eksemplaret er utrulig fin etter alder, selve mekanismen har nesten ikke rust men inne i pipa var det brunt men ikke mer enn at det kan fjærnes .

Hva kan den være verdt tro :?:

Link to comment
Share on other sites

Som Trond sier er det vanskelig å tidfeste når slike "Khyber Pass" saker er laget. Syns allikevel stemplinger og "graveringer" på slike ting er morsomme. En gammel britisk perk.pistol kunne jo hatt "Kronet V. R." på låseblikket og ikke "Kronet parkbenk". De kan være laget av helt nye deler, gamle deler eller en salig blanding. Se tilpasningen mellom låseblikk og "bolster?", ikke helt 100%. Tipper en filer på 1800-tallet hadde fått skikkelig kjeft for å produsere en slik glipe.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Kom jo sannelig mye fin informasjon om pistolen. Kjapt søk på Khyber Pass på nettet gav lite informasjon, så hvis noen har tid til overs, så gjerne forklare hva det er :)

Ut ifra dette høres det ikke ut til at den innehar så meget verdi ? Den er jo strengt tatt ikke i så alt for god stand.

Link to comment
Share on other sites

Når det snakkes om "Khyber Pass"-våpen, da er det mer eller mindre håndlagde saker fra varmere strøk, ofte i Afghanistan eller der omkring som står i fokus. Unge og gamle sitter og filer, borer, spikker, baufilerer fram våpen av stål og trebiter. Kopierer alt fra gamle fine saker til nymotens "Avtomater" Siden disse menneskene ikke ser ut til å være særlig språkmektige, får produktene stemplinger som gir kyndige grunn til å trekke på smilebåndet. Disse produktene er vanskelige å sette noen verdi på, ikke vet man hvor gamle de er, kvaliteten på arbeid og materialet er ukjent, kan ikke si hvem som er produsent, ikke lett å komme med noe konkret.

Gutta på http://britishmilitariaforums.yuku.com/ har mer peiling på dette enn meg!

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Det har vært produsert våpen i Khyber Pass i flere hundre år - ofte livsfarlige våpen i blødt jern. De meste kjente er de tusenvis av Enfield M1853 som ble laget til Engelske offiserer som byttet dem ut med originalene på arsenalene og solgte dem til sivilt bruk på 1890-tallet og fremover. Korrupsjon og tyveri på høyt nivå er ingen ny oppfinnelse. Disse "ekte" ble faktisk fortsatt brukt mot russerne på 1980-tallet. I tillegg til at ortografien ofte er "meget spesiell" på disse kopiene, er skjeftet alltid kappet under bakre bånd slik at det ikke skulle kunne oppstå fare for de britiske (lokale) styrkene. Ut fra dette, synes jeg faktisk at Khyber Pass "Enfieldene" er vel så morsomme som de ekte, men samlerverdien er minimal.

 

Denne pistolen stemmer såpass dårlig overens med tidens engelske modeller at jeg tviler på at den er laget for et arsenalbytte, det er dermed mulig at den er av en noe bedre kvalitet og til og med beregnet for å kunne avfyres uten stor fare for skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...