Jump to content

Caliber valg?


mikkimikk87

Recommended Posts

9mm ladet til major i open er vel fremdeles lov i Europa. Jeg kan se hvorfor man har en stor utbredelse med tanke på tilgang på hylser versus .38 Super eller Supercomp.

 

Ellers kommer vel .45ACP til å bli brukt en del i Classic/Single Stack tipper jeg uten at jeg har satt meg veldig godt inn i reglene.

Link to comment
Share on other sites

Hei ikke tatt de enda, men driver på og leser.

Minimum bullet caliber 9mm standard

minimum bullet caliber 10mm major

 

Altså en kan bruke 40S&W i standar. Vil en da få mer poeng med 40S&W.

Eller har de bare med kraften i ladninga, altså en må lade 40 lavere en da en ville stille i major?

 

Konklusjonen er en blanding av lesing og snakk jeg har hørt.

Link to comment
Share on other sites

Okey, en rask gjennomgang:

 

I IPSC er skivene delt opp i tre treffsoner: A, B og C (Alpha, Charlie og Delta). Poengberegning er forskjellig avhengig av om man skyter Major og Minor. For Major er den A=5, C=4, D=2, for Minor er den 5-3-1. Major gir med andre ord flere poeng ved dårlige treff, prisen er mer rekyl og lavere magasinkapasitet. I praksis må man skyte nesten utelukkende Alpha i Minor for å kunne måle seg mot Major, og man skyter ikke så mye bedre/raskere med 9mm til at det lønner seg.

 

Kravene til Major i Standard-klassen er min. 10mm kule og faktor på 170. Faktor regnes som kulevekt (i grains) ganger hastighet (i fps) delt på 1000. Minor er min. 9mm kule og faktor på 125.

Siden 40S&W er den minste patronen som klarer Major dominerer den klassen, 45ACP gir for dårlig magasinkapasitet.

 

I Open-klassen (tillatt med komp/optikk/etc) er kravet for Major bare 9mm kule og faktor 160 , dette gjør det mulig å bruke 9mm/38Super.

 

I Production er det ingen Major-scoring, og da er det heller ingen grunn til å bruke annet enn 9mm.

 

 

Så valget står for de fleste mellom 40S&W i Standard og 9mm i Production.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

10mm auto hvis du lader selv :)

Skikkelig gromkaliber som gjør både .40, .45 og flau :D

Kan lades til alt fra milde .40s&w ladninger opptil rundt faktor 270(!!)

-Så du kan faktisk da stille i magnum 1 med pistol :D

(Enkelte lader enda høyere men da er du forbi rødstreken)..

Har selv en tanfoglio gold match i 9 og 10mm, og synes den er helt fenomenal å skyte med

og anbefaler det varmhjertet..

Hylser får du billig hos hjemmelading dott no (ca 2kr stk)

og kuler på landrø.. (ca 70øre?)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

SuPer,

når du anbefaler 10mm auto, er dette basert kun på "gromfølelsen", eller er det objektive grunnar til å velge dette kaliberet?

Eg er i beslutningsvegring om valg av kaliber sjølv, og vurderer m.a. 10mm. Men mange fraråder dette på grunn av at det er ukurant, dyrt, og dårlig ettermarked..

 

Eg skal skyte felt, trene på innendørsbane, og eventuelt delta i praktisk.

Ser for meg å kombinere denne pistolen med et bra .22LR våpen.

Link to comment
Share on other sites

I praktisk nå så er det "bare" production som det er fornuftig og skyte kjøpe ammo pga kost med 150-300 skudd i uka ( det er hvertfall det jeg trener )

I production klassen så settes alle i samme bås poengmessig så det er ikke noe poeng og skyte ett kaliber som gjør at en skyter senere enn alle andre.

Production er vel den største klassen og er gjerne 2x antall deltagere på stevne sammenlignet med Stanard som er nr to i hva deltagere anngår. Her gjelder det egen liste over godkjente pistoler og revolvere til denne klassen.

 

I standard så er .40 mest utbredt og da også lade selv hjemme til en faktor på over 170. Her er det viktikg av pangen passer i "boksen". Det er også de som skyter 9mm, og NM har blitt vunnet to år på rad av skyttere med 9mm selv om du starter med et handicap sammenlignet med .40(major) skyttere..

 

Open er den divisjonen som det gjerne bare er en handfull startere. Her er det mest økonomiske og skyte 9mm ( hjemmeladet ) til en faltor på over 160, men mange skyter fortsatt 38 super.

 

Inngangsprisen på en pistol til de forskjellige klassene som nevnt over begynner billigst og øker nedover.

 

Revolver er det skjelden noen som starter i, og Classic er ikke så mange kommet i gang med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...